بازی با حیثیت یک شهر بدون مستند

روز گذشته روزنامه شهروند در گزارشی با عنوان ” مردان عراقی و حاشیه‌های تجرد” به موضوعی پرداخت که شاید بیشتر از هرجایی اذهان مشهدی را جریحه‌دار کرد.

در این گزارش که با نقل قولی از رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی آغاز شده می‌خوانیم:

“در شهرهایی مثل مشهد و قم مراوده و مراجعه افراد غیرایرانی به خصوص عرب‌های عراق خیلی بیشتر مشهود است و حالا با مطرح شدن موضوع ازدواج موقت باید بیشتر مراقب باشیم”

شهروند در ادامه نوشته‌است: پیش از این همه سکوت می‌کردند و منکر می‌شدند اما حالا می‌شود از مشکل حرف زد؛ رفت و آمد بعضی مردان مجرد عراقی به خانه مسافرهای مشهد بیشتر شده، آنها که با زنان ایرانی همراهشان راه ورود به هتل‌ها را بسته می‌بینند راهی بیش از ٦هزار خانه مسافر غیرمجاز این شهر زیارتی می‌شوند. از دی ماه پارسال اروپایی‌ها کمتر به ایران سفر می‌کنند و در عوض با کاهش ارزش ریال، سفر عراقی‌ها به کشور ۹۰ درصد بیشتر از قبل شده است. این آمد و شدها اگرچه باعث رونق اقتصادی شده اما در خوزستان و خراسان رضوی، حاشیه‌هایی به همراه داشته است. از شایع شدن ازدواج موقت گردشگران عراقی با زنان ایرانی البته آماری در دست نیست و نمی‌توان تمام گردشگران را به یک چشم دید اما فعالان حوزه گردشگری می‌گویند اگرچه این مسأله همه‌گیر نبوده و جزیی است اما نمی‌توان انکارش کرد و باید پی راه حل بود.

تا چند وقت پیش اگر شایعه خرید ملک در مشهد و خوزستان در شبکه‌های اجتماعی کلیک می‌خورد، حالا چند وقتی است که جریانی کهنه، دوباره مطرح شده است. از چند روز پیش بار دیگر نام مشهد در فضای مجازی و در پی آن در جلسات تصمیم‌گیری مسئولان پیچیده است. گزارش‌های فعالان گردشگری نشان می‌دهد که بعضی از زائران عراقی محل اسکانشان را به شرط حضور زنی برای ازدواج موقت انتخاب می‌کنند و با وجود تعداد زیاد خانه مسافرها در سطح شهر، به راحتی راهی این مکان‌های اقامتی غیرمجاز می‌شوند.

محمد قانعی، رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی حضور مردان مجرد عراقی در خانه مسافرها همراه با زنان ایرانی را تایید می کند و به «شهروند» می‌گوید:«در شهرهایی مثل مشهد و قم که زائر پذیر هستند، مراوده و مراجعه افراد غیرایرانی به خصوص عرب‌های عراق خیلی بیشتر مشهود است و حالا با مطرح شدن موضوع ازدواج موقت باید بیشتر مراقب باشیم.»

خبرآنلاین چند روز پیش در گزارشی درباره خدمات جنسی به مردان مجرد عراقی نوشته بود: «در حالی که هتل‌های رسمی و معتبر از پذیرش زوج‌هایی با ترکیب مرد خارجی و زن ایرانی (و حتی شرعی) منع شده‌اند، بخشی از زائران خارجی، به ویژه عراقی‌ها در منازل شخصی اسکان یافته و در نقاط مختلف شهر پراکنده شده‌اند، منازلی (خانه مسافر) که نه مجوز فعالیت دارند و نه بر آنها نظارت می‌شوند. شمار این خانه مسافرها بنا بر اعلام مسئولان دولتی، افزون بر ٥ هزار واحد است و نهادهای صنفی هم تعداد خانه مسافرهای مشهد را حدود ٦ هزار باب می‌دانند.»

رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی هم پذیرفتن این افراد در خانه مسافرها را منکر نمی‌شود:« علاوه بر اینکه با وجود تعداد فضای اقامتی مختلف، اصلا نیازی به فعالیت خانه مسافرها نیست، پذیرفتن مردان مجرد عراقی در این اماکن به صورت غیرقانونی درحال رخ دادن است. ما به همین دلیل با فعالیت آنها مخالفیم. نتایج این روند برای حیثیت کشور ما خیلی مهم است.»

اما این ماجرا از کجا شروع شد

سه ‌سال پیش از این (١٧ اردیبهشت ٩٤)  گاردین در گزارشی به این مسأله پرداخته و مدعی سکس توریسم در شهر مشهد شده بود. این گزارش که به حضور زوار عراقی در مشهد می‌پرداخت از تن‌فروشی در این شهر گفته بود و البته واکنش‌هایی هم به دنبال داشت. بعد ازاین ماجرا بود که زمزه‌هایی هرچند وقت در فضای مجازی می‌پیچید و شایعاتی نیز ردو بدل می‌شد.

حالا اما رئیس اتحادیه هتلداران خراسان‌رضوی می‌گوید:  «نام ایران میان عراقی‌ها بد مطرح می‌شود، مثل همان نگاهی که خیلی از  ایرانی‌ها به تایلند دارند. این موضوع اگرچه بارها تکذیب شده و سخت از آن صحبت می‌شد، اما حالا معتقدیم که باید نسبت به آن حساسیت ایجاد و درباره‌اش صحبت کرد. این مسأله را در جلسات رسمی هم مطرح کرده‌ایم. با این حال متاسفانه نمی‌شود آشکارا با این مشکل برخورد کرد، چراکه مجبوریم سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری را فعال نگه داریم. با شرایط فعلی مملکت ما و مشکلاتی که وجود دارد، این حاشیه‌ها هم دور از انتظار نیست. دراین‌باره نیازمند تصمیمات جمعی و گروهی هستیم و باید تمام جوانب در نظر گرفته شود. شرایط خاصی است، باید دید کدام تصمیم به نفع کشور است.»

تمام این حرف و حدیث‌ها و گزارش شهروند مارا براین داشت تا در گفت‌وگویی با معاون سیاسی و امنیتی استاندار خراسان ماجرا را جویا شویم.

اگر مستندی هست ارائه دهید

محمد رحیم نوروزیان  با اشاره به اینکه این مسائل بدون هیچ مستندی بازگو می‌شوند، گفت: متاسفانه هرچند وقت به این موضوع دامن زده می‌شود و حرف‌هایی گفته می‌شود که ذهن مردم را خراب می‌کند. باید توجه داشت که بیش از 90 درصد زائرین و مسافرین خارجی که وارد مشهد می‌شوند با خانواده هستند و میزان مجرد‌ها بسیار کم می‌باشد.

معاون سیاسی استاندار افزود: در هر شهر و کشوری تخلف و خلافکار وجود دارد، اما نباید این دستاویزی شود که تمام یک جریان و موضوع زیر سوال برود. این موضوع درگذشته هم مطرح شد و مورد پیگیری و بررسی قرار گرفت اما به هیچ وجه تشکیلات و مورد خاصی آنطور که فضا سازی شده‌بود وجود نداشت. البته شاید به صورت موردی اتفاقی افتاده باشد که با آن‌ شدیدا برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: قبل‌تر هم اعلام کردیم دستگاه‌های قضایی و نیروی انتظامی با این موارد به شدت برخورد می‌کنند و اگر کسی مستندی و اطلاعاتی دارد ارائه کند. اما انگار بعضی‌ها با انگیزه‌ای خاص از این موضوع برای خبرسازی استفاده  و آن را بزرگ می‌کنند. اما واقعیت این است که گزارشی ازاین موضوع به صورت غیرمعمول و اینکه این جریان باب شده‌است، وجود ندارد. اینکه بدون هیچ مستندی آبروی یک شهر را زیر سوال ببریم به هیچ وجه قابل قبول نیست.

نوروزیان تاکید کرد: نمی‌شود بدون مستندات حیثیت یک شهر را زیر سوال برد و طوری موضوع را بیان کرد که انگار این مسئله تبدیل شده‌است به یک تجارت. جالب است که هر زمانی حضور گردشگران در مشهد جان می‌گیرد به این شایعات دامن زده می‌شود.

معاون استاندار درپاسخ به این شائبه که تعداد زیاد خانه مسافرها در مشهد می‌تواند به این داستان دامن بزند، تصریح کرد: طرح خانه مسافر به همین منظور و برای شناسنامه دار کردن این اماکن ایجاد شده‌است، البته وجود خانه مسافر‌های غیر قانونی و ثبت نشده هم دال براین مطلب نیست که برابر باشد با خانه فساد یا خانه تیمی و کسی نمی‌تواند این چنین ادعایی بکند. ممکن است کسی خانه‌ای را به صورت غیرقانونی و خارج از این طرح در اختیار مسافری قرار بدهد ولی این اصلا به این معنا نیست که در آن مکان تخلفی صورت می‌گیرد.

در پایان لازم به ذکر است که مشهد مقدس شهری با سه میلیون شهروند است و اینگونه اظهار نظر بدون ارائه مستند قابل توجه تنها می‌تواند خاطر بسیاری از شهروندان را مکدر کند و خود عامل بزرگی برای دامن زدن به شایعاتی باشد که بدون در نظر گرفتن تبعات آن، می‌تواند بحران آفرین باشد.

مشهد از دیرباز میزبان خیل عظیم زائران ولی نعمتش بوده و این نوع سوءبرداشت‌ها و به راحتی بسط دادنشان می‌تواند اثرات سویی بر رفتار شهروندان بگذارد و تبعاتی چون اتفاقات ناگوار آبادان را رقم بزند.

انتهای خبر/قاسم شمسایی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *