همه برای شورا و شورا برای همه

چندی است بحث داغ تغییرات احتمالی در شورای نظارت بر نمایش مشهد بر سر زبان ها افتاده و هنرمندان این عرصه را که از وضعیت کنونی راضی هستند آشفته و نگران کرده است.

در این شورا پیشکسوتان سرشناس و نام آشنایی همچون حمیدرضا سهیلی و محمد ملتجی حضور دارند و در عمر حدود هشت ساله این شورا اتفاقات خوبی در تئاتر رخ داده است. از کسب مقام های مختلف در سطح کشور گرفته تا افزایش اقبال مردمی به این هنر و فضای نسبتا باز حاصل کار این شورا است و مورد اقبال و حمایت اکثریت تئاتری ها است.

 

دچار سوتفاهم شده اند

محمد ملتجی به صبح امروز گفت: دوره امروزه شورای نظارت بهترین دوره تئاتری است که من به یاد دارم و همگی راضی هستند. کارنامه تئاتر خراسان در جشنواره فجر کاملا روشن است و سعی کردیم فضایی را ایجاد کنیم که هنرندان بتوانند کیفیت آثار را بالا ببرند.

این پیشکسوت تئاتر درخصوص حواشی اخیر افزود: رئیس اداره ارشاد مشهد موضوعی را مطرح کرد اما پیگیر آن نشد. طبق طرح آقای استادی قرار است 5نفر انتخاب شوند و ابلاغ آن ها از تهران صادر شود و هرکدام از آن 5 نفر نیز 5نماینده داشته باشند که حق رای خواهند داشت. این طرح ایده خوبی است راه ورود بانوان را نیز به شورا باز می کند. استنباط معترضین این بود که قرار است شورای فعلی عوض شود اما اینطور نیست.

 

 

 

لیست پیشنهادی اداره ارشاد مشهد هنوز در معاونت هنری بررسی نشده و صرفا پیشنهادی است

 

سرپرست معاونت امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ابتدای برنامه آوانسن که شنبه 17 آذرماه با موضوع «بررسی تغییر و تحول در شورای نظارت بر نمایش مشهد» پخش شد؛ گفت: لیست اداره ارشاد مشهد طبق روال اداری ابتدا باید در معاونت هنری مورد بررسی قرار بگیرد و صرفا پیشنهادی است و به محض بحث و بررسی روی آن به مدیر کل ارجاع داده خواهد شد و بعد از تایید و نظر نهایی جناب آقای مروارید؛ برای صدور ابلاغ اعضای شورای نظارت؛ به تایید تهران خواهد رسید. بنابراین لیست منتشر شده در فضای مجازی لیست نهایی نیست.

محمدرضا محمدی با اشاره به اتمام تاریخ اعتبار ابلاغیه  لیست قبلی شورای نظارت اظهار داشت: با توجه به پیشنهاد لیست جدید ریاست ارشاد مشهد  شورای قبلی در حال حاضر شورای قبلی فعال نیست  و بازبینی ها انجام نمی شود که این جای نگرانی دارد و ما همه تلاش مان را خواهیم کرد که در اولین فرصت این مشکل را برطرف کنیم. ضمن آنکه اقای استادی با جوانان ارتباط بسیار خوبی دارند و لذا ما تلاش مان را خواهیم کرد که با ایشان مشورت کنیم و خروجی این شورا خروجی قابل قبولی باشد.

 

محمدی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه چرا جوانگرایی باید از شورای نظارت مشهد شروع بشود افزود: هر تغییر و تحولی با نقد همراه است اما گاهی این تحولات لازمه پیشرفت به سمتِ جلو است اما مطمئن باشید این تحولات به نفع هنرمندان تئاتر استان خواهد بود.

معاونت امور هنری در خصوص مسائل مربوط به سالن اصلی تئاتر شهر بیان کرد:  مقرر شد ما یک کارشناس مطلع از اداره هنرهای نمایشی تهران را دعوت کنیم  تا ابتدا مشکلاتِ عمده و اصلی سالن  را شناسایی کنیم و موارد اورژانسی را در ابتدا رفع کنیم و بعد بازسازی سالن را به زمانی موکول کنیم که زمان پیک سالن نباشد بنابراین نگرانی ما در وهله اول سقف سالن است  که احتمالا یک هفته زمان خواهد برد.

 

صورتجلسه امضا شده بین کارگردانان متقاضی سالن اصلی تئاتر شهر، الزام آوری برای اجرا نبود

 

آرش خیرآبادی در خصوص تعمیرات سالن اظهار کرد: طبق برآوردی که شده بود و در ابتدا فکر میکردیم سالن یک ماه زمان ببرد اما طبق قول آقای محمدی مقرر شد کارگران سه شیفته کار بکنند تا تعمیرات سالن به حداقل یک هفته و حداکثرده روز زمان ببرد تا کمترین میزان تعطیلی سالن اصلی را داشته باشیم و به احتمال خیلی زیاد سالن اصلی بعد از نمایش تیستو سبز انگشتی تعطیل خواهد شد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان در خصوص ترتیب اجراهای سالن اصلی تئاتر شهر با توجه به تعمیرات سالن تصریح کرد: اجراهای سالن اصلی تئاتر شهر منوط به مجوز شورای فنی و شورای نظارت است و بعد از آن هم ما باید هر نمایشی را در شورای سیاستگذاری تئاتر استان مطرح کنیم که این شورا از این قضیه آگاه است اما منوط به اینکه نمایش محمد نیازی و امین رضایی اردانی مجوزِ شورای نظارتشان را بگیرند؛ این نمایش ها را در شورای سیاستگذاری تئاتر استان بررسی میکنیم تا جدولِ مرضی الطرفینی را خواهیم بست که هیچ کدام از گروه های نمایشی ناراضی نباشند.

خیرآبادی پیرو صورتجلسه ای که در تاریخ 9 آبان ماه در انجمن هنرهای نمایشی بین کارگردانان گروه های متقاضی سالن اصلی امضا شده افزود: آن صورتجلسه، صورتجلسه الزام آوری برای اجرا نبود

ما در آن جلسه به یک ترتیب اجرایی رسیده بودیم اما این راهم لحاظ کرده بودیم که اگر نمایشی  مجوز شورای فنی و شورای نظارت داشته باشد می تواند در این نوبت قرار بگیرد اما در نمایش های آن لیست فقط نمایش آقای رضایی و آقای اردانی این مجوزها را دارند.

آرش خیرآبادی گفت: مبنای ما در شورای سیاستگذاری تئاتر استان این بود که با لحاظ کردن نمایش آقای بشیری، جلسه ای به این سه گروه متقاضی برای هم اندیشی ترتیب داده شود تا کمترین تفاوت و اختلاف نظر در اجراها را داشته باشیم.

خیرآبادی در خصوص نمایش باغ خونی افزود: این نمایش  به سفارش انجمن نمایش کشور تهیه شده. آنها برای برآورد هزینه های مالی شان با ما گفتگویی داشتند و من به اقای نیلی عرض کردم که چون قبل از این نمایش گروه های نمایشی مشهد متقاضی اجرا در سالن اصلی تئاتر شهر بوده اند لذا نمایش باغ خونی را با اختلاف حداقلی به تاخیر خواهیم انداخت.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان در خصوص لیست جدید شورای نظارت بر نمایش مشهد تاکید کرد: انجمن نمی تواند به صورت تکنیکال وارد بحث انتخاب اعضای جدید شود. ما نظرمان را برای لیست پیشنهادی دادیم اما اینکه اعمال شود یا خیر بسته به نظر اداره ارشاد است.

 

صادق شیخی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *