فروش مجازی لوازم آرایش تخلف است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: فروش فرآورده های آرایشی و بهداشتی فاقد مجوز در فروشگاه های اینترنتی، تخلف و غیر قانونی است.

عباس اخگری در نشست بررسی شیوه‌های خرید و فروش و مبارزه با قاچاق کالا های سلامت محور در فضای مجازی افزود: ارتقاء سطح سواد سلامت جامعه با فرهنگ سازی سلامت توسط نهادهای دخیل در امر سلامت صورت می پذیرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه در حوزه سلامت، وظایف سنگینی بر عهده دانشگاه های علوم پزشکی و سایر ارگان های مربوطه نهاده شده، تصریح کرد: مجوز فروش اینترنتی فروشگاه های اینترنتی توسط سازمان غذا و دارو صادر نمیشود و این سازمان صرفا با فروش محصولات غیرمجاز برخورد قانونی خواهد کرد.

اخگری افزود: دستورالعمل فروش اینترنتی محصولات در سال ۹۳ ابلاغ و بر اساس این دستورالعمل فروش هرگونه دارو و فروش فرآورده های آرایشی و بهداشتی فاقد مجوز در فروشگاه های اینترنتی، تخلف و غیر قانونی است و متخلفان بر اساس ضوابط و مقررات مورد پیگرد قضایی قرار خواهند گرفت.

اخگری بیان داشت: داروخانه های دارای مجوز فروش اینترنتی صرفا مجاز به فروش کالاهای بهداشتی، آرایشی و مکمل های تغذیه ای، شیرخشک، فرآورده های طبیعی و سنتی، ملزومات مصرفی پزشکی دارای مجوز از سازمان غذا و دارو در بستر فضای مجازی می باشند و داروخانه های دارای مجوز فروش اینترنتی اگر با کسب مجوز و یا به هر دلیل برای مدت معینی تعطیل شده باشند، مجاز به فروش اینترنتی نخواهند بود.

اخگری تصریح کرد: متاسفانه برخی از فروشگاه های اینترنتی اقدام به تبلیغات گسترده اغواگرانه ای در خصوص فروش محصولات غیرمجاز در فضای مجازی نموده که این شرکت ها صرفا سفارش دهنده بوده و نه تولید کننده و تولیدات کارخانه ها را با نام و نشان خود عرضه می‌کنند و سازمان غذا و دارو نیز مجوزی برای تولید یا توزیع به این شرکت ها نداده است.

وی بیان داشت: بر اساس ضوابط ابلاغی از سوی سازمان غذا و دارو؛ توزیع کلیه داروهای طبیعی، سنتی و مکمل‌های تغذیه‌ای که از سازمان غذا و دارو پروانه دریافت نموده‌اند صرفا از طریق شرکت‌های توزیعی مجاز، میسر و محل عرضه و فروش آن ها صرفا در داروخانه‌ های مجاز فروش داروهای طبیعی و شیمیایی کل کشور و تحت نظر داروساز امکان پذیر و عرضه فرآورده ‌های طبیعی سنتی و مکمل ها در عطاری‌ها اکیدا ممنوع است.

معاون دادستان مشهد نیز در این نشست با تاکید بر گسترش اطلاع رسانی و افزایش آگاهی جامعه در حوزه مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور در فضای مجازی، خواستار استفاده از فرصت های موجود در این حوزه به منظور مقابله با تهدید های آن شد.

جاویدنیا تصریح کرد: هرگونه اطلاع رسانی و تبلیغات خلاف واقع در فضاهای مجازی و فیزیکی نشر اکاذیب و مورد پیگرد قضایی قرار خواهد گرفت.

وی بر انجام اقدامات فرهنگی به منظور افزایش آگاهی های عمومی در خصوص عوارض مصرف عواقب غیر قابل جبران استفاده از کالاهای سلامت محور تقلبی و قاچاق توسط ارگان های دخیل در امر سلامت، توصیه ویژه کرد.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *