هیچ درآمدی نداریم!

رئیس هیئت بیلیارد، بولس و بولینگ استان در گفت و گو با صبح امروز گفت: وضعیت موجود از نظر اقتصادی خوب نیست و بدتر هم می‌شود، هم تحریم‌های دیگری را پیش رو داریم و هم فصل تابستان به دلیل اینکه تفریحات اکثرا در این فصل در محیط‌های باز انجام می‌شوند باشگاه‌های ما وضعیت نابسامانی را سپری می‌کنند. در این نابسامانی‌ها دسته‌ای از افراد هستند که با باز کردن باشگاه‌های غیرمجاز و دادن خدمات غیرقانونی کار بقیه باشگاه‌هارا هم کساد می‌کنند. ما سعی داریم در برنامه‌ی اوقات‌فراغت آموزش و پرورش و ستاد اوقات‌فراغت شهرستان‌ها قرار بگیریم و ورزش‌ها و رشته‌های هیئت را گسترده‌تر دنبال کنیم.

علیرضا دوانلو ادامه داد: بولینگ ورزش گرانی هست هم از نظر تاسیسات و هم از نظر استفاده و چون به تجهیزات فراوان و زمین بزرگ و نگهداری سختی نیاز دارد، از راه‌اندازی باشگاه‌های بولینگ استقبالی نشده است و باشگاه‌هایی هم که تاسیس شده‌اند عمدتا باشگاه مستقل بولینگ نیستند که زیر نظر ورزش وجوانان باشند، اکثرا در مجتمع‌های گردشگری تاسیس می‌شوند تا پول خوبی بدست بیاورند و از زیر نظرهیئت هم خارج شوند.

وی افزود: خراسان‌رضوی با چهار باشگاه فعال بولینگ وضعیت خوبی نسبت به دیگر استان‌ها دارد. ما دو باشگاه غیر فعال هم داریم یکی در مشهد و باشگاه دیگر در شاندیز که تازه خط‌ها را نصب کردند و تا ماه‌های آینده بعد از تایید و کامل شدن استانداردهای لازم فعال می‌شوند. در طول سال‌های گذشته بولینگ مورد بی‌مهری قرار گرفته است و حتی رئیس کمیته‌ی بولینگ فدراسیون را هم برای پایه‌ریزی اصولی کار و آموزش‌های لازم برای ورزشکاران دعوت کردیم که از گذشته هیئت بولینگ خراسان‌رضوی بسیار گلایه‌مند بودند.

رئیس هیئت بیلیارد، بولس و بولینگ استان افزود: خوشبختانه ما بافت جدید، مدیریت جوان و متخصصی را انتخاب کردیم که با تلاش این دوستان مسابقات برای ورزشکاران از پیش تعریف شده است و تا پایان سال دو مسابقه استانی برگزار خواهیم کرد، پنج مسابقه دیگر تا آذرماه پیش‌رو داریم و هفت مسابقه را به عنوان مسابقات دوره‌ای خواهیم داشت که بعد از این مسابقات افراد برتر را برای مسابقات کشوری معرفی می‌کنیم.

دوانلو با اشاره به اعضای فعال هیئت گفت: در هیئت 23ورزشکار فعال داریم که با یک آموزش پایه در هیئت کار خود را آغاز کرده‌اند و برای مسابقات پیش‌رو هم تعدادی برای ثبت نام و ورود به مسابقات و هیئت آماده شده‌اند. ما با خرج هیئت این آموزش‌ها را برای ورزشکاران گذاشتیم و این امر درحالی انجام شد که هیئت هیچ درآمدی ندارد.

وی ادامه داد: من هیئتی را تحویل گرفتم که حسابش منفی بود، بدهی داشت اما یک ریال هم در حساب نداشت. در شرایطی شروع به کار کردیم که بخشی از میزان بدهی‌ها از سال گذشته بود و اداره ورزش وجوانان نیز هیچ کمکی به هیئت نکرد و تمام بودجه از قبل تقسیم شده بود. فدراسیون هم به عنوان اصلی‌ترین حامی کمکی نکرد و تا الان هم کمکی نکرده است. یکی از مشکلات ما نیز به همین منظور است. ما با استفاده از درآمدهای مسابقه‌های برگزار شده، مخارج آنها را تامین می‌کردیم، یعنی مقداری از پول ثبت نام‌ها را صرف هزینه‌های مسابقات کردیم و باقیمانده را به صورت هدایایی به نفرات برتر اهدا کردیم.

رئیس هیئت بیلیارد، بولس و بولینگ استان با اشاره به ورزش بولس و رواج روزافزون این ورزش در کشور گفت: ورزش بولس از سال2003 در دنیا به عنوان یک ورزش رسمی و یکی از رشته‌های اصلی‌اش که پتانک است مطرح شده که بسیار هم پر طرفدار است و قرار است که در المپیک 2024 جزو رشته‌های ورزشی حاضر در المپیک باشد. بولس ورزش ارزانی است به صورتی که حتی در یک زمین کوچک شن ‌و ‌ماسه‌ای انجام می‌شود و یک رشته پرتابی است به صورتی که یک گوی فلزی را به سمت یک هدف کوچک به اندازه توپ فوتبال‌دستی به اسم جک پرتاب می‌کنیم.

دوانلو اظهار داشت: جذابیت این رشته به این علت است که ممکن است در دقایق آخر سرنوشت بازی تغییر کند.

این رشته به دلیل جذابیت و هیجان، ارزانی و سادگی خاص خود، قابلیت این را دارد که همگانی شود. ما آموزش‌های این رشته ورزشی را به صورت وسیع در شش شهرستان و مشهد شروع کردیم، در حال رایزنی با ستاد اوقات ‌فراغت و آموزش وپرورش هستیم و دنبال بازدید از دانشگاه‌ها هستیم تا این رشته ورزشی جزو ورزش‌های دانشگاهی باشد و امیدواریم با همکاری این عزیزان این رشته مهیج را فرگیر کنیم. مشکل رشته بولس این است که تهیه توپ این رشته با وجود تحریم‌ها و وضع اقتصادی بسیار سخت است و حتی بعضی از اوقات پیدا هم نمی‌شود.

وی در خصوص باشگاه داری در رشته بیلیارد گفت: یکی از مشکلاتی که در ورزش بیلیارد داریم این است که افرادی بدون هیچ ضابطه‌ای و مشورت با افراد ناآگاه و تصمیم به سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌گیرند و با ارائه دادن خدمات غیر استاندارد و هزینه کم فقط به دنبال درآمد‌زایی هستند. همین امر باعث صدمه دیدن افرادی است که به دنبال ادامه دادن این ورزش در سطح کشوری و حتی جهانی هستند.

دوانلو ادامه داد: این مشکلات به دلیل روند غلط و پروسه کاری اشتباهی است که طی می‌شود. به صورتی که این افراد در درجه اول به اداره ورزش وجوانان مراجعه می‌کنند و مدارک فضای ورزشی که قرار است تاسیس شود را ارائه می‌دهند. اداره ورزش وجوانان از محل بازدید کرده و اگر فضای مناسبی داشته باشد تایید می‌کند. بعد از آن افراد مراحل سخت دیگر را می‌گذرانند تا در نهایت نوبت به بازدید و تایید هیئت استان می‌رسد. هیئت با بازدید از محل نسبت به غیر استاندارد بودن مکان و ابزار مورد استفاده شده واکنش نشان می‌دهد که همین امرباعث ضرر مالی شدید برای موسس یا باشگاه دار خواهد شد.

رئیس هیئت بیلیارد، بولس و بولینگ استان گفت: خواهش ما از اداره ورزش وجوانان این است که هر فردی که می‌خواهد وارد این عرصه شود و تقاضای باشگاه دارد را اول به این هیئت ارجاع دهند تا ما با راهنمایی این افراد تمام مسیر و ملاک‌ها را مشخص کنیم و باشگاه با استانداردهای لازم افتتاح شود. سعی داریم که از بهترین اجناس و استاندارد‌ترین میزها استفاده کنیم تا این ورزش‌ها آینده درخشانی داشته باشند.

دوانلو در خصوص درجه‌بندی باشگاه‌ها در مشهد اظهار داشت: باشگاه‌های بیلیارد و بولینگ در مشهد در باید درجه‌بندی شوند و سطح هر باشگاه مشخص شود. اگر بتوانیم مسابقات لیگ را راه‌اندازی کنیم، سطح هر باشگاه و استانداردهای آن باشگاه مشخص می‌شود و باشگاه‌ها باید تعرفه‌های خود را طبق سطح امکانات همان باشگاه تنظیم کنند.

انتهای خبر/امیر محمد سلمانیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *