اراضی مازاد خود در حاشیه شهر را به راه و شهرسازی واگذار کنید

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: کلیه دستگاه‌های اجرایی اگر اراضی که در مناطق حاشیه شهر واقع شده را برای امورات خود نیاز ندارند، باید در اختیار راه و شهرسازی استان قرار دهند تا بتوانند در راستای برنامه‌هایی که تهیه شده استفاده کنند.

به گزارش ایسنا-‌منطقه خراسان، محمد مقدوری در شورای اداری استان در استانداری خراسان رضوی، در خصوص تبیین اولویت‌های حوزه عمرانی استان به نیابت از دستگاه‌های اجرایی در راستای هفت راهبرد و سیاست ابلاغیه استاندار در سال 97، اظهار کرد: موضوعات دارای اولویت استان در حوزه عمرانی  11 مورد بوده که در قالب 6 راهبرد از هفت راهبرد ابلاغی استاندار قالب‌بندی شده است.

وی با بیان اینکه راهبرد اول مربوط به کاهش آسیب‌های اجتماعی است، عنوان کرد: راهبرد اول در خصوص بخش حاشیه‌نشینی با توجه به بافت‌های ناکارآمد شهری و مرتبط با حوزه عمرانی است، از این جهت در قالب یک بخش، 6 برنامه را پیش‌بینی کردیم که در دستگاه‌های اجرایی استان در حال پیگیری و مورد توجه ویژه است.

مقدوری ادامه داد: موضوع اول مربوط به تهیه طرح و برنامه‌های بازآفرینی در قیاس شهری و محله‌ای است. ما در 31 شهر استان با 117 محله، جمعیتی حدود یک میلیون و 717 هزار نفر داریم که در مقایسه با کشور حدود 6.5 درصد بوده و در ارتباط با جمعیت، 8.2 درصد مناطق ناکارآمد شهری را شامل می‌شود. بنا شده که در برنامه ششم، 58 محله از 117 محله در راستای توانمندسازی و برنامه‌هایی که پیش‌بینی شده، مورد پیگیری قرار بگیرد. براساس این برنامه ما در این 58 محله در طول دوره پنج ساله برنامه ششم نیاز به هشت هزار میلیارد تومان اعتبار داریم که باید از چهار منبع تامین شود که به مساعدت همه دستگاه‌های اجرایی نیاز است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: در جلسه‌ دو هفته گذشته استانداران و شهرداران  با رئیس‌جمهور این نکته به شدت مورد توجه و تاکید قرار گرفت که کلیه دستگاه‌های اجرایی اگر اراضی که در مناطق حاشیه شهر واقع شده را برای امورات خود نیاز ندارند، باید در اختیار راه و شهرسازی استان قرار دهند تا بتوانند در راستای برنامه‌هایی که تهیه شده استفاده کنند، این یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید همه دستگاه‌های اجرایی در این راستا مساعدت کامل را داشته باشند.

وی اضافه کرد: با همه دستگاه‌ها مکاتبه و تاکید شده که این کار باید انجام شود. این موضوع توسط اداره کل راه و شهرسازی با همکاری اداره ثبت اسناد تا انتهای مرداد رصد خواهد شد و از دستگا‌ه‌هایی که همکاری نکنند، گزارش تهیه شده و به ریاست جمهوری برای پیگیری از سوی وزارت‌خانه‌ها تقدیم می‌شود.

مقدوری بیان کرد: در ارتباط با بهسازی و ارتقای فضاهای شهری، ارتقای توانمندی‌های اقتصادی و بهسازی، مقاوم‌سازی و نوسازی مسکن در سال97 برنامه‌هایی داریم و  امیدواریم که 10 هزار واحد مسکونی توسط شهرداری مشهد و دو هزار واحد مسکونی توسط شرکت عمران و بهسازی ارتقا پیدا کند که این منوط به همکاری‌های دستگاه‌های اجرایی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه راهبرد دوم توسعه و ارتقای سلامت است، تصریح کرد: ما در حوزه عمرانی، هشت بخش و 22 برنامه را توسط دستگاه‌های اجرایی در دست پیگیری داریم. برنامه اول مناسب‌سازی محیط برای توان‌یابان است که پیگیری‌های ستاد مناسب‌سازی محیط برای توان‌یابان در خراسان رضوی، این استان را  از رتبه 28 از سال 94 به رتبه اول رسانده است.

وی افزود: ما باید در مناسب‌سازی در سه بخش فعالیت کنیم. بخش اول مربوط به شبکه معابر است که باید برای معلولین مناسب شود که به عهده شهرداری‌های استان است، بخش دوم موضوع حمل و نقل و تسهیل رفت و آمد برای توان‌یابان و بخش سوم ساختمان‌ها بوده که در بخش اول و دوم اقداماتی شده اما با حق مطلب فاصله زیادی داریم. برنامه‌هایی مفصلی را در ستاد مناسب‌سازی در این خصوص به صورت کامل و دقیق تعیین کردیم  و ابلاغ شده است.

مقدوری ادامه داد: بخش سوم مربوط به ساختمان‌ها بوده و در ارتباط با ادارات که باید مناسب‌سازی شوند، وضعیت چندان خوبی نداریم. حدود 25 درصد ادارات اقداماتی را انجام داده‌اند اما ما هدف‌گذاری کردیم که طی دو سال 97 و 98 کلیه ادارات استان باید از این جهت مناسب‌سازی خود را انجام دهند. هتل‌ها نیز باید در دو سال 97 و 98 به این اقدامات دست بزنند. بانک‌ها، رستوران‌ها و مجتمع‌های  بین‌راهی نیز هدف‌گذاری و به آن‌ها ابلاغ شده و امیدواریم در این راستا بتوانیم شرایط مطلوب را با همکاری همه حاصل کنیم.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: برنامه دوم افزایش فضای سبز شهرهای استان است، در چهار سال گذشته، سرانه فضای سبز شهرهای استان 13.1 مترمربع بود و امسال به 17.4 متر مربع رسیده و در پایان سال 97 باید به 18 مترمربع برسیم. برنامه سوم ما تعیین سیاهه انتشار آلودگی هوای مشهد بوده که با همکاری اداره کل محیط زیست و شهرداری در حال انجام است. در سال‌های اخیر تعداد روزهای سالم ما با شیب مثبت در حال پیشرفت بوده اما هنوز نیاز به اقدامات وسیعی داریم.

انتهای خبر/

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *