آگاهی را تماشا کن

 

نشست خبری بیستمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد روز گذشته درسالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این نشستمدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری و سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد و مسئول فناوری اطلاعات دیجیتالحضور داشتند.

جعفر مرواریدمدیرکلفرهنگوارشاداسلامی ابتدا در مورد سیاست ها و رویکرد کلی نمایشگاه توضیح داد: در این دوره 700 ناشر ثبت نام کرده اند و حدودا 800 غرفه خواهیم داشت. از ویژگی های این نمایشگاه حضور ناشران بین المللیاست که بیش از بیست ناشر در 35 غرفه از کشورهای آلمان، فرانسه، مصر، سوریه، لبنان و… حضور خواهند داشت. هم زمان با روند کلی این نمایشگاه برنامه تقدیر از کتاب های برگزیده استان را هم در دستور کار داریم. دو بخش ویژه هم تدارک دیده شده است تحت عنوان سرای اهل قلم و غرفه دوستداران کتاب. سرای اهل قلم به نوعی بار نخبگانی نمایشگاه را بر دوش دارد. ما در این بخش برنامه های فرهنگی و هنری داریم و هم زمان هفت نشست تخصصی با حضور صاحب نظران خواهیم داشت.

آگاهی را تماشا کن

«آگاهی را تماشا کن» این شعار بیستمین دوره ی نمیشگاه بین المللی کتاب است. جریان آگاهی از طریق کتاب میسر می شود و ما مفتخر به ایجاد این بستر و میزبان این آگاهی و جمعیت ها ، اصحاب و عموم مردم خواهیم بود. این نمایشگاه صرفا یک نمایشگاه نیست یک کلان رویداد است و یک کانال ارتباطی میان نخبگان و عموم مردم. نگاه و سیاست ما این است که این رویداد می تواند انگیزه ای باشد برای مطالعه، تحقیق، انتقال فرهنگ و توسعه ی فضای گفت و گوی شهرواندان.

وی در ادامه از آسیب های چاپ نشر گفت: بزرگ ترین آسیب جریان نشر در مشهد گران شدن کاغذ است که قرار است سازمان ها برای حل این معزل از کاغذهای به صرفه تری استفاده کنند.  از دیگر طرح ها توزیع بن کتاب، تخفیف های پاییزه برای خرید کتاب و… هستند که ما گفت و گوهایی با نهادهای فرهنگی مختلف دراین باره انجام داده ایم.

دیگر آسیب چاپ نشرکه یک آسیب جهانی هم محسوب می شود، مورد تهدید قرار گرفتن کتاب کاغذی توسط فضای مجازی است. مردم به دلیل حضور گسترده تر فضای مجازی علاقه ی کمتری به خواندن کتاب دارند. ما برای حمایت از کتاب کاغذی و کتابخوانی در همین نمایشگاه رسانه هایی که در راستای خوانش کتاب فعالیت می کنند را حمایت کرده ایم.

دومین رتبه کشور در نشر کتاب را داریم

افشین تحفه گر ، معاون هنری و سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی عنوان کرد: استان خراسان رضوی بعد از تهران دومین رتبه در نشر کتاب را دارد و این موضوع باعث می شود که ما توجه ویژه تری نسبت به کتاب و کتاب خوانی داشته باشیم. در این دوره برای انتخاب کتاب سال 2831 عنوان کتاب با موضوع دین، ادبیات، علوم اجتماعی، علوم تربیتی، هنر ، کودک و نوجوان ، تاریخ، جغرافیا  و حجاب و عفاف به دبیرخانه معرفی شد. در آخر شش عنوان کتاب به عنوان کتاب های برگزیده و قابل تقدیر انتخاب شدند.

وی افزود: عده ای ناشرین علاقه ای به حضور در نمایشگاه ها را ندارند. اما ما با هماهنگی با مجموعه ها و ناشران امکان عرضه ی کتاببرخی از این ناشران را داشته باشیم تا بازدیدکنندگان رضایت بیشتری داشته باشند و دامنه ی انتخاب وسیع تر باشد.

تحفه گر بیان داشت: ما به عنوان مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه ی توزیع حرکت می کنیم. اینیک زنجیره است. زنجیره ای از مولف، ناشرو… برای هر یک از این حلقه ها باید برنامه ای داشته باشیم. بحث رونمایی، نشست و نقد، جشن امضا، خوانش کتاب و… قسمتی از برنامه های ما برای هر یکاز این حقله ها هستندو در نهایت خروجی هر یک از این برنامه ها باید انگیزه ای باشد برای خوانش کتاب از سوی بازدیدکنندگان.

سید اسماعیل هاشمی ، مسئول فناوری اطلاعات دیجیتال استان خراسان رضوی حضور رسانه های دیجیتال را در راستای هدف و رویکرد کلی نمایشگاه دانست و گفت: امسال پنجمین دوره ی رسانه های دیجیتال در سالن بهار و با 400 متر مربع و بیش از سی غرفه برگزار خواهد شد. بخش عمده ای از فعالیت غرفه ها به رویکرد موسسه ها در فضای مجازی اختصاص دارد. و ما در این نمایشگاه هر شب یک همایش خاص در حوزه ی رسانه ، امنیت فضای مجازی، کسب و کار، و… خواهیم داشت.

 

 

سحر نیکوعقیده

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *