بسته‌ها کجاست؟

مردم خود را به سختی با فشارهای اقتصادی وفق می‌دهند. ساختارهایی که هر چند معیوب بوده ولی می‌توانست اوضاع را ثبات ببخشد،را دولت و مجلس دستکاری کردند و نتیجه آن علاوه بر تنش‌های روانی، سختی دوچندان اوضاع اقتصادی بود. چندی پیش در روزنامه صبح امروز با کمک کانون کارآفرینان خراسان رضوی کمپینی به نام کارگران_ و _کارآفرینان_کنارهم_هستند را راه اندازی کردیم تا بگوییم که کارفرمایان بخش خصوصی در ایام شادی اعیاد قربان و غدیر در کنار کارگران خود هستند و تعهد می‌کنند سهمی هرچند اندک در شادی آن‌ها داشته باشند و بگویند که عیدی ما به شما، به خاطر درک شرایط سخت اقتصادی است.

کمپینی که شاید عده‌ای آن را حرکت فرمایشی ارزیابی و نقدهایی به آن وارد کردند ولی با استقبال فعالین بخش خصوصی مواجه شد وسهم ما در صبح امروز تنها کمک کردن به رونق آن بود.

با وجود این که روزنامه‌ای از بخش خصوصی با تشکلی از بخش خصوصی به نام کانون کارآفرینان خراسان رضوی توانستند، شرایط را ببینند و حرکتی انجام دهند، پرونده‌ای همچنان در بدنه دولت و مجلس دست به دست می‌شود، بسته حمایت از اقشار ضعیف و متوسط جامعه. البته که این دو حرکت قابل مقایسه نیست، ولی بدنه عریض و طویل و امکانات دولتی و مجلسی هم با دو تشکل بخش خصوصی نحیف قابل مقایسه نیست. به راستی چه سرنوشتی در انتظار این بسته است؟ آیا بیم آن می‌رود که به نوشداروی بعد از مرگ سهراب تبدیل شود یا ممکن است در کشاکش دعواهای سیاسی و رفت و آمدهای دولتی‌ها به مجلس (که این روزها به شدت گرفتن رای اعتماد برای 4وزیر پیشنهادی هستند) گم شود؟ سهم مردم از این شرایط بلاتکلیفی و تحمل سختی‌های دو چندان است. یکی از گزینه‌های روی میز افزایش حقوق و دیگری بسته‌های حمایتی است.

افزایش حقوق گزینه روی میز

هفتم مهر ماه سال جاری بود که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: گزارش مجلس درباره طرح بسته حمایتی از دهک‌های آسیب پذیر و افزایش حقوق کارمندان آماده است و اگر دولت گزارش خود را ارائه ندهد با نهایی شدن منابع هفته آینده طرح مجلس ارائه می‌شود.

محمدرضا پورابراهیمی که به عنوان یکی از حامیان اجرایی شدن «کاهش ناگهانی سود سپرده‌های بانکی و سرازیر شدن سرمایه‌ها به بازار سکه و ارز» شناخته شده است، در آن مقطع اضافه کرد: در صورت تحقق منابع درآمدی این طرح حقوق‌ها افزایش می‌یابد! در صورت تحقق منابع درآمدی بسته‌های حمایتی از اقشار مختلف در جامعه به ویژه افراد کم در آمد و دهک‌های آسیب پذیر که قدرت خرید آنها کاهش یافته است در قالب بسته‌های کالایی یا روش‌های دیگر ارائه می‌شود.

حالا یک ماه از آن تاریخ می‌گذرد. بدیهی است که این نماینده مجلس باید مطلع باشد که هر طرحی که مجلس در ان برای دولت ایجاد هزینه کند، در شورای نگهبان متوقف می‌شود و باید حتما در قالب بودجه ارائه شود. از سوی دیگر دولت هم برای افزایش حقوق باید مجوز مجلس را داشته باشد. این یعنی که دو قوه باید در کنار هم برای افزایش حمایت از اقشار مختلف جامعه طرح ریزی کنند و شاید اقدامات تبلیغاتی خود را به مقطع دیگری محول کنند. این نکته‌ای است که 25 مهر ماه در سخنان عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی مورد تاکید قرار گرفت.

غلامحسن جعفرزاده ایمن آبادی با تاکید بر این که دولت بدون چراغ سبز مجلسی‌ها نمی‌تواند حقوق را افزایش دهد، افزود: البته اکثر نمایندگان مجلس با این طرح موافق هستند ولی این نکته مهم است که دولت متناسب با سقفی که مجلس تعیین کرده باید افزایش را صورت دهد، بنابراین اگر افزایش خارج ازاین سقف تعیین شده باشد باید دولت برای این کار به نوعی متمم بودجه به مجلس ارائه دهد.

وی تصریح کرد: دولت به دلیل افزایش درآمدها چه بخواهد متتم بودجه بیاورد چه بخواهد در برخی هزینه‌ها تغییراتی اعمال کند، مجلس با آن موافق است، بنابراین دلیلی ندارد که دولت بخواهد خدایی نکرده تخلف کند و یا برای دریافت مجوز به مجلس مراجعه نکند، مجلس موافق ضمنی خود را با افزایش حقوق‌ها اعلام کرده است بنابراین دولت هر چه زودتر لایحه متمم بیاورد تا بتواند سریع تر کارها را قانون پیش ببرد.

بسته‌های حمایتی

غیر از بحث افزایش حقوق، اتخاذ رویکرد حمایتی و تهیه بسته‌هایی برای حفظ معیشت اقشار ضعیف جامعه نیز یکی دیگر از برنامه‌های دولت بود.

روز چهارشنبه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در توئیتی در صفحه شخصی اش نوشته که دولت مصمم بر از بین بردن ریشه‌های فقر مطلق در بودجه سال آینده است. محمد باقر نوبخت تاکید کرد: سیاست دولت مقابله با تحریم‌ها و کم کردن آثار تحریم‌ها و فشار اقتصادی بر دوش مردم و فقر مطلق است.

محمدباقر نوبخت گفت: بدون هیچ واهمه‌ای از فشارها، نظام بودجه ریزی اصلاح می‌شود. اولویت بندی در بودجه 98 صورت گرفته و به نسبت سال‌های گذشته بودجه نهادها و وزارت خانه‌ها بازنویسی در آن تجدید نظر می‌شود.

شاید بتوان این جملات را یکی از مبهم ترین سخنان یک مسئول دولتی در هفت ماهه اخیر دانست. او بدون اشاره به جزئیات این تصمیم و نقشه‌ای که دولت ترسیم کده است، راه حلی سیاسی در پیش گرفته و غیرمستقیم می‌گوید که ممکن است نهادهایی که ما بودجه شان را کاهش می‌دهیم، دولت را تحت فشار قرار دهند. در شرایطی که مردم زیر فشار هستند، شاید فشارهای دولت دغدغه 10ام ملت باشد. چرا که دولت مسبب به وجود آمدن این شرایط است.

نوبخت همان کسی است که 15شهریور ماه در سفر به مشهد، با حشور در شورای اداری استان و خبرنگاران با قاطعیت از قطعی شدن بسته حمایتی دولت از اقشار ضعیف جامعه خبر داد و گفت: برنامه جامع مقابله با تحریم‌ها ویژه معیشت و تامین کالاهای اساسی و روزمره مردم با ارز ۴۲۰۰ تومانی قطعی شده است و این تازه اولین بسته حمایتی است که برای تامین آن 13 میلیارد دلار از درآمد ارزی کشور به تامین کالاهای اساسی اختصاص یافته است.

از آن تاریخ بیش از 40روز می‌گذرد وحالا جزیئات اندکی از نحوه اختصاص آن انتشار یافته که به هیچ وجه روشن نیست.

روز اول آبان خبرگزاری تسنیم از قول انوشیروان بندپی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت : بسته حمایتی در اختیار افرادی که درآمد کمتر از سه میلیون تومان دارد قرار خواهد گرفت و در ۱۰ روز اول آبان‌ماه فروشگاه‌های ویژه توزیع این بسته‌های حمایتی، مشخص خواهند شد.

وی گفت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی این بسته حمایتی در اختیار افرادی که درآمد کمتر از سه میلیون تومان دارد قرار خواهد گرفت و شاخص بهره‌مندی از این بسته حمایتی، درآمد سرپرست خانوار است.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی براساس تاکید رییس جمهور و در 10 روز اول آبان‌ماه فروشگاه‌های ویژه توزیع این بسته‌های حمایتی، مشخص خواهند شد.

محسنی بندپی ادامه داد: این بسته‌ها تا پایان سال 1397 و به شکل غیرمستمر در سه مرحله و در مجموع با مبلغ 600 هزار تومان توزیع می‌شود و تمامی دستگاه‌های تامین‌کننده منابع آن موظف هستند تا هرچه سریع‌تر منابع مورد نیاز را تامین کنند. حالا باید منتظر ماند تا ببینیم حمایت دولت از اقشار ضعیف جامعه به کجا می‌رسد؟

 

سرویس اقتصادی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *