از نظر شهرسازی نقایص جدی داریم

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: از منظر شهرسازی، مطالعات و داده های امروز، نقایص و کمبودهای جدی داریم و مناطق پیرامونی و سکونتگاه های غیررسمی به مهمترین دغدغه مدیران و شهروندان تبدیل شده است؛ فضای کالبدی، حمل و نقل، سیما و منظر شهری و … ضعف و قوت هایی دارند ولی در عین حال شورای پنجم با وجود اینکه مقصر این مسائل نیست، باید در حد توان و اختیارات خود در جهت رفع مشکلات تلاش کند.

محمدرضا حیدری در نشست خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه رنج و مشقت های مردم را نفی نمی‌کنیم، افزود: اعضای شورا بعنوان منتخبان مردم به شکل پیوسته با شهروندان و اقشار مختلف در ارتباط هستند و با حضور در محلات و بازدید های میدانی در جریان تمامی مسائل و مشکلات قرار دارند؛ ما خود را شریک سختی های شهروندان می‌دانیم، منتخب این مردم هستیم که مایه افتخار ماست و با همکاری یکدیگر در جهت رفع مشکلات گام برمیداریم.

وی اضافه کرد: بخاطر موضع عدالت محور و فسادستیز، هزینه هایی می‌پردازیم؛ برخی از تخریب های فضای مجازی علیه اعضای شورا و مدیریت شهری نیز ناشی از همین رویکرد است.

وی با بیان اینکه نقاط ضعف و قوت بسیاری طی این 100 سال وجود داشته است، افزود: به برکت وجود امام‌رضا(ع)، حرم مطهر رضوی بعنوان کانون و نقطه اتصال همه ارتباطات این شهر قرار داشته و در گذر زمان توسعه یافته و امروز شهری با وسعت متفاوت با گذشته شاهد هستیم.

*پرونده دوره قبل را پیگیری می کنیم

وی با بیان اینکه گزارشات مربوط به دوره گذشته توسط دستگاه های نظارتی و کمیسیون های مسئول نظارت بر امور مالی احصاء شده و برای جلوگیری از تسری یافتن نگاه ناکارآمدی و عدم اعتماد شهروندان اطلاع رسانی نشده است، افزود: این موضوعات را از راه های قانونی پیگیری می‌کنیم چرا که فضای ناامیدی نباید در جامعه تشدید شود؛ نوع هزینه‌ها و پرداخت‌های مالی در برخی موارد تعجب آور بوده و این موارد هیچ ارتباطی با وظایف شهرداری نداشته است.

حیدری افزود: به آنهایی که از این فضا سوء استفاده کرده و داده های غیرمتقن و مخدوش را به سطح جامعه منتقل می‌کنند، هشدار می‌دهیم؛ در این شرایط نیازمند تقویت انسجام ملت هستیم و باید کمک کنیم تا بواسطه نگاه‌ها و رویکردهای سیاسی اطلاعاتی که شایسته نبوده و صحت و سقم آن مسلم نیست، در فضای شهر پخش شود.

*35 پروژه سرمایه گذاری در سطح شهر

وی با اشاره به اهتمام ویژه مدیریت شهری برای اتمام پروژه های نیمه‌تمام سطح شهر گفت: عملیات عمرانی این پروژه‌ها به دلایل مختلفی متوقف شده بوده که آثار اجتماعی و اقتصادی منفی دارد؛ تعطیلی پروژه‌ها، به یکی از چالش های دولت منجر شده که رکود و تورم را بهمراه داشته است.

حیدری تعداد این پروژه‌های سرمایه‌گذاری سطح شهر را 35 پروژه اعلام کرد که تعداد زیادی از آنها حل و فصل شده است و تصریح کرد: شورای پنجم مصمم به اتمام این پروژه هاست؛ به همین‌منظور کارگروه تسهیل ذیل کمیسیون سرمایه‌گذاری، اقتصادی و مشارکت های شورا شکل گرفته که به صورت موردی آنها را بررسی می‌کند.

وی با بیان اینکه پروژه آرمیتاژ گلشن، پایتخت و … از جمله پروژه هایی هستند که مشکلات آنها توسط این کارگروه برطرف شده و به‌بهره‌برداری رسیده اند، گفت: کمیته های نظارتی نیز در این زمینه نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

حیدری تصریح کرد: برخی از مشکلات پروژه های بزرگ سطح شهر ناشی از مشکلات مالی سرمایه‌گذاران است؛ برخی دیگر از پروژه‌ها نیز مصوبه کمیسیون ماده 5 ندارد و به دلیل نبود تعامل مدیریت شهری و کمیسیون ماده 5 پروژه‌ها با مشکلاتی مواجه شده و شهرداری آنها را پلمپ کرده در صورتیکه که قبل هزینه های هنگفتی از آنها دریافت نموده است.

* 221 مصوبه در 11ماه

حیدری در ادامه به تشریح گزارشی از تعداد جلسات برگزار شده طی 11 ماه فعالیت شورای پنجم پرداخت و گفت: در این مدت، 30 جلسه علنی و 221 مصوبه داشته‌ایم که این آمار در شورای چهارم، 39 جلسه علنی و 154 مصوبه است؛ تعداد جلسات علنی این دوره از شورای شهر در مقایسه با دوره پیشین کمتر بوده ولی مصوبه بیشتری را شاهد هستیم که بیانگر کیفیت جلسات و صرف هزینه کمتر در مدیریت شهری است.

وی از برگزاری 319 جلسه کمیسیون و بررسی 108 طرح، 326 لایحه و 376 نامه خبرداد و افزود: تعداد اعضای شورای پنجم 10 نفر کمتر از دوره قبل است که این امر سبب می‎‌شود تا فشار بیشتری روی اعضای شورا باشد؛ با این وجود کمیسیون های «حقوقی» که یکی پرکارترین کمیسیون های شورا محسوب می‌شود و همچنین کمیسیون «توسعه و عمران توس» شکل گرفته است.

حیدری با بیان اینکه اعضای شورا و یا نمایندگان ایشان بعنوان بعد نظارتی در 320 مناقصه شهرداری شرکت‌کرده‌اند، اظهارکرد: خوشبختانه در این دوره شاهد گسترش تعاملات مردم و شهروندان با منتخبین شورا هستیم؛ در این مدت بیش از 4 هزار و 500 مراجعه کننده به شورای شهر داشته‌ایم که از طریق شهرداری موفق نشدند درصدد رفع مشکلات خود برآیند.

وی با اشاره به فعالیت کمیته‌های نظارتی گفت: حدود یک هزار و 800 پرونده به این کمیته‌ها ارجاع داده شده که در نشست های کارشناسی با شهرداری‌های مناطق آنها را حل و فصل کردیم؛ برخی از این پرونده‌ها 2 تا 3 سال درگیر پروسه های اداری بوده‌اند.

*قسمتی از بدهی شهرداری پرداخت شده است

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه نشست به سوالات خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ داد و در خصوص میزان بدهی های شهرداری گفت: خوشبختانه با تلاش شهردار محترم و معاونت اقتصادی شهرداری بخش از بدهی های ناشی از اوراق مشارکت و بانک‎‌ها تصفیه شده ولی بخشی دیگر نیز باقیمانده است؛ این نکته را باید مورد توجه داشت که شهرداری در اوایل دوره پنجم در لیست سیاه بانکها قرار داشت.

حیدری تصریح کرد: بدهی 1000 میلیارد تومانی شهرداری به پیمانکاران در پایان سال 96 نگرانی جدی در مدیریت شهری ایجاد کرده بود که با تلاش حوزه مالی بخش زیادی از این بدهی‌ها پرداخت شد؛ موعد سررسید بخشی از اوراق مشارکت نیز در سال 97 فرا خواهدرسید که این امر یکی از چالش های این روزهای شهرداری است.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون بحث رویکرد پیاده‌محور کردن شهر، اظهارکرد: این امر رویکرد جدیدی است و در تمام شهرهای پیشرفته دنیا لحاظ شده است؛ پیاده‌محوری در برخی معابر مثل خیابان جنت شاهد بودیم و خیابان آیت ا… واعظ طبسی(ره) نیز پیاده محور است؛ همچنین برخی خیابان های اطراف حرم مطهر نیز از این رویکرد تبعیت میکند.

*کمربند جنوبی نیازمند تعامل کارشناسان

کمربند جنوبی از دیگر موضوعات طرح شده توسط خبرنگاران بود که رئیس شورای شهر مشهد در این زمینه گفت: این موضوع نیازمند گفتگو و تعامل میان کارشناسان و مدیران مربوطه است؛ شورای پنجم در هیچکدام از مراحل تایید و تصویب این طرح نقشی نداشته ولی امروز بعنوان شورای شهر مسئولیت آن را برعهده دارد؛ هیچ پروژه‌ و طرحی در سطح شهر فاقد عیب و ایراد نیست ولی باید در جهت رفع و به حداقل رساندن آنها تلاش کنیم.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *