کودکان رها شده مهم‌ترین چالش استان

مدیران بهزیستی خراسان رضوی در هفته قوه قضائیه با مسئولان قضایی استان دیدار و وجوه همکاری‌های دو طرف در حل معضلات و مسائل اجتماعی و چالش‌های خراسان رضوی در بخش کودکان رها شده، قربانیان خشونت، معتادان متجاهر و فرزندپذیری غیر قانونی بررسی شد.

سبک زندگی بیان‌گر همه چیز

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در این دیدار بر تلفیق وجوه اجتماعی زندگی سنتی با زندگی مدرن خانوادگی تأکید کرد.

حجت‌الاسلام علی مظفری با اشاره به مشکلات خانواده‌ها گفت: در سبک زندگی سنتی، حقوق زنان بیشتر از زندگی امروزی مراعات می‌شد بنا بر این اگر بتوانیم سبک سنتی زندگی خانوادگی را با وضعیت زندگی امروز تلفیق کنیم در ساماندهی مسائل خانواده، توفیق بیشتری خواهیم داشت.

وی افزود: در موضوع معتادان متجاهر باید همه‌ی دستگاه‌ها پای کار باشند اگر چه بهزیستی در این زمینه عملکرد موفقی داشته اما با همکاری دستگاه‌های دیگر، کار بهتر و کامل‌تر می‌شود.

وی در خصوص سهم دستگاه‌ها در ساماندهی معتادان متجاهر نیز گفت: به شهرداری تذکرات لازم داده شده تا از برنامه‌های بهزیستی حمایت کنند.

وی ضمن تشکر از بهزیستی در مسائل مربوط به خانواده گفت: بهزیستی تنها در حوزه‌ طلاق نماند و سایر وجوه مشکلات خانوادگی را نیز مد نظر داشته باشد.

وی در ادامه تأکید کرد: صرف اعلام آمار طلاق، جامعه را دلسرد می‌کند ولی وضعیت فعلی این پدیده، زیبنده‌ی جامعه‌ اسلامی نیست و باید همه برای کاهش آن تلاش کنیم.

اقتدار قضایی مشکلات را حل می‌کند

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در این دیدار از همکاری مدیران و مسئولان قضایی استان در خصوص حل و فصل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی، کودکان خیابانی، معتادان متجاهر، زنان آسیب‌دیده و مبحث طلاق و دعاوی خانواده، تشکر کرد.

شیوع رها کردن کودکان

حمیدرضا پوریوسف با اشاره به ازدیاد کودکان رها شده گفت: در سال 96 تعداد کودکان شیرخوارگاه که در سنین شیرخوارگی می‌باشند به میزان 50 درصد افزایش یافت که این می‌تواند یک نگرانی جدی برای جامعه باشد.

وی افزود: فقط در اردیبهشت ماه امسال 65 شیرخوار به این مرکز وارد شده‌اند که  زیادتر از روال عادی است. در سال گذشته در مجموع حدود 880 کودک زیر سه سال به این مرکز وارد شده و نزدیک به 800 کودک به شکل‌های مختلف امین موقت، فرزندخواندگی و یا تحویل به خانواده از آن خارج شده‌اند. در نتیجه در کل سال حدود 80 کودک در این مرکز رسوب کرده و تقریبا می‌شود گفت که اینها برای سال‌های آینده مهمان بهزیستی و نظام هستند.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی، یک نهاد تخصصی و علمی است گفت: برای کاهش جمعیت شیرخوارگاه، در نظر داریم امسال فرزندخواندگی را به 500 کودک برسانیم که نسبت به سال گذشته که 317 کودک به فرزندخواندگی داده شده‌اند بیش از 50 درصد افزایش خواهد داشت.

فرزندخواندگی غیرقانونی چالش مهم

وی در خصوص چالش بهزیستی در مورد این کودکان گفت: مسئله‌ای که برای ما وجود دارد تعیین تکلیف خانواده‌هایی است که از طرق غیرقانونی و توافق با اشخاص، کودکان را به فرزندی می‌گیرند و مشکلاتی برای هویت و تحصیل آنان فراهم می‌کنند.

وی گفت: دستگاه قضایی می‌تواند این مشکل را از طریق اقتدار قضایی حل و فصل کند. متأسفانه در این زمینه عده‌ای هم فعال شده‌اند و به صورت سازمان‌یافته اسناد هویتی جعلی صادر می‌کنند در حالی که حسب قانون می‌باید این خانواده‌ها برای روشن کردن وضعیت هویتی فرزندان‌شان به بهزیستی مراجعه کنند تا با همکاری دستگاه قضایی، کار به روال قانونی انجام شود.

پوریوسف با اشاره به رها شدن کودکان معتاد و تحویل آنان بهزیستی گفت: خرج درمان شیرخواران بیمار، معلول یا معتاد که بعضا سر به ارقام ده‌ها میلیونی می‌زند قانونا به عهده بهزیستی نیست اما در حال حاضر، نهادهای مسؤول از این مسئله شانه خالی می‌کنند و بهزیستی همه‌ی هزینه‌ها را متحمل می‌شود در حالی که دستگاه قضایی می‌تواند این سازمان‌ها را مکلف به اجرای تکالیف قانونی‌شان نماید.

هزینه ترک اعتیاد اجباری زیاد است

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی همچنین به بحث معتادان متجاهر اشاره کرد و گفت: در حالی که اعتبارات این بخش تنها برای 400 نفر تأمین می‌شود در حال حاضر بیش از 1500 نفر تحت پوشش خدمات مراکز ترک اجباری بهزیستی هستند و خدمات آنها هزینه‌های زیادی به ما تحمیل می‌کند.

مراکز ترک اجباری از حالت پلیسی خارج می‌شود

معاون دادستان مشهد نیر در این رابطه گفت: پیش از ورود بهزیستی به بحث معتادان متجاهر، این مسئله به عهده شورای هماهنگی بود و کلا 5 مرکز در مشهد برای این کار وجود داشت.

مهدی خدابخشی ضمن ابراز خوشحالی از واگذاری این بحث به بهزیستی گفت: از هنگام ورود بهزیستی، تعداد مراکز افزایش یافته و جمعیت هر مرکز به 170 نفر رسیده و خدمات بسیار خوبی هم به آنان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد 360 نفر از این افراد به حرم حضرت رضا مشرف شده‌اند گفت: همچنین برنامه‌های فرهنگی دیگری مثل جشنواره ورزشی در این مراکز در حال برگزاری است که اقدامی بسیار مثبت می‌باشد.

وی با قدردانی از مدیریت بهزیستی در این بخش گفت: خوشبختانه به سمتی می‌رویم که این موضوع از حالت امنیتی و پلیسی درآید و همه‌ی افراد کارتن‌خواب، خودشان به صورت داوطلبانه وارد این مراکز شوند.

خدابخشی از اعلام آمادگی سپاه امام رضا برای کمک به این موضوع خبر داد و گفت: سپاه برای تأسیس و مدیریت خانه‌های بین‌راهی و خدمات پس از ترخیص و نیز مراقبت از پاک شدگان در محلات توسط نیروی مقاومت بسیج، اعلام آمادگی کرده است.

وی به سایر دستگاه‌های مسؤول در بحث جمع‌آوری، نگهداری و درمان معتادان متجاهر گفت: مدیرانی که طبق قانون وظیفه‌ی همکاری دارند باید دغدغه‌ی این موضوع را داشته باشند و به وظیفه‌ی قانونی خود عمل کنند.

آمادگی داریم بار بهزیستی را سبک کنیم

دادستان عمومی و انقلاب مشهد نیز در این دیدار در پاسخ به موارد عنوان شده از سوی مدیر کل بهزیستی گفت: اگر در قوانین جاری، وظایفی در این مورد برای دستگاه‌ها تعریف شده باشد ما از اجرای قانون و ورود دستگاه‌های مسؤول به این موضوع حمایت می‌کنیم.

غلامعلی صادقی خاطر نشان کرد: هم در بحث مخارج و هزینه‌های درمان و تحصیل کودکان یا شیرخواران رها شده و هم در قسمت معتادان متجاهر اگر قانون وظیفه‌ای برای دستگاه‌های دولتی و یا عمومی مقرر کرده است باید این وظیفه را انجام دهند و دادستانی هم از اجرای قانون حمایت خواهد کرد.

وی با اشاره به مذاکراتی که با شهرداری انجام شده گفت: شهرداری مشهد برای به عهده‌گرفتن سهم قانونی در موضوع معتادان متجاهر اعلام آمادگی کرده و اگر لازم است به صورت مکتوب مسئله را عنوان کنید تا ما نامه را به شهرداری ارجاع دهیم.

ایجاد شائبه در جامعه نکنید

وی از بهزیستی خواست دقت بیشتری در نحوه‌ی اطلاع‌رسانی مباحث اجتماعی داشته باشد و ادامه داد: به رسانه‌ها تأکید می‌شود که اخبار این حوزه‌ها را با هماهنگی بهزیستی منتشر نمایند تا اطلاعات ناصحیح در جامعه منتشر نشود و باعث کاهش مشارکت‌های مردمی نگردد.

وی از اطلاع‌رسانی و فعالیت های رسانه‌ای در برخی مؤسسات خیریه انتقاد کرد و گفت: اینگونه خبرسازی‌ها مشمئز کننده است و اطلاعات نادرستی به مردم می‌دهد که به سلامت اجتماعی و روانی جامعه ضربه می‌زند.

وی با قدردانی از فعالیت‌های بهزیستی در زمینه‌ مسائل اجتماعی و خانواده گفت: ائمه‌ هدی، از جمعیت هدف بهزیستی حمایت ویژه‌ای داشته‌اند که این امر می‌تواند سرمشق و سرلوحه‌ی عمل ما هم قرار گیرد زیرا این جمعیت، بیش از دیگران نیاز به محبت و عطوفت دارند.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده توسط مدیر کل بهزیستی گفت: در جاهایی که نیاز به همکاری قضایی هست ما آمادگی داریم که مشکلات بهزیستی را مرتفع کنیم و بار سنگین خدمات اجتماعی که بر دوش بهزیستی نهاده شده را کاهش دهیم.

وی با انتقاد از عدم همکاری برخی دستگاه‌های اجرایی در موضوعات اجتماعی گفت: متأسفانه این باب شده که وقتی یک دستگاه پای کار می‌اید و تمام قد در این موضوع می‌ایستد بقیه از وظایف خود شانه خالی می‌کنند و میدان را خالی می‌گذارند. باید این دستگاه‌ها با کمک قانون وادار شوند که وظایف خود را بر عهده بگیرند.

ساماندهی معتادان متجاهر با بازخورد مثبت

وی ضمن ابراز خوشحالی از اجرای برنامه‌های فرهنگی برای معتادان متجاهر گفت: پیش از این فقط به این فکر می‌شد که سرپناهی برای جمع‌آوری این افراد فراهم شود و این مسئله از منظر عمومی جامعه محو بشود اما حالا که بهزیستی متکفل این بحث شده با نگاه تخصصی خود، خدمات بسیار خوبی به این افراد ارائه می‌دهد و همکاران قضایی ما هم به این بحث کمک شایان توجهی دارند که تشکر می‌کنیم.

سهم قربانیان نادیده گرفته می‌شود

یکی دیگر از معاونین دادستان مشهد نیز در این دیدارها با اشاره به فعالیت‌های اورژانس اجتماعی گفت: همکاران بهزیستی در بخش اورژانس اجتماعی، فعالیت‌های بسیار خوبی دارند و ما از آنها تشکر می‌کنیم.

نیره عابدین‌زاده در زمینه‌ی تجاوزات و آزارهای جنسی کودکان نیز گفت: متأسفانه در حال حاضر قوانین به گونه‌ای است که قربانیان این مظالم، نصیبی از برخوردهای قانونی نمی‌برند.

وی توضیح داد: قانون بر مجازات متهم تأکید دارد که در برخی موارد نیز این مجازات‌ها به دلایل مختلف، بازدارنده نیست. اما به هر حال، قربانی که صدمات روحی و روانی  زیادی دیده، مورد توجه قرار نمی‌گیرد و آسیب‌های وی به جای خودباقی می‌ماند.

وی پیشنهاد کرد: بهزیستی یکی از بخش‌های مشاوره‌ای خود را به رسیدگی به مسائل قربانیان آزارها و تجاوزات جنسی قرار دهد که این افراد بتوانند از خدمات این مراکز، استفاده کنند.

مدیر کل بهزیستی نیز به این موضوع پاسخ داد: در محل مرکز مشاوره دولتی که اکنون در مجتمع مهر حقی داریم و توسعه‌ فیزیکی آن مد نظر می‌باشد یک بخش را به این مسئله اختصاص می‌دهیم که این آسیب دیدگان بتوانند از خدمات دولتی در بخش مشاوره بهره‌مند شوند.

این روان‌پزشک تأکید کرد: آسیب‌های روحی و روانی ناشی از آزار و تجاوز بر فرد زیاد است و باید جلسات مشاوره‌ای برای التیام آلام وی برگزار گردد که خانواده هم باید همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

40 درصد در دعاوی خانواده کاهش داشته‌ایم

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی نیز در این دیدارها گفت: از هنگام مدیریت دکتر پوریوسف در بهزیستی، تعاملات با دادگستری در حوزه‌های مختلف بسیار بیشتر شده است.

سید امیر مرتضوی از وجود موانعی در مسیر فعالیت های مشترک بهزیستی و دادگستری در زمینه‌ی پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی خبر داد و تصریح کرد: ‌برخی از این موانع دستگاهی و برخی دیگر از ناحیه افراد بوده که بهزیستی و دادگستری با قوت در مقابل این موانع ایستاده و کار را پیش برده‌اند.

وی با قدردانی از معاونت اجتماعی بهزیستی استان گفت: هم در بخش طلاق و هم در قسمت دعاوی نفقه و تمکین که به بهزیستی واگذار شده نتایج بسیار خوبی داشته‌ایم به طوری که در بخش طلاق 18 درصد و در بخش نفقه و تمکین 40 درصد کاهش دعاوی داشته‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: این موفقیت‌ها به آسانی به دست نیامده است و تلاش زیادی توسط بهزیستی و دادگستری انجام گرفته است.

وی با تشکر از خدمات بهزیستی در این بخش گفت: بهزیستی در زمینه آسیب‌های اجتماعی، مأموریت‌های خیلی زیادی دارد و هیچ سازمانی تا این اندازه درگیر این موضوع نیست.

وی از اعلام آمادگی دادگستری و دستگاه قضایی استان برای کمک به بهزیستی خبر داد گفت: برنامه‌ها و کارهای بهزیستی در استان با خرد و مشورت جمعی انجام می‌شود و همه‌ی مسوؤلان استان و کشور از این طرح‌ها رضایت دارند.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *