همه از شهر سهم دارند

شهروندان یک شهر از گروه هایی با شرایط متفاوت تشکیل شده است و علی رغم تفاوت ها همگی از حقوق شهروندی یکسان برخوردارند. یکی از این گروه ها افرادی با شرایط جسمانی خاص هستند که طبیعتا برای زیرساخت های شهری با توجه به شرایط آن ها نیاز به مناسب سازی دارد تا بتوانند مانند شهروندان عادی در شهر تردد کنند و به به امور روزمره خود بپردازند. مشهد بعنوان دومین کلانشهر ایران و با داشتن جمعیتی بالغ بر 3میلیون و 200هزار نفر جمعیت، بیشترین سهم از جامعه 100هزار نفری معلولین استان را دارد.

این موضوع اهمیت و رسالت دستگاه های مرتبط با مناسب سازی مانند شهرداری، سازمان ترافیک و حمل‌و نقل، سازمان راه، مسکن و شهرسازی در این شهر را بیش از پیش نشان می دهد و چیزی که مسلم است این است که زندگی برای معلولان کار ساده ای نیست.

اکثر اماکن مشهد برای معلولان قابل استفاده نیست

به گفته معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، گروه مناسب‌سازی با همکاری یکی از سازمان‌های مردم نهاد معلولین بررسی‌ای را انجام داده و به این نتیجه رسیده است که حدود 90 درصد اماکن مذهبی و اماکن تفریحی، هنری، فرهنگی همچون سینما، پارک، کتابخانه و …  مشهد قابل استفاده برای معلولان نیست در حالی که معلولان  10 تا 15 درصد افراد جامعه را تشکیل می‌دهند.

مسعود فیزوی در مصاحبه با یک خبرگزاری اعلام کرده بود: در پارک چهل بازه که چند ماهی است افتتاح شده حدود 40 مورد وجود دارد که قابلیت استفاده برای معلولان را غیر ممکن می‌کند. این موارد شامل سازه‌ها، اختلاف سطح‌ها، عدم امکان دسترسی به آب‌خوری، دستشویی و … هستند.

وی با تاکید بر اینکه دیگر بحث ما فقط مسیر ویژه نابینایان نیست، تصریح کرد: اگر بخواهیم شرایط برابر در جامعه ایجاد کنیم باید تمام پل‌های عابر پیاده، بالابر، آسانسور و یا پله برقی داشته باشند  و وسایل نقلیه مناسب‌سازی شده باشند. اینکه گفته می‌شود برای معلولان پارک ویژه ایجاد شود توهین به شان انسانی آنهاست. این موضوع به معنای این است که معلولان منفک از جامعه هستند بنابراین به یک مکان خاصی که متعلق به آنها است بروند و هر کاری می‌خواهند انجام دهند.

صحبت های این مدیر بهزیستی استان اگر به نمایندگی از جامعه معلولین باشد یعنی اینکه این گروه نگاه های تحقیرآمیزی و همراه با ترحم را نمی پذیرد و تمام حرفشان این است که مانند سایرین بتوانند از امکانات مختلف بهره ببرند.

مناسب سازی شهری برای معلولین در راه است

مشاور شهردار مشهد در امور شهروندان معلول در نشست هم‌اندیشی تشکل‌های غیر دولتی و افراد دارای معلولیت با مدیران شهری از طرح نهضت مناسب‌سازی شهر مشهد خبر داد.فرشته تنهایی گفت: تفاهم‌نامه اجرای طرح نهضت مناسب‌سازی در شهر مشهد آماده شده و کمیته‌ای نیز برای اجرایی شدن این طرح ایجاد خواهد شد.مشاور شهردار مشهد در امور شهروندان معلول افزود: حفظ شان و احترام به معلولان یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری مشهد است لذا از زمانی که در این حوزه مشغول به کار شده‌ام به درخواست‌ها و پیشنهادات در راستای ایجاد شهری مناسب برای معلولان پاسخ مناسبی داده شده است.تنهایی اضافه کرد: خوشبختانه پس از سال‌ها انتظار قانون حمایت از معلولان توسط شورای نگهبان تایید شد که امیدوارم هرچه زودتر اجرایی شود.وی به نیاز جامعه به فرهنگ‌سازی جهت آشنایی شهروندان با مشکلات و توانمندی‌های توان‌یابان و معلولان اشاره و تصریح کرد: حدود یک ماه است که در راستای تهیه محتوای مناسب و تاثیرگذار فرهنگی اقدام کرده‌ایم.مشاور شهردار مشهد در امور شهروندان معلول درخصوص درخواست تشکل‌های مردمی معلولان برای مناسب‌سازی فرهنگسراها جهت استفاده توانیابان گفت: در این زمینه پیشنهاد اختصاص یک فرهنگسرای بزرگ جهت هم‌افزایی و هم‌فکری معلولان با یکدیگر ارائه شده است.تنهایی به طرح صدور من‌کارت ویژه معلولان با شارژ رایگان جهت استفاده از حمل و نقل عمومی اشاره و اظهار کرد: در نظر گرفته شده با راه‌اندازی سامانه‌ای از معلولانی که از سوی بهزیستی تایید می‌شوند، ثبت‌نام به عمل آید و برای آنها من‌کارت‌هایی ویژه با درج مشخصات به همراه تصویر صادر شود ودر اختیار آنها قرار گیرد که این من‌کارت‌ها به صورت رایگان شارژ خواهد شد.

واگذاری مسکن مهر بدون متقاضی به معلولان شایعه است.

علی رغم اینکه برخی اخبار حکایت از این داشت که قرار است مسکن های مهر بدون متقاضی با وام های کم بهره و یا بلاعوض به خانوده های دارای افراد معلول واگذار شود، اما این طرح جزئیات دیگری دارد که کمی  نامفهوم بنظر می رسد.

بنابر گفته معاون وزیر راه، برنامه این است که بخشی از مساکن مهر فاقد متقاضی را با اصلاحاتی به این خانواده‌ها ارائه شود. این اصلاحات شامل الزام نصب آسانسور، اصلا ح رمپ ورودی وا مکانات مورد نیاز برای معلولان است.

اما مسئولان بنیاد مسکن خراسان رضوی می گویند مسکن هایی که به معلولان واگذار می شود ارتباطی با مسکن مهر ندارد.

مسئول حساب 100 بنیاد مسکن استان به «صبح امروز» گفت: 741 خانوار بالای دو معلول در استان با ارائه وام، تحت پوشش طرح مسکن قرار گرفته اند که این طرح با مشارکت خیرین، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، بهزیستی و بنیاد مستضعفان انجام شده است و اکثر خانوارها تاکنون صاحب منزل شده اند.

شافعی افزود: این مسکن ها برای معلولان مناسب سازی شده و مشکلی از این نظر وجود ندارد.

کارشناس مسکن بهزیستی خراسان رضوی نیز گفت: بحث واگذاری مسکن مهر مازاد به معلولین درست نیست بلکه طبق توافقات صورت گرفته واحدهای درحال ساختی که از نظر فنی مورد تایید هستند شناسایی و مناسب سازی می شوند و در اختیار خانواده های دارای حداقل دو معلول قرار می گیرند.

مهندس فرنودی خاطرنشان کرد: این واحدها بشکلی انتخاب می شوند که مددجویان بتوانند از تسهیلات مسکن مهر استفاده کنند.

 

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *