ریشه مشکلات اقتصادی، بی‌تدبیری است

نماینده طرقبه، شاندیز و چناران در مجلس گفت: این واقعیت بر همگان روشن است که مشکلات اخیر اقتصادی و مسائل ارزی مربوط به تحریم نبود بلکه به سوء تدبیر و بی‌مدیریتی برمی‌گردد.

به گزارش فارس، محمد دهقانی با اشاره به اقدامات آمریکا علیه ایران افزود: حقیقت این است که آمریکایی‌ها همه توان خود را گذاشتند برای اینکه ایران را تحت فشار بی‌سابقه قرار دهند؛‌بدون تردید اینها اثر هم دارد و بدون اثر نیست.

نماینده طرقبه و چناران و شاندیز در مجلس شورای اسلامی، افزود: حتما تحریم اثر دارد و درآمدهای کشور را -تا زمانی که نتوانیم نفت‌مان را بفروشیم-کم می‌کند؛‌ اما علیرغم خواست آمریکایی‌ها و ادعاهای آنها،‌ قطعا تحریم‌ها به گونه‌ای نیست که ما به سبب اعمال تحریم‌ها به زانو درآییم.

وی بر همین اساس یادآور شد،‌ آن زمان که هم تحریم‌های آمریکا و هم تحریم‌های اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل بود،‌ در تحریم‌های شدیدتری قرار داشتیم. در واقع ما قبل از برجام تحت تاثیر تحریم‌های سخت‌تر بودیم و از سوی شورای امنیت و اتحادیه اروپا علیه ما اعمال تحریم می‌شد و چون شورای امنیت تحریم کرده بود بسیاری از کشورهای شرقی هم مأخود و محکوم به اجرای تحریم‌های شورای امنیت بودند و در واقع از این شورا می‌ترسیدند. اما اکنون عمدتا تحریم‌ها، تحریم‌های آمریکاست.

وی در ادامه سخنانش اضافه کرد: تحریم‌های شورای امنیت علی‌القاعده بعد از برجام لغو شده است یعنی وضعیت کنونی تحریم‌ها بسیار سبک‌تر از وضعیت 5 سال گذشته ما شده است. چرا که اکنون تحریم مربوط به آمریکاست و به گونه‌ای است اولا اروپا به نوعی با آمریکا دچار چالش است. روسیه هم با آمریکا و اروپا درگیر شده؛‌ به هر حال روسیه کشور قدرتمندی است که هم آمریکایی‌ها و هم اروپایی‌ها این کشور را تحریم کرده‌اند.

دهقانی با اشاره به تحریم 184 نهاد حکومتی علیه روسیه،‌ تصریح کرد: بنابراین تحریم روسیه یک تجربه روشنی در مقابل چشمان ماست که باید روی آن کار کرد. کشور چین هم به شکل بی‌سابقه‌ای در حال یک جنگ تجاری با آمریکاست بنابراین وضعیت اکنون تفاوت دارد. یعنی سختی‌های کنونی ما حتما کمتر از 3-4 سال گذشته است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ از طرفی ما هم تجربیاتی کسب کردیم و وضعیت برای ما روشن شده و از سوی دیگر هم دل‌ها در داخل کشور یکصدا شده است و بسیاری از کسانی که تردید داشتند هم اذعان به عدم اعتماد به آمریکا دارند. آنها می‌گفتند ما می‌توانیم با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم و مشکلات‌مان حل می‌شود،‌ پای میز مذاکره می‌نشینیم و همه مسائل را حل می‌کنیم.

وی افزود:‌ شاید بتوان گفت 90 درصد آنها از جمله رئیس‌جمهور و تیم همراهش به این نتیجه رسیدند که اکنون مذاکره کردن با آمریکا و چشم دوختن به آمریکا دیوانگی است. اصلا لفظ رئیس‌جمهور این است که مذاکره با آمریکا و چشم دوختن به آن دیوانگی است. خود آقای ظریف که هم که رئیس دستگاه دیپلماسی ما است با ادبیات‌های مختلف بیان می‌کند.

دهقانی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد:‌ اکنون در کشور یک نوع یکدلی و یک‌صدایی به وجود آمده که ما نباید نگاه‌مان را به آمریکا بدوزیم. در همان زمان مذاکرات هم رهبر معظم فرمودند که مشکلات کشور را در نیویورک و لوزان تعقیب نکنید،‌ مشکلات کشور در همین داخل کشورمان باید حل شود؛‌ اما دوستان نگاهی داشتند و رهبری هم اجازه دادند و عنوان کردند که ما بدبین هستیم اما گر شما می‌گویید می‌شود بفرمایید وانجام دهید.

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی در ادامه مطلب فوق اضافه کرد: اما اکنون همه به این نتیجه رسیدیم که مذاکره با آمریکا نشدنی است و این خود یک ظرفیت مهم است بنابراین تحریم‌ها از تحریم‌های سالهای قبل سبک‌تر است. همچنین ما ظرفیت‌های بسیار وسیعی و یکدلی بین مسئولان در کشور داریم؛ همچنین راه‌ها اکنون روشن است. راه‌حل‌ها هم اکنون روشن است هرچندممکن است برخی از مسئولان دولتی که نگاهشان این بود بشود مشکلات را با آمریکا حل کرد شاید در این مدت کمتر به دنبال راه‌حل‌های رفع در مقابله با تحریم‌ها بودند.

وی همچنین اظهار داشت: خوشبختانه بسیاری از جوانان و کارشناسان اقتصادی ما به خصوص محققان جوان ما با تشکل‌هایی که ایجاد کردند تمام راه‌حل‌های مقابله با تحریم‌ها را آماده کرده و به دولت و مجلس ارائه دادند و این راهکارها را مو به مو تشریح کردند و برخی نگرانی‌ها که ایجاد شده است نگرانی‌هایی همچون نفت کشور، را برطرف کرده است.

دهقانی در ادامه یادآور شد: در خصوص اینکه عده‌ای می‌گویند اگر نفت ما را نخرند، باید بگویم اگر نفت ما را نخرند راه حل داریم. بر فرض مثال که همه با هم نفت ما را نخرند اولا نفت ما قابل نخریدن نیست؛‌ چراکه هرچند ما به صورت حجیم بخواهیم یک جا نفت را به برخی کشورها و شرکت‌های مشخص مورد فشار آمریکایی‌ها قرار گیرند اما راه حل‌های دیگر وجود دارد. به عنوان مثال بورس نفت که خیلی راحت بخشی از نفت‌مان را می‌توانیم به مردم بفروشیم و مردم خودشان این نفت را منتقل می‌کنند.

«ما می‌توانیم در واقع از طریق خود مردم کاری کنیم که مشکلاتی مانند مشکل آقای «ب ز» به وجود نیاید و در بورس نفت، نفت‌مان را در بسته‌های کوچک ارائه کرده و بفروشیم. همچنین بخش دیگری از نفت را می‌توانیم به گونه‌ای دیگر بفروشیم. به این صورت که بسیاری از کشورها اعلام کردند ما کاری به تحریم آمریکا نداریم ما نفت شما را می‌خریم.»

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی در همین رابطه عنوان کرد که در هر صورت بخشی از نفت ما از این طریق به فروش می‌رود اما مهمتر اینکه به هر حال ما نفت‌مان را کم یا زیاد به فروش می‌رسانیم، این زمینه آرزوی چندین و چند ساله ملت ایران فراهم شده است. به هر حال سال‌های طولانی همه مسئولان نظام و کارشناسان اعلام می‌کنند فروش نفت به صورت خام به ضرر کشور است. ما مسائلی در داخل کشور داریم که اگر مشکلات اینچنینی نداشته باشیم شاید آمریکا به کشور ما طمع پیدا نمی‌کرد که دوباره باما وارد جنگ اقتصادی شوند و آن بخش نقدینگی است.

وی اضافه کرد:‌ در دولت آقای روحانی نقدینگی ما از 460 میلیارد تومان در سال 91 به 1600 میلیارد تومان در سال جاری رسیده که البته کارشناسان به 1690 هزار میلیارد تومان هم آن را پیش بین کرده‌اند. یعنی حجم نقدینگی مادر دولت روحانی سه برابر افزایش پیدا کرده است. این نقدینگی اگر مدیریت نشود می‌تواند خطرساز شود. و به سمت کاذب هدایت شود.همین اتفاقی که در ارز و سکه هم صورت گرفت است.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *