نقش ویژه علما در ایجاد صلح

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است در شرایطی که داعشی‌های غیرافغان در افغانستان حضور دارند، سایر گروه‌های نظامی و شبه نظامی در این کشور به سمت دولت مرکزی گرایش پیدا کرده‌اند.

جلیل رحیمی جهان آبادی به تشریح تحولات اخیر افغانستان پرداخت و گفت: جامعه افغانستان جامعه ای سنتی است و در این جامعه حوزه های علمیه و علما نقش اثرگذار به عنوان پیشوایان مذهبی دارند تا جایی که حتی پیدایش طالبان نیز ارتباط مستقیم با نقش علمای پشتو در پاکستان و حوزه علمیه آنها دارد.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با نشست اخیر سازمان همکاری های اسلامی درباره نقش علما در ایجاد صلح در افغانستان پرداخت و اظهار داشت: آنها از نفوذ علما برای صلح استفاده می کنند که ممکن است اثرگذار باشد اما اختلاف دیدگاه گروه ها در خصوص حضور آمریکا در افغانستان مهم است که در همین زمینه نگاه طالبان با دولت مرکزی افغانستان که با آمریکا همکاری می کند، تفاوت دارد.

وی بر همین اساس تصریح کرد: خطر داعش در افغانستان زیاد شده و این داعشی ها هیچکدام افغانستانی نیستند بلکه از کشورهای آسیای مرکزی و هند هستند که حضورشان در این کشور باعث همگرایی بیشتر نیروهای افغانستانی علیه داعش و نیروهای نظامی غیرافغانی شده است.

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: طالبان احساس می کند کاربرد گذشته را برای سعودی ها، آمریکایی ها و پاکستانی ها ندارد و از سمت آنها به لحاظ مالی و لجستیکی حمایت نمی شود البته این موضوع به این دلیلی است که طالبان دیگر نمی تواند منافع این کشورها را تأمین کند پس طالبان زمینه برای همگرایی با دولت مرکزی را پیدا کرده و حضور علما هم در این راستا قابل فهم است که می توانند نقش حَکَم را داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با اشاره به مشکلات و ضعف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و دخالت خارجی در افغانستان بیان داشت: آنها به این زودی روی آرامش را نخواهند دید و تا این کشور توسعه نسبی پیدا نکند، رشد گروه های افراطی به راحتی در آن اتفاق می افتد چنانچه حتی با دریافت ماهیانه صد دلار به راحتی سربازگیری می شوند.

وی در ادامه نقش سازمان همکاری های اسلامی و پررنگ شدن نقش علما و ریش سفیدان را در فرایند صلح مهم دانست و افزود: آمریکایی ها به دنبال کاهش چالش ها با کشورهای جهان هستند و قصد دارند هزینه های خود در برخی کشورها را کاهش دهند و در حال حاضر نیز علت حضور آنها در افغانستان صرفا مبارزه با غول نفوذ ایدئولوژیک ایرانی ها در خاورمیانه است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه ایران اصلی ترین چالش آمریکایی ها است، خاطرنشان کرد: با این حال آمریکا به دنبال حل دغدغه های سیاسی، اقتصادی و هم درگیری فیزیکی است تا بتواند با کمترین هزینه دربرابر ایران مقابله کند.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *