انسان محوری به جای خودرو محوری

شهردار مشهد گفت: فلسفه و نگاه ما این است که حمل و نقل درون شهری مشهد را از حمل ونقل خودرو محور به حمل و نقل انسان محور تغییر دهیم.

محمد رضا کلایی در دوازدهمین همایش تخصصی حمل و نقل که با حضور اعضای شورای شهر و کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافیک به مناسبت 26 آذر روز حمل و نقل برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: پیشرفت حمل و نقل ناخودآگاه جهان‌بینی ما را دچار تغییر کرده و نگاه مردم را نیز نسبت به مفاهیم سرعت، شتاب و حرکت تغییر داده است به گونه‌ای که خودشان به یک پیام تبدیل شده و به این سو وآن سو می‌روند.
وی اضافه کرد: حمل ونقل حتی در زندگی اجتماعی شهروندان تاثیر گذاشته به عنوان مثال صد متری مشهد مفهوم حاشیه و متن را تعریف کرده در حالی که ویژگی‌هایی که در جنوب صد متری هست در شمال آن نیز وجود دارد اما در مفهوم و احساس ساکنان و شهروندان جنوب صدمتری حاشیه است و شمال آن حاشیه نیست و این نگاه و تغییر را حمل ونقل ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم این نوع نگاه را تغییر دهیم باید نوع حمل ونقل را تغییر داده و به سمت حمل ونقل پیاده محور و انسان محور حرکت کنیم، اظهار کرد: شاید با این راهکار بتوانیم تاثیرات منفی حمل ونقل خودرو محور را خنثی و تاثیرات مثبت آن را بیشتر کنیم.
کلایی ادامه داد:اگر معتقدیم به حمل و نقل پیاده محور و استفاده از مدلهای آرام بخش تر در حمل ونقل در کلانشهر مشهد ناشی از یک فلسفه است برای تغییر زندگی شهروندان.
شهردار مشهد تصریح کرد: در این مسیر از متخصصان و کارشناسان حوزه حمل ونقل و ترافیک می‌خواهیم که توانمندی‌ها، پیشنهادها و طرح‌های خود را برای تحقق این فلسفه به مدیریت شهری ارائه دهند.
وی با بیان اینکه در حوزه حمل ونقل و ترافیک باید راه حلهایی بدهیم که مسائل اجتماعی ما را برطرف کند، گفت: اقدامات ما نباید گسست‌های اجتماعی مانند حاشیه شهر ایجاد کند لذا باید فکری برای آن شود که ما نیز دنبال این نوع راه حلها هستیم.
وی افزود: ما به دنبال آن هستیم که چگونه می‌توان راهبردهای حمل ونقل انسان محورتر با قابلیت پیاده محوری بیشتر که کاهش معضلات اجتماعی را نیز در پی داشته باشد طراحی و اجرایی کرد لذا از کارشناسان حوزه حمل ونقل و ترافیک می‌خواهم که در این راه مدیریت شهری را یاری کنند.

توقف خط 3 بی آرتی به دلیل همکاری نکردن برخی ارگان‌ها

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد، با تاکید بر اینکه سیاست شورای شهر پنجم توسعه حمل ونقل عمومی است، گفت: سال گذشته اجرای مسیرویژه خط سه BRT را آغاز کردیم اما اجرای ادامه آن به دلیل همکاری نکردن برخی ارگان‌ها متوقف شد اما شورای شهر مصمم به توسعه حمل و نقل عمومی است.
مجتبی بهاروند در دوازدهمین همایش تخصصی حمل و نقل و ترافیک که به مناسبت 26 آذر روز حمل و نقل برگزار شد، افزود: وضعیت ترافیک شهرهای ایران به ویژه شهر مشهد خوب نیست که بخشی مربوط به فرهنگ ترافیکی و بخشی نیز مرتبط با مسائل فنی است.
وی اضافه کرد: طی چندین سال گذشته بجای اینکه به سمت کاهش استفاده از خودرو شخصی و افزایش استفاده شهروندان از حمل ونقل عمومی گام برداریم، به سمت توسعه استفاده از خودرو شخصی حرکت کرده ایم .
وی بابیان اینکه یکی از سیاست‌های شورای شهر پنجم مشهد در بحث حمل ونقل درون شهری توسعه حمل ونقل عمومی و کاهش استفاده از خودرو شخصی است اظهار کرد: این سیاست کاهش آلودگی هوا را نیز به دنبال خواهد داشت البته همه مشکلات آلودگی هوا در بخش حمل ونقل به مدیریت شهری مربوط نمی‌شود و بخش‌های مختلفی در آن دخیل هستند .
بهاروند ادامه داد: ما به دنبال استفاده از سیستم‌های حمل ونقل انبوه بر مانند تراوا بودیم وجلساتی نیز با شرکت‌های مجری تراموا برگزار شد اما به دلیل تحریم‌ها مشکلاتی در اجرای آن ایجاد شد.

اثر سنجی خسارات ناشی از ترافیک

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی هم در این همایش ضمن معرفی ارکان نظام مهندسی در هفت رشته تخصصی گفت: ما یک نظام مندی عالمانه، در ساخت و ساز داریم، زیرا که معتقدیم امنیت زندگی امروزی شهر نشینی نیازمند رعایت اصول کارشناسی فنی و مهندسی در ساخت و ساز عمومی و خصوصی، معابر و راه‌ها و توجه ویژه به نقش ترافیک است.

محمد حسین شرکاء افزود: با مطالعه ترافیکی بر اساس مدل‌ها و بانک‌های موجود خسارات ناشی از ترافیک را اثر سنجی نموده و آثار سوء شامل هزینه‌های سفر، تلف شدن عمر انسان در ترافیک را شناسایی نموده و رفع آن توسط کارشناسان تاثیر به سزایی بر سلامت تک تک شهروندان خواهد داشت.

رئیس هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵۹ نفر مهندس ترافیک با افکار بزرگ در استان وجود دارند. وی اظهار امیدواری کرد: مهندسین رشته ترافیک بتواند معضل ترافیک شهرها به ویژه کلانشهرهای کشور را سامان دهند.

هم چنین دبیر همایش هدف از برگزاری این همایش را هم افزایی فکری کارشناسان، متخصصان و دست اندرکاران ترافیک برای نیل به راه‌های کاهش معضلات ترافیکی از قبیل تصادفات، آلودگی‌های هوا و صوتی دانست. مهدی بیدختی ضمن مهم دانستن توجه به دستیابی راه‌های برخورداری از ترافیک روان با هدف تامین انتظارات مردم، اظهار داشت: ترافیک و حمل و نقل امروزه در ردیف نیازمندی‌هایی نظیر شغل، مسکن و غذا، آرامش و آسایش مردم قرار دارد و نباید به آن بی توجه بود.

وی گفت: در برنامه سوم توسعه مصوب شده که باید سهم حمل و نقل عمومی در کشور در کلانشهر‌ها به ۷۵ درصد برسد که این امر تاکنون به دلایل مختلف محقق نشده و تحقق آن نیازمند همکاری همه دستگاه‌های متولی است.

صدیقی از اساتید رشته ترافیک به عنوان سخنران کلیدی این همایش نیز گفت: ۱۰ توصیه از سوی سازمان بهداشت جهانی برای کنترل تغییر اقلیم در دستور کار قرار گرفته که از جمله آنها بروز رسانی تابلوهای راهنمایی و رانندگی، اعمال محدودیت سرعت و زیر ساخت‌های حمل ونقل است. همچنین دکتر ابوالفضل محمدی مقدم استاد دانشگاه فردوسی مشهد هم استراتژی‌های موثر در کاهش تصادفات رانندگی و ارزیابی و پایگاه داده‌ای طراحی و توسعه زیر ساخت حمل و نقل و سوانح ترافیکی شهر مشهد را تشریح کرد.

این همایش با حضور 450 نفر از فعالان حوزه حمل و نقل و ترافیک حضور از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی و معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری مشهد برگزار شد و پس از قرائت بیانیه ۲۲ ماده‌ای از پیشکسوتان و تلاشگران حوزه حمل و نقل استان خراسان رضوی قدردانی به عمل آمد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *