ما را به رسمیت بشناسید

سال 97 به نام حمایت از کالای ملی نامگذاری شده است و قطعا برای تحقق این مهم باید از وضعیت دقیق بخش خصوصی آگاهی داشت.جایی که فعالین اقتصادی با بیشترین مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و چه مناسبتی بهتر از ایام روز صنعت و معدن تا پای صحبت‌های محمدعلی چمنیان رئیس انجمن برق و الکترونیک استان خراسان رضوی بنشینیم. آخرین وضعیت این حوزه و چالش‌ها و فرصت‌ها را در ادامه این گفت‌وگو بخوانید.

پربازده ولی در حاشیه

رئیس انجمن برق و الکترونیک استان خراسان رضوی درباره پتانسیل‌های حوزه متبوعش گفت: به‌صورت کلی برق و الکترونیک صنعتی بسیار ظریف ولی پربازده است و ارزش افزوده بالائی دارد و در استان خراسان رضوی به این مسئله توجه نشده است و عمده فرصت‌های سرمایه گذاری به‌سمت صنایع خیلی سنگین و پرهزینه وجود دارد و میزان اشتغالی که آن‌جا ایجاد می‌گردد از نظررقمی اشتغال بالائی است.

چمنیان درباره ارزیابی وکارنامه دولت فعلی گفت: در استان خراسان رضوی قبل ازانجام هر اقدامی از سمت دولت، از مسئولین استان خراسان رضوی انتظار داریم تا حدودی دیدگاه خودشان را نسبت به صنعت برق و الکترونیک استان تغییر بدهند تا اقدامات خوب و مناسبی ایجاد گردد.

محصولات محور

وی در مورد نگاه مسئولین استانی به صنعت برق افزود: متأسفانه در استان خراسان رضوی آن چیزی که از صنعت برق و الکترونیک در ذهن مسئولین استانی وجود دارد فقط بخش خدمات مهندسی است. مسئولین تصورشان این است که همیشه یک گروه یا شرکتی در زمینه برق و الکترونیک فعال هستند تا هر زمانی دوستان نیاز به بهینه سازی فضاهای صنعتی داشتند از این افراد استفاده کنند و البته این کار در جایگاه خودش ارزشمند است، ولی چیزی‌که به‌عنوان صنایع به‌خصوص در بخش صنایع دانش بنیان می‌شناسیم این است تا بتوانیم محصولاتی در حوزه برق و الکترونیک ایده، طراحی، تولید و عرضه کرد به‌صورتی که خیلی از جاها ما محصولاتی داریم که آنها محور هستند و پیرامون آن محصولات خدمات مهندسی هم شکل می‌گیرند، به‌عنوان مثال در استان خراسان رضوی افرادی شروع به فعالیت و تولید روشنائی  محصولاتی در حوزه «ال ای دی» کردند و «ال ای دی» در بخش‌های مختلف تولید کردند و در کنار آن افرادی هستند که خدماتی در این زمینه انجام می‌دهند.

مسئولین استانی ما را به رسمیت بشناسند

رئیس انجمن برق و الکترونیک استان خراسان رضوی اظهار کرد: از مسئولین استانی می‌خواهیم تا به صنعت برق و الکترونیک به‌عنوان صنعت مهم و پایه نگاه کنند، صنعتی که می‌خواهد محصولی را تولید کند و در ذیلش این باشد که چنین توانمندی در استان وجود دارد. مسئولین استانی به این جمع بندی و دیدگاه برسند که این صنعت را به رسمیت بشناسندکه باید صنایع برق و الکترونیک قوی در استان داشته باشیم و آن‌را تقویت نمائیم و در این مسیر حرکت کنیم. وی افزود: متاسفانه هرکجا برق و الکترونیک قرار دارد بیشتر به‌بخش خدمات آن فکر می‌کنند و این‌طور برداشت می‌کنند که چیز دیگری در این حوزه وجود ندارد.

اشتغال‌زایی در بخش صنایع الکترونیکی

چمنیان در ادامه بیان کرد: در حوزه برق و الکترونیک مسئولین استانی غافلند که در این حوزه‌ها می‌توان با سرمایه‌گذاری‌های خیلی کمتر اشتغال بیشتری ایجاد کرد، به‌عنوان مثال در بعضی بخش‌ها مثل معادن را داریم که برای هر شغلی بین 300 تا 400 تا 1 میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری برای یک شغل است و در این بخش معدن مثلا 1000 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است و بعد می‌گویند  1000نفر شاغل شدند و زمانی نسبت آن‌ها را مقایسه می‌کنید می‌بینید برای هر شغلی 1 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است. در صورتی که در بخش صنایع برق و الکترونیک این عدد کمتر از 100میلیون تومان است و شما به یک شرکت صنعتی دانش بنیاد به این سیستم 1 میلیارد تومان تزریق کنید حداقل 10 نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

موفقیت‌های بخش خصوصی

رئیس انجمن برق و الکترونیک استان خراسان رضوی گفت: در یک سال گذشته در بخش خصوصی شاهد موفقیت‌های بسیار خوبی بودیم و بعد از سال‌ها انجمن تخصصی «صنایع برق و الکترونیک» احیا شد. این انجمن با محوریت و اکثریت شرکت‌های دانش بنیاد والکترونیک شروع به‌فعالیت کرد.

وی افزود: به‌عقیده من این کار نقطه بسیار خوبی است که در استان خراسان رضوی انجام شد و در انجمن صنایع برق و الکترونیک کارگروه‌های خوبی تشکیل شد که می‌توان از جمله کارگروه حمایت از تولید داخلی وحمایت از صنایع دانش بنیان نام برد.

چمنیان در ادامه عنوان کرد: این کارگروه‌ها کارهای پیگیری مربوط به اعضا را انجام می‌دهند و جلساتی را برگزار می‌کنند. امسال کارگروه‌های جدیدی در حوزه واردات و صادرات و ارز تشکیل شده‌اند و در حوزه کارهای گروهی امیدواریم که تا 1 سال آینده نتایج خوبی را از  تشکیل این انجمن ببینیم.

وی گفت: حوزه‌های تولیدی صنایع برق و الکترونیک خراسان رضوی در سال گذشته فعالیت خوبی انجام دادند، هرچند کمتر مورد توجه قرار گرفتند و ما شاهد شرکت‌های دانش بنیاد جدیدی بودیم که این‌ها در حقیقت محصولات خوبی را طراحی و روانه بازار مصرف کردند.

عدم تربیت نیروی متخصص در مراکز آموزشی

رئیس انجمن برق و الکترونیک استان خراسان رضوی در خصوص رفع موانع و برطرف کردن مشکلات در حوزه صنایع الکترونیکی استان خراسان رضوی گفت: نیاز به تمرکز بیشتری در این حوزه وجود دارد و همچنین تربیت نیروی متخصص است که باید در هنرستان‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و کار‌و‌دانش انجام بشود. متاسفانه تعدادی از نیروهای متخصصی که در استان تربیت می‌شوند آموزش‌های عمیق و کاربردی را نمی بینند تا به محض ورود به یک کارگاه صنعتی موثر باشند و معمولا در این حوزه‌ها وقتی کارگاه‌های ما متخصصی را جذب می‌کنند، مجبور هستند دوباره این نیروها را آموزش بدهند. در مراکز آموزشی ما باید مباحث آموزشی عمیق‌تر و جدی‌تر صوت گیرد تا این فشارها در محیط‌های صنعتی کمتر وارد بشود.

انتهای خبر/مرجان فرهمند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *