جلوخان به خان افتتاح رسید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان رضوی گفت: هم زمان با سالروز بزرگداشت فردوسی، جلوخان آرامگاه فردوسی 25 اردیبهشت بهره برداری می شود.

ابوالفضل مکرمی فر درنشست خبری همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم  با بیان این مطلب افزود: شهرداری و شورای شهر مشهد در این دوره اقدامات سترگی در حوزه فرهنگ آغاز کرده است.

وی با باین این که در این دوره شورای اسلامی شهر وشهرداری مشهد بازآفرینی فرهنگی را انجام می دهند، گفت: از تشریک مساعی شهرداری و شورای شهر در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکر می کنم که با بازآفرینی عناصر ارزشمند از جمله پاتوق های فرهنگی در خیابان توحید و بازار فرش را احیا کردند.

وی با اشاره به همایش شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم اظهار کرد: این همایش دریچه ای به سوی شاهنامه با نگاه بین المللی است و به نقش فراملی شاهنامه توجه دارد.

وی ادامه داد: اگر فردوسی نبود و شاهنامه اش نبود امروز نمی توانستیم با زبان فارسی سخن بگوییم ، اگر فردوسی و شاهنامه اش نبود شاید حافظ و سعدی هم با زبان دیگر شعر می سرودند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به فعالیت های عمرانی در توس اظهار کرد: تحول شگرفی در فردوسی ایجاد شده که پس از یک قرن مسکوت ماندن احیا و بازپیرایی جلوخان بود که شهرداری و شورای شهر پای کار آمدند و پروژه ای با اعتبار 12 میلیارد تومان پائیز سال گذشته آغاز شد که در روز بزرگداشت فردوسی با حضورمعاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی شاهد بهره برداری و افتتاح اش خواهیم بود.

وی درباره دیگر اقدامات انجام شده در توس گفت: پائیز سال گذشته با اعتبار 3.5 میلیارد تومان احیای برج و باروی توس را آغاز کردیم البته کلیه پژوهش های باستان شناسی انجام شده است و عملیات احیا از دروازه رودبار به طرف دروازه های مرو و نیشابور در حال انجام است.

مکرمی فر تصریح کرد: هم چنین نوسازی تاسیسات فردوسی با 3.5 میلیارد تومان از محل اعتبارات میراث فرهنگی انجام شده است.

وی افزود: هم چنین عمارت چهار برج با حدود یک میلیارد تومان از محل اعتبارات شهرداری و نظارت میراث فرهنگی انجام شده است که هم زمان با روز بزرگداشت فردوسی  بهره برداری خواهد شد.

مکرمی فر ادامه داد: پردیس آرامگاه توس به وسعیت بیش از 30 هکتار در دستور کار است و تفاهم نامه آن نیز با شهرداری مشهد به امضا رسیده است و مشاور بافت شهر در حال تهیه طرح است، در این محدوده به جز بخش شهر سلجوقی، پس از مطالعات ، خدمات فرهنگی و مورد نیاز گردشگران را تامین خواهد کرد و شهرداری همانند اقدامات جلوخوان را انجام خواهد داد.

وی تصریح کرد: همه این موارد برای احیای منطقه تاریخی توس است و ما تلاش می کنیم در آینده شرایط اقامت در این منطقه فراهم کنیم و برنامه های این مطنقه موجب افزایش  یک یا دو روز ماندگاری زائران شود.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره جابجایی روستاهای واقع در محدوده شهر تاریخی توس گفت: جابجایی روستاهای محدوده شهرتاریخی توس در سال 84 مطرح و با نظرمردم 3 روستا ، محل جدیدی هم مشخص شد و در حال ارجا بو که در دولت نهم و دهم به فراموشی سپرده شد، اکنون در طرح جدید شرکت آویژه مهراین موارد مد نظر قرار گرفته است و برای اجرا نیز پیشنهاد کرده است و در آینده براساس طرح اقدام خواهد شد.

وی درباره  ایجاد فضاهایی درشهر تاریخی توس اظهار کرد: در عرصه توس مکان یابی برای دانشگاه انجام شده است و پیش بینی های آن را مشاور ارائه کرده است و افرادی که متقاضی باشد می توانند تقاضای خود را برای اراضی که لایه های تاریخی وجود ندارد ارائه کنند.

زمینه ثبت جهانی شاهنامه فراهم می‌شود

معاون فرهنگی شهردار مشهدمقدس گفت: به‌زودی زمینه ثبت جهانیشاهنامه فردوسی فراهم می‌شود.

معاون فرهنگی شهردار مشهدمقدس گفت: به‌زودی زمینه ثبت جهانیشاهنامه فردوسی فراهم می‌شود.

هادی زارعی در نشست خبری همایش شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشماظهار داشت: در قرن حاضر، بحران فرهنگی همه جوامع بشری را درگیرکرده و در این شرایط، تنها دستاویز نجات برای هر ملتی فرهنگ و ادبیاتاست.

وی افزود: غنای ادبی مترادف با خودباوری ملی است و در این راستا، مامی‌توانیم به آثاری همچون شاهنامه تفاخر کنیم.

معاون فرهنگی شهردار مشهد با بیان اینکه فردوسی برزرگترین شاعرحماسه سرای دنیاست، خاطرنشان کرد: فردوسی در حوزه احساس، باقریحه‌ای روح‌نواز و در حوزه فنّ شعر با نبوغ و استعدادی ذاتی توانستگنجینه‌ای همچون شاهنامه را خلق کند که در نهایت سرچشمه حیاتفرهنگی دوباره ایرانیان شد.

زارعی ادامه داد: شاهنامه در ذات منحصربفرد خود ضدغوغا و ضدتفاخراست. در میان آثار ادبی دنیا، شاید بتوان شاهنامه فردوسی را تنهامنظومه شعری دانست که حماسه و شجاعت را با چاشنی جوانمردی درهمآمیخته است؛ چرا که رشادت جنگاروان ذاتاً ماهیت خودنمایی دارد اماشخصیت های ممتاز شاهنامه درعین شهامت، از درجات عالی فضائلانسانی و خضوع پهلوانی هم برخوردار هستند.

عضو شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی شاهنامه در گذرگاه جادهابریشم تصریح کرد: بزرگداشت فردوسی از الزامات مدیریت شهری استکه شورای شهر و شهرداری مشهد به خوبی به این مهم توجه داشت است. برنامه های متنوعی در سال 1398 ترتیب داده شده که از آبان سال گذشتهمقدمه‌سازی‌های فرهنگی و رسانه‌ای آن انجام شده و امیدواریم بتواندزمینه معرفی هر چه بیشتر شاهنامه را به عنوان یک اثر جهانی فراهم کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *