رفتار زندانی‌گونه با معتادها در کمپ‌های ترک اعتیاد

رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد در عصر روز شنبه در دورهمی سلسله جلسات بررسی آسیب‌های اجتماعی با عنوان کارتن‌خوابی و پایان آن در ساختمان بنیاد امید ایرانیان گفت: برای ارتباط‌گیری با  دردهای جامعه و نیز برای کمک به این دردها در مرحله‌ی اول بایستی این دردها را حس کرده و اولویت‌بندی کنیم و به کمک عامه مردم نیز در جهت خوب شدن این دردمندی‌ها در اجتماع  بکوشیم‌.

رمضان‌علی فیضی افزود:بیشتر آسیب‌هایی که در ذهن و باور ما مرور می‌شود در این  منطقه حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار شهر با کمی تفاوت‌های جزئی و کم و بیش را می‌توان با چشم دید و انواع بزه‌ها در این جغرافیای از شهر وجود دارد.

وی با اشاره به این موضوع که گستره جغرافیایی که در آن این آسیب‌ها و بزه‌ها موجودیت دارد در حوزه ماموریتی او می‌باشد ادامه داد: با افتخار می‌گویم که  برای همراهی با دانشجویان و جوانان فرهیخته عضو این بنیاد که رویکردی اجتماعی را داراست آمادگی کاملی داریم و آماده خدمت هستیم.

همراهی شهرداری با بهزیستی

فیضی اظهار داشت: هدف ما این است که  با همکاری نهادها و سمن‌ها و دستگاه‌ها و هم‌چنین با اتکای به بخش خصوصی و ورود سراسر خیر و برکت مردم در این حوزه و نهادینه سازی بتوانیم قدمی در جهت بهبود و درمان این آسیب‌ها برداریم.

وی تصریح کرد: متولی اصلی و مستقیم مجموعه‌ای از آسیب‌های اجتماعی نهاد حمایتی بهزیستی است که بودجه‌های مخصوصی در  خصوص معتادان و کارتن‌خواب‌ها و متکدیان و بی‌خانمان‌ها دارند ولیکن به‌واسطه گستردگی آسیب‌هایی که وجود دارد شهرداری نیز از سال‌های قبل به صورت داوطلبانه در این حوزه ورود پیدا کرده‌ و به ارائه انواع  خدمات و همکاری با این نهاد و گاها کمیته امداد و نیروی انتظامی می‌پردازد.

فیضی گفت: شهرداری در راستای کمک به این آسیب‌دیده‌ها و برای تحت پوشش قرار دادن این افراد مکان چند منظوره‌ای را درنقطه شمال جغرافیایی شهر مشهد در  منطقه خین عرب تحت عنوان خانه‌ِ سبز با ظرفیت۳۰۰ نفر ایجاد کرده است که در حال خدمات‌رسانی به افراد در همه ایام سال به‌ویژه روزهای سرد سال است.

همسو سازی نهادهای مربوطه

فیضی عنوان کرد: اداره بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی و نیز نیروی پلیس انتظامی و همه‌ی نهادها و ارگان‌های خدمات‌دهنده در زمینه‌های اجتماعی باید در فعالیت‌های خود یک همسوسازی انجام داده تا بتوانیم بهترین و منسجم‌ترین نتیجه را از اقدامات و هزینه‌های انجام شده، ببریم.

وی در آخر خاطرنشان کرد: متاسفانه در سالیان اخیر شاهد  افزایش نرخ ابتلای بانوان به اعتیاد و نیز کاهش سن ابتلا بودیم که این موضوع نیازمند ۲نگاه تازه و سیاست‌گزاری‌های جدید و جدی در این زمینه است.

رفتارنادرست در کمپ‌ها

مصطفی آذری به عنوان فعال اجتماعی در این جلسه نیز حضور داشت و گفت: من به عنوان فردی که دوران کارتن‌خوابی را پشت سر گذاشته و متعاقبا امروز در حال همراهی و خدمت به دوستای هم‌نوع و هم‌درد خودم هستم و چون به علت گذراندن این دوران توانایی درک هم‌چنین افرادی را داشتم و دارم.

آذری افزود: متاسفانه نحوه برخوردی که در کمپ‌ها با من به عنوان یک فرد معتاد و آسیب‌دیده می‌‌شد به‌هیچ‌وجه کمکی به حال و اوضاع من نداشت که هیچ  بیشتر از لحاظ روانی به من فشار می‌آورد و معمولا درد گیر کردن در این کمپ‌های ترک کمتر از درد زندانی بودن نیست.

وی اظهار داشت: متاسفانه امروزه نگاه یک‌جانبه به پدیده کارتن‌خوابی به عنوان یک معضل اجتماعی است اما میتوان به کارتن‌خوابی به دیده یک بیماری نگریست که این نوع دیدگاه خیلی بهتر است چرا که اعتیاد است که موجب طرد شدن و کوچه‌خواب شدن این افراد است.

اعتیاد دلیل خرابه‌خوابی

آذری تصریح کرد: دلیل عمده کارتن خوابی اعتیاد است؛  اعتیاد یک مقوله درونیه که مسلما با مسائل بیرونی حل شدنی نیست و تجربه من بیان‌گر این موضوع است که اگر کارتن‌خوابی را صرفا پس از ترک اعتیاد جسمی به حال خود رها کرد دیری نمیگذرد که مجدد مصرف می‌کند و تا این افراد از لحاظ روانی پاک نشوند  بسترسازی فایده‌ای ندارد.

وی در خصوص موسسه سنا توضیح داد:  در حال حاضر مکانی برای پذیرایی از ۱۶۰ نفر کارتن خواب را داریم که مهمان این سفره هستند که  این افراد را به زبان عامیانه بین خودمون جذب می‌شوند و تا الان چیزی حدود دو هزار نفر از این گذرگاهی که ما ساختیم عبور کردند و تقریبا هزار نفر از این افراد را یقین داریم که هم‌چنان پاک هستند.

آذری در انتها با اشاره به این موضوع که امروز همه نهادها و مردم به فکر درمان این بیماری هستند گفت: ای‌کاش بتوانیم از دیگر کشورهایی که در این زمینه از ما بدتر بودند و اکنون در شرایط بسیار خوبی به‌سر می‌برند الگوبرداری کنیم تا به‌جای درمان در جهت پیش‌گیری این آسیب اجتماعی بکوشیم و هزینه کنیم.

انتهای خبر/عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *