وقت افشای رقم قرارداد فوتبالیست‌ها رسیده است

اطلاعات مالی ورزش از فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی حساس‌تر نیست

همان‌طور که لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی اعلام شد، می‌شود لیست قرارداد فوتبالیست‌ها و مربیان را هم افشا کرد.

فوتبال ایران سالی یک بار وارد روزهایی عجیب می‌شود، روزهایی که در آن شایعات متعدد و عجیب و غریب به گوش می‌رسد. روزهای نقل و انتقالات فوتبال، روزهایی عجیب در فوتبال ایران هستند که رقم‌های نجومی در آن شنیده می‌شود اما اینکه فوتبالیست‌ها واقعا چنین رقم‌هایی را می‌گیرند یا نه، مشخص نیست.

حالا دوباره فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران رسیده و شایعات متعدد درباره رقم دریافتی مربیان و فوتبالیست‌ها شنیده می‌شود. گرچه این روزها اهالی فوتبال ایران بیشتر سرگرم جام جهانی هستند و تیم ملی هم اخیرا از روسیه به تهران برگشته و هنوز فرصت مناسبی برای پر و بال دادن به خبرهای نقل و انتقالات نصیب رسانه‌ها نشده است. اما به هر حال جام جهانی هم به زودی به پایان می‌رسد و در روزهای بی‌خبری فوتبال، داغ‌ترین سوژه‌ها، خبرهای مربوط به قراردادهای فوتبالیست‌هاست.

البته از همین حالا هم رقم‌های سرسام آور شنیده می‌شود. درباره یک مربی گفته‌اند که بیش از 4 میلیارد تومان برای دو سال پول گرفته و درباره یک بازیکن خارجی هم شایعه شده که 7 میلیارد تومان از تیمش می‌گیرد. همه این شایعات را می‌توان جزو اتفاقات بد فوتبال ایران دانست. اینکه رقم‌های متفاوت درباره قرارداد یک بازیکن یا مربی مطرح شود، چیزی جز سردرگمی افکار عمومی ندارد.

در نهایت هم هواداران فوتبال ذهنیتی منفی نسبت به بازیکنان و مربیان پیدا می‌کنند که نتیجه‌اش سال‌هاست در فوتبال دیده می‌شود. ذهنیت منفی هواداران فوتبال نسبت به فوتبالیست‌ها نتیجه عدم شفافیت در فوتبال ایران است. بسیاری از بازیکنان هستند که رقمی نصف رقم شایعه شده را دریافت کرده‌اند اما اهالی فوتبال تصور می‌کنند که آن بازیکن رقمی میلیاردی گرفته و در این زمینه نه کسی شفاف سازی کرده نه ذهنیت هواداران صاف شده است.

حالا وقت خوبی است که فوتبال هم مثل اقتصاد دست به شفاف‌سازی بزند. همان طور که دولت لیست دریافت کنندگان ارز دولتی را منتشر کرد و مشخص شد که چه افراد و شرکت‌هایی ارز دولتی گرفته‌اند و چه کالایی وارد کرده‌اند، حالا باید فهرست قرارداد بازیکنان، مربیان و اعضای باشگاه‌ها هم اعلام شود تا همه بدانند کدام بازیکن چقدر پول گرفته است.

فوتبال ایران البته سابقه انجام این کار را دارد. پیش از این، یکی دو سال سازمان لیگ رقم قرارداد بازیکنان را اعلام کرد و در راس همه تیم‌ها، استقلال و پرسپولیس هم شفاف سازی کردند که چه کسی چقدر پول گرفته است. اما لیست‌هایی که در آن سال‌ها منتشر می‌شد آن قدر غیر قابل باور بود که کسی اهمیتی برایش قائل نشد.
باشگاه‌های فوتبال که معمولا سعی می‌کنند کسی سر از آمار و ارقامشان در نیاورد، در انتشار آن لیست‌ها هم با روش خود، دست به پنهان کاری زدند. کاملا مشخص بود بازیکن معمولی و درجه دوم یک تیم صنعتی، بیشتر از ستاره استقلال یا ستاره پرسپولیس پول نمی‌گیرد. اما رقم قرارداد بازیکنان بزرگ لیگ در آن سال‌ها، کمتر از رقم قرارداد بازیکنان درجه دوم لیگ نوشته شده بود که همین نشان می‌داد یک جای کار می‌لنگد.
حالا وقتش رسیده که فدراسیون و باشگاه‌ها، با کمک همدیگر، فهرستی واقعی از رقم قرارداد بازیکنان و مربیان منتشر کنند تا همان طور که در زمینه اقتصادی شفاف سازی‌های خوبی انجام شده، در ورزش هم شاهد شفاف سازی‌های امیدوارکننده باشیم. این موضوع البته نباید محدود به فوتبال باشد. در رشته‌های دیگر مثل والیبال و بسکتبال هم که دستمزدهای چند صد میلیونی و حتی میلیاردی به ورزشکاران پرداخت می‌شود، باید همین شفاف سازی‌ها انجام شود.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *