ما هم طبق قانون عمل می کنیم

دوشنبه شب در گفتگوی تلوزیونی رئیس جمهور با مردم، وقتی مجری در خصوص سوال مجلس از روحانی توضیح خواست، او اینگونه پاسخ داد: مجلس می‌گوید می‌خواهم طبق قانون عمل کنم؛ اهلا و سهلا اشکالی ندارد. ما هم طبق قانون عمل می‌کنیم. هر دو طبق قانون عمل می‌کنیم. بنابراین مجلس سوال می‌کند و من تذکر قانون اساسی می‌دهم. با هم جلو می‌رویم ولی در عین حال دوستی ما با مجلس محفوظ است. به همه نمایندگان مجلس احترام می گذارم، حق آنها را سوال می‌دانم و می‌توانند سوال کنند وهیچ اشکالی ندارد. منتها همه ما هم زمان را مراعات کنیم، همه جا لازم نیست از حق قانونی استفاده کنیم، گاهی می‌توانیم از راه‌های نزدیک‌تر، ساده‌ترو سهل‌تر به اهداف‌مان برسیم. مقصود این است که ما مشکلات مردم را در کنار هم حل کنیم.

روحانی با بیان اینکه من به مجلس رفته و پاسخ می‌دهم و هیچ مشکلی ندارم، گفت: برای من فرصت خوبی بوجود می‌آورد. چون گفتن خیلی از حرف‌ها در مصاحبه برای من سخت است اما وقتی یک نماینده‌ای از مجلس شورای اسلامی سوال کرده، دیگر آن وقت یک شرایطی است که خیلی صریح‌تر می‌توانم حرف بزنم و خیلی چیزها را آنجا می‌شود واضح‌تر به مردم گفت. شاید این سوال مبارک و برای مردم ما مفید باشد، و یک سری اطلاعات و نکاتی که باید به مردم گفته شود در آن فرصت ان شا الله گفته شود.

علی مطهری: من این شجاعت را در ایشان نمی بینم

همچنین علی مطهری نایب رئیس مجلس روز دوشنبه در این باره اظهار داشت: اگر موانع پیش روی دولت به بهانه مصلحت کشور پنهان بماند، هدف های دولت محقق نخواهد شد. بیان حقایق باعث فشار افکار عمومی برای رفع موانع خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر آقای روحانی همه حقایق را در مجلس مطرح کند، حضور وی مفید خواهد بود. البته من این شجاعت را در ایشان نمی‌بینم که همه موانع را بگویند، باز به بهانه مصالح کشور، بخشی از آنها را مکتوم نگاه می‌دارند.

اکنون با توجه به این صحبتها و اظهار نظرها، افکار عمومی به شدت تشنه شنیدن حقایقی در خصوص موانع پیش روی دولت، از زبان رئیس جمهور است. موانعی که باعث شده شرایطی دشوار برای ملت ایران به وجود بیاید و مردم ما روزهای سختی را سپری کنند. آیا رئیس جمهور از این فرصت به دست آمده برای شفاف سازی بهره لازم را خواهد برد یا بار دیگر ملاحظاتی باعث خواهد شد تا از گفتن تمام واقعیت و معرفی مسببین اصلی وضع موجود خودداری کند؟

دومین سوال از رئیس جمهور در تاریخ جمهوری اسلامی

چهارشنبه هفته گذشته بود که پس از کش و قوس های فراوان، بالاخره سوال 80 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور اعلام وصول شد؛ موضوعی که به اختلافی بین مجلس و دولت بدل شد. معاون پارلمانی رئیس جمهور معتقد بود، در ماجرای سوال از رئیس جمهور خلاف قانون عمل شده، پس باید سوال پس گرفته شود و از سویی هیات رئیسه مجلس تاکید داشت، بر خلاف ادعای دولتی ها سوال نمایندگان نصاب دارد و حتی برای اطمینان از این موضوع تعداد امضاکنندگان بازشماری شده اند.

بحث سوال از رئیس جمهور ـ همانطور که مجلس تاکید کرد ـ همچنان در دستور کار قوه مقننه قرار دارد و «حسن روحانی» برای پاسخگویی به این پنج محور شامل عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله و افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی ظرف یک ماه آینده در خانه ملت حاضر شده و پاسخگوی نمایندگان باشد.

نامه رئیس جمهور به رئیس مجلس

در همین حال، واکنش های بسیاری به طرح دومین سوال از رئیس جمهور در تاریخ انقلاب تاکنون نشان داده شده که شاید مهمترین آن، مربوط به نامه روز یکشنبه «حسن روحانی» رئیس جمهور به «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی باشد.

روحانی در این نامه با اعلام اینکه «سوال تعدادی از نمایندگان، در چهارچوب قانون اساسی و زمان و شرایط مناسب مطرح نشده است»، تاکید کرد: «اما برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی، در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد.»

روحانی خطاب به لاریجانی نوشته است: «درست در سالروز تحلیف رئیس جمهوری دوره دوازدهم، سوال تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی واصل گردید. بی تردید سوال از رئیس جمهور کشور با مراعات حداقل دو نکته می تواند مبارک باشد؛ اولا در چهارچوب قانون اساسی باشد، ثانیا در زمان و شرایط مناسب کشور اقدام شده باشد، که متاسفانه هیچ کدام از این دو حاصل نشده است؛ اما برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی انشاالله در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد و به سوالات پاسخ خواهم داد. البته این امر می تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو نمایم که آنها صاحب واقعی کشورند و مشروعیت من و شما نیز از آرای آنهاست.»

رئیس جمهور نباید سکوت کند

رئیس جمهور در عین حال که به سوال و نحوه وصول آن اعتراض دارد، تاکید کرده است، برای احترام به قانون و نظر نمایندگان به مجلس خواهد رفت، اما از این فرصت برای بیان برخی حقایق خطاب به ملت و مردم استفاده خواهد کرد. طبیعی است، غیر از این هم از رئیس جمهور انتظاری نیست، چون مردم توقع دارند رئیس قوه مجریه که رای 24 میلیون نفر از مردم ایران را سال گذشته به خود اختصاص داده است، در مورد چرایی بهم ریخته شدن وضعیت اقتصادی کشور پاسخگو باشد و در قبال کسانی که از این فرصت برای سودجویی استفاده کرده اند، سکوت نکند.

در همین زمینه «عزت الله ضرغامی» رئیس اسبق سازمان صدا و سیما و عضو شورای عالی فضای مجازی نوشته است: «در شرایطی که هر سه قوه از ضعف و ناکارآمدی کم سابقه ای برخوردارند، سوال و جواب کلیشه ای و تکرار حرف های سابق، دردی از مردم دوا نمی کند. مگر اینکه به نتایج روشن عملی و اقناع افکار عمومی منجر شود.» نگاهی که بهتر است هم مجلس و هم دولت نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشند.

طرح سوال باید مفید واقع شود

اگر مجلس از واهمه اینکه نکند رئیس جمهور در جریان سوال نمایندگان حرف هایی به زبان بیاورد که به نفع آنان نباشد و یا اینکه دولت بخواهد حرف هایی را بزند که تاکنون همه آن گفته شده یا اینکه مصالحه ای برای اجتناب از هر دو رویکرد صورت بگیرد، همان بهتر که قبل از حضور رئیس جمهور در پارلمان؛ سوال از او منتفی اعلام شده و وقت کشور و مردم را برای طرح چنین سوالی نگیرند.

قطعا باید مجلس در روز سوال از رئیس جمهور پاسخ هر پنج سوال و محور اعلام شده را قاطع و صریح از روحانی مطالبه کند که چرا در پنج ماه وضعیت کشور از حیث اقتصادی این چنین بهم ریخته شده و دولت هم نه تنها هیچ طرح و برنامه ای برای توقف این روند اتخاذ نکرده، بلکه اندک برنامه های اجرایی آن هم سبب سوء استفاده یا بحرانی تر شدن وضعیت اقتصادی شده است.

حتما باید «حسن روحانی» درباره چرایی افزایش بی حد و حصر قیمت ها، افزایش غیر منطقی ارزش دلار، سکه و طلا، کاهش بی سابقه ارزش پول ملی، چرایی افزایش خودسرانه قیمت خودروهای داخلی و خارجی، اعلام نرخ تورم تک رقمی با وجود اینکه در برخی بخش ها تا بیش از 100 درصد هم رشد قیمت داشته ایم، چرایی میدان دار شدن دلالان و عدم برخورد با آنان و ایجاد رانت های خاص برای افراد خاص و عده ای معدود پاسخگوی سوالات مجلس باشد.

از طرفی نمایندگان مجلس هم بی هیچ پرهیزی باید این موضوعات را مطالبه کنند و از رئیس جمهور بخواهند به عنوان متولی اصلی دولت اولا دلایل و چرایی ایجاد این وضعیت را توضیح دهد و در ثانی برنامه هایی که عملی شدن آن به بهبود این وضعیت می انجامد را تشریح کند. نمایندگان همچنین باید از رئیس جمهور برنامه زمان بندی مشخصی برای رفع این مشکلات یا به حداقل رساندن آن مطالبه کنند و در صورت عدم تحقق این برنامه ها و زمان بندی از اختیار و ابزار قانونی خود در قبال دولت بهره ببرند.

انتهای خبر/علی روغنگران

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *