عبور طرح جلوخان از خوان تصویب

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت:  جزئیات طرح جلوخان آرامگاه فردوسی در شورای فنی میراث فرهنگی کشور تصویب  مشاور طی هفته آینده دتیل های اجرایی را برای اجرا تحویل خواهد داد.

به گزارش صبح امروز ابوالفضل مکرمی فر در جمع خبرنگاراندر خصوص طرح جلو خوان آرامگاه فردوسی اظهار کرد: طرح جلوخان فردوسی به مساحت 6/5 هکتار که با تفاهم نامه ای بین شهرداری مشهد و شورای شهر به انجام رسیده بود و کلیات آن که هفدهم مرداد ماه در جلسه هئیت راهبردی توس به تصپویب رسیده بود، این هفته در جلسه شورای فنی سازمان میراث فرهنگی کشور با حضور هیئت راهبردی  توس برگزار شد و جزئیات به انضمام کلیات به تصویب رسید.

وی ادامه داد: امیدوارم به زودی شاهد اجرای طرح مذکور باشیم به عقیده من در مرحله اجرایی هستیم و به زودی اقدامات اجرایی جلو خوان فردوسی را شاهد خواهیم بود.

مکرمی فر درخصوص جزئیات طرح گفت : در این جلسه بر حفظ درختان بومی که قدمتی ۵۰ _ ۶۰ ساله دارند و همچین بر حفظ داشته های موجود در جلوخوان وحفط طبیعت و ارتقاء تاریخی فرهنگی این فصا به عنوان یک ره باغ و عدم ایجاد هرگنه ساخت وسازی تاکید شد.

وی افزود: مقرر شد هیچ سازه ای نداشته باشیم و حجمی در محل شکل نگیرد تا این فضا فقط یک پیش خوان و ره باغ باشد.

وی افزود: در سمت چپ و راست  کنار جلوخوان  مسیرهای سواره که عمدتا از  ماشین ها برقی استفاده خواهد شد، تعیین شده است  و مسیر میانی به عنوان محور اصلی جلو خوان، مسیر  پیاده برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در این جلسه مقرر شد مشاور دتیل های اجرایی جلوخان که جزئیات ان در شورای فنی به تصویب رسید را انجام دهددو ظرف یک هفته آینده شاهد اقدامات اجرایی در جلوخان باشیم.

وی درباره سرانجام محدوده بعد از جلوخان تا  رودخانه کشف ( دروازه رودبار) گفت: بعد از جلوخان پردیس به مساحت ۴۲ هکتار قراردارد که بخش های تاریخی و فرهنگی در بخش پردیس قراردارند.

مکرمی فر با بیان این که رویکرد در جلوخان غیر انتفاعی و در پردیس انتفاعی خواهد بود، تصریح کرد: بخش های تاریخی و فرهنگی آن  احصاء و احیاء خواهد شد و فصاهایی مانند کافی شاپ، رستوران، کتابخانه، کافه کتاب و سایر خدمات تامین خواهد شدتا مسیری برای رسیدن به آرامگاه فردوسی باشد.

او با اشاره به اینکه فضای 42 هکتار فضایی به عنوان پردیس در نظر گرفته ایم، تصریح کرد: بخش های تاریخی ک فرهنگی ما در پردیس قرار دارد. رویکرد ما در پردیس به این صورت که در بخش هایی از این فضا بخش های خدماتی ایجاد خواهیم کرد و نیز بخش های تاریخی و فرهنگی در این مکان خواهیم داشت.

مکرمی فرافزود: در جلو خان آرامگاه فردوسی هرگونه سازه ای که در خور شخصیت فردوسی نباشد نخواهیم داشت  از این جهت جلو خوان بیشتر یک فضای ساده  و بی آلایش در نظر گرفته شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: کمیته ای فنی از سوی شورای فنی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور تعیین شده که نمایندگانی از استان و سازمان میراث فرهنگی کشور در ان حضور دارنددتعیین شده و چنانچه قرار باشد اقداماتی صورت بگیرد با نظر این کمیته خواهد بود و این کمیته به شورای فنی کشور منتقل خواهد کرد.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *