لطفا بعدا تماس بگیرید

سه سال از شروع به کار دوره دهم مجلس شورای اسلامی می‌گذرد، نمایندگان، وکلاي مردم در مجلس هستند و خبرنگاران نمايندگان اذهان عمومي؛ انتظار پاسخگویی از نمايندگانِ مردم در حوزه‌های مختلف توقع زيادي نيست و ارتباط مستمر وكلاي مردم با اصحاب رسانه روند مطالبه‌گري را پيش مي‌برد.

به گزارش ايسنا، رسانه‌ها ابزار قدرتمند ارتباطي به شمار مي‌روند، مردم از كساني كه به آن‌ها راي داده‌اند، مطالبه دارند؛ نمايندگان مجلس نيز به طور طبيعي موظف هستند در دوره نمايندگي خود در راستاي تحقق وعده‌هايشان تلاش كنندف در اين ميان رسانه، مي‌تواند همچون پل ارتباطي بين مردم و نمايندگان عمل كند، رسانه، مي‌تواند مطالبات مردم را به گوش نمايندگان برساند و از سويي مردم را نيز از عملكرد مثبت يا منفي نمايندگان در راستاي تحقق وعده‌هايشان آگاه كند.

نقش رسانه در اين زمان بر كسي پوشيده نيست، پاسخگويي نمايندگان مردم در مجلس به رسانه‌ها كه به دنبال مطالبات مردم هستند، خود يك مسئله مهم در دوره نمايندگي آنان به شمار مي‌رود.

فراموش نمي‌كنيم نمايندگاني كه پيش از انتخابات تلاش مي‌كردند تا بتوانند از حوزه انتخابيه خود به پارلمان راه يابند، وقتي به ستادهاي آنان سر مي‌زديم بلندگوها شعارهاي آنان را فرياد مي‌زد؛ در سخنراني‌هايشان وعده‌هاي زيادي دادند، به مردم لبخند مي‌زدند و سعي در جلب اعتماد آنان داشتند. البته كه اين مسئله مرسوم است و يك كانديدا بايد در جلب اعتماد مردم تلاش كند اما وقتي كانديدا بر كرسي نمايندگي نشست بدون شک مردم و مطالبات آنان را نبايد فراموش كند و یا از پاسخگويي گريزان باشد.

سوال اين جاست وقتي يكي از نقش‌هاي رسانه، پرسشگري است، چرا برخی از نمايندگان مجلس رسانه‌گريز مي‌شود؟ آيا رسانه‌گريزي يك نماينده را مي‌توان روي حساب پاسخگو نبودنش به مطالباتی که از او انتظار می‌رود، گذاشت؟

اينك سه سال از بازار داغِ ستادهاي انتخاباتي مي‌گذرد، با نزديك شدن به انتخابات دوره بعدي شايد برخي نمايندگان رسانه‌گريز، رسانه‌پذیر می‌شوند، چرا كه متاسفانه برخي از آن‌ها اين ابزار ارتباطي را فقط براي منافع خود مي‌پسندند نه راهي براي پاسخگويي به مردم.

در ادامه اين گزارش از چند خبرنگار استان كه در روزنامه‌ها و خبرگزاري‌هاي مختلف با نمايندگان مجلس بيشتر سر و كار داشته‌اند، نحوه پاسخگويي نمايندگان مجلس را جويا شديم.

در بين نمايندگان مجلس استان، برخی حاضر به پاسخگویی به خبرنگاران نبوده‌اند و يا فقط با رسانه‌های خاصی مصاحبه می‌کنند، حتی ديده شده برخي نمايندگان فقط با رسانه‌هاي نزديك به خطّ فكري خود مصاحبه و گفت‌وگو دارند، البته در این بین نمايندگاني نيز هستند که ارتباط خوبی با رسانه‌ها برقرار کرده و پاسخگوی دغدغه‌های اصحاب رسانه بوده‌اند، اما اغلب پاسخگویی مطلوبي در میان نمایندگان استان دیده نمی‌شود و اكثرا نمايندگان براي مصاحبه كردن، گزينشي عمل مي‌كنند.

نمایندگان مشهد چه قدر پاسخگوی خبرنگاران‌اند؟

وقتي اشتراك صحبت‌هاي اصحاب رسانه استان را مي‌گيريم، متوجه مي‌شويم در بین پنج نماینده کلان شهر مشهد تنها یک نماینده به خوبی پاسخگوی تمام خبرنگاران است و سایر نمایندگان تعامل درستي با اصحاب رسانه ندارند، در ساير شهرستان‌هاي استان اوضاع تا حدودي به همين منوال است  و تعداد کمی از ۱۳ نماینده ديگر استان پاسخگوي خبرنگاران و اصحاب رسانه هستند.

يكي از اين خبرنگاران در اين باره مي‌گويد: ارتباطات رسانه‌ای بسیاری از نمایندگان استان ضعیف است و از پنج نماینده مشهد آقاي پژمانفر رسانه‌ای‌ترین نماینده هستند و حرف اول را در اين رابطه می‌زنند. ایشان همواره پاسخگو بوده‌اند و اگر جلسه نيز داشته‌اند و نتواسته‌اند پاسخگو باشند، در زمان دیگری پای عهد خود ايستاده و مصاحبه کرده‌اند.

وي ادامه مي‌دهد: برخی از نمایندگان همچون آقای قاضی‌زاده، دوره‌های قبل پاسخگو بودند اما اکنون چند دوره است که نمی‌توان با ایشان ارتباط برقرار کرد و برخی همچون آقای بحرینی تلفنی پاسخگو نیستند. آقای کریمی‌قدوسی نیز گاه به گاه پاسخ می‌دهند. از آقای شیران نیز انتظار بیشتری داشتيم که به عنوان رئیس مجمع در ارتباط با رسانه‌ها قوی‌تر عمل كنند. در کل از ۱۸ نماینده فقط ۳ تا ۴  نفر، پاسخگو هستند.

يك خبرنگار ديگر بيان مي‌كند: پاسخگویی نمایندگان به خصوص در مسائل استانی و محلی خوب است زیرا آن‌ها به نوعی نیازمند رای هستند و در حوزه خود فعالند. برخی از آنان به مسائل حوزه یا کمیسیون تخصصی خود اشراف كامل ندارند و فعال نیستند. تمام نمایندگان مشهد به جز آقای بحرینی که اصولا با رسانه‌ها مصاحبه نمی‌کنند، پاسخگو بوده‌اند اما پاسخگویی آقاي پژمانفر از تمام نمایندگان بهتر است. آقایان قاضی‌زاده وکریمی قدوسی نیز به نسبت ارتباط خوبی دارند.

يكي ديگر از اهالي رسانه درباره موضوع پاسخگويي نمايندگان، عنوان مي‌كند: نمایندگان، در کل به ما پاسخگو نیستند. از اوایل کارم در شهرآرا که به ۷ ماه پیش برمی‌گردد، فقط توانسته‌ام با آقای پژمانفر مصاحبه کنم. در خصوص ارتباطات رسانه‌ای نمایندگان مشهد و استان کافی است به خبرگزاری خانه ملت مراجعه کنید که تعداد زیادی از نمایندگان شهرهای دیگر مصاحبه می‌کنند و خبرهایی از آن‌ها منتشر می‌شود که ویژه شهر خودشان است.

وي ادامه مي‌دهد: با مشاهده مصاحبه‌های نمایندگان استان در این خبرگزاری دیده می‌شود که بیشتر مصاحبه‌ها جنبه کلی‌نگری دارند و اکثرا در آن حرفی از مشهد و خراسان رضوی مشاهده نمی‌شود؛ آن‌ها به دنبال این نیستند تا نگرانی‌هایی را که در مشهد و استان وجود دارد به گوش دیگران برسانند. اسم آقای شیران نيز بسيار کم در رسانه‌ها دیده می‌شود؛ از زمانی که شورای پنجم روی کار آمده و نگاه شهرآرا تغییر کرده، وضعیت این گونه است.

روزنامه‌نگار ديگري در اين رابطه مي‌گويد: از نظر من نمایندگان مشهد از حیث پاسخگوییِ رسانه‌ای سه دسته هستند. در دسته اول آقایان پژمانفر و شیران، در دسته دوم آقایان قاضی زاده و کریمی قدوسی و در دسته سوم آقای بحرینی قرار دارند. البته الزاما پاسخگویی رسانه‌ای به معنای پرکار بودن نیست. ممکن است نماینده‌ای به مصاحبه علاقه داشته باشد اما کاری انجام ندهد. آقای بحرینی نماینده اندیشمند و فعالی هستند اما برای مصاحبه جزئی وقت نمی‌گذارند و زمانی از ما خواستند که تمام سوالات را جمع کنیم و به دفتر روزنامه آمدند و سه ساعت مصاحبه کردند.

در ادامه همچنين از خبرنگاران درباره نحوه پاسخگويي و رسانه‌اي بودن يا نبودن نمايندگان مجلس از حوزه انتخابيه شهرستان‌هاي استان پرسيديم كه نظرات آن‌ها را خواهيد خواند.

يكي از خبرنگاران پاسخ داد: در بین نمایندگان استان، آقای بنایی، نماینده گناباد و آقای مقصودی، نماینده سبزوار رسانه‌ای‌تر هستند. اما در رابطه با نماينده تربت‌حيدريه، حتی زمانی که برای وي سوالات را ارسال می‌کنیم، به ندرت توانسته‌ایم با ایشان مصاحبه کنیم. با توجه به این که من از آن دست خبرنگاران پیگیر مصاحبه هستم، نمی‌توان این توجیه را داشت كه تنها يك بار تماس گرفته‌ام و پيگيري از سوي من اتفاق نيفتاده است.

يكي ديگر از اهالي رسانه نيز مي‌گويد: در بین نمایندگان استان،  آقای گرمابی نماينده نيشابور و فيروزه، به اصطلاح خوش مصاحبه و پاسخگو هستند. آقایان نگهبان، سلامی، بنیادی، حاتمیان و قاضی‌زاده نیز ارتباط خوبی دارند اما خانم چنارانی پاسخگویی کمتری داشته‌اند.

خبرنگار ديگري درباره پاسخگويي نمايندگان تصريح مي‌كند: من با همه نمايندگان استان سر و كار نداشته‌ام اما از بين آنان كه در حوزه خود بايد با آن‌ها در طول اين مدت مصاحبه مي‌گرفتم بايد بگويم، به برخي از آنان به هيچ عنوان دسترسي نيست، برخي هم پاسخگويي مناسبي دارند و تا جايي كه برايشان ممكن است رسانه‌اي عمل مي‌كنند. به نظر من يكي از راه‌هاي ارتباطي نمايندگان با مردم، رسانه است. از طرفي رسانه‌ها سوالات و مطالبات مختلفي را مطرح مي‌كنند، گاه عملكرد يك نماينده را نشر مي‌دهند و گاه ممكن است او را به چالش بكشند، اين وظيفه رسانه است.

وي اضافه مي‌كند: يك بار من براي گرفتن يك مصاحبه در طول كمتر از يك هفته بارها و بارها با تلفن خانم چناراني تماس گرفتم، منشي ايشان هربار يك چيز مي‌گفت، گاهي هم پاسخ نمي‌دادند. جالب است ابتدا اصرار بر اين بود كه سوالات شما چيست بعد كه دو محور مصاحبه را عنوان كردم، منشي ايشان گفت درباره محور اول مصاحبه نمي‌كنند، درباره مورد بعدي هم بعدا تماس بگيريد تا هماهنگ كنم. اما ديگر بعدي وجود نداشت چون هربار به بهانه‌اي از پاسخگو بودن سرباز زده شد، اگر اشتباه نكنم بيش از 20 بار در طول كمتر از يك هفته تماس گرفتم تا هماهنگي لازم براي مصاحبه انجام شود اما هيچ گفت‌وگويي با اين نماينده شكل نگرفت. خود من بارها از همكارانم شنيده‌ام كه مي‌گويند «با توجه به اين كه ايشان تنها نماينده زن در اين منطقه هستند انتظار پاسخگويي بهتري از ايشان داشته‌اند» به نظر خود من نيز ورود قوي به مسائل زنان و برد رسانه‌اي آن مهم بود.

يكي ديگر از اصحاب رسانه مي‌گويد: نمایندگان استان گاهی پاسخگو هستند ولي این گونه نبوده که دغدغه‌مند باشند. گاهی فقط مي‌خواهند که جوابم را بدهند و سریع تلفن را قطع کنند یا از من خواسته‌اند که زمان دیگری برای مصاحبه تماس بگیرم. وقتي می‌خواهم در مورد مشکلی در استان مصاحبه بگیرم با عدم پاسخگويي آن‌ها مواجه می‌شوم. در کل ارتباط آن‌ها خوب نیست. باید ارتباطشان با رسانه‌ها بهتر باشد و خودشان نيز به رسانه‌ها سوژه بدهند.

یک روزنامه‌نگار نيز درباره نمايندگان شهرستان‌هاي استان از نظر پاسخگویی به رسانه‌ها آن‌ها را در سه دسته تقسيم كرده و اظهار مي‌كند: آقایان قاضی‌زاده، بنیادی، باستانی، حاتمیان و مقصودی، در رده اول پاسخگويي هستند و ارتباط بهتري با رسانه‌ها دارند؛ آقایان گرمابی، نگهبان سلامی، سبحانی‌فر، شوشتری و رحیمی در دسته دوم و در دسته سوم خانم چنارانی قرار دارد.

اين گفت‌وگوها با محور رسانه‌اي بودن يا نبودن نمايندگان مجلس استان از تعدادي خبرنگار سرويس‌هاي مرتبط خبري گرفته شده است. در اين گزارش نام برخي نمايندگان در پاسخگو بودن به رسانه‌ها تكرار شده و نام برخي در پاسخگو نبودن و رسانه‌گريزي آن‌ها.

آنگونه که از اظهارات برخی خبرنگاران استان برمی‌آید به طور کلی اصحاب رسانه از عملکرد اکثر نمایندگان مجلس در پاسخگویی به رسانه‌ها راضی نیستند، دلیل این رسانه گریزی برخی نمایندگان استان هرچه که باشد از عدم اشراف و آگاهی به مسائل مربوط به حوزه انتخابیه و کشور، نداشتن پاسخ‌های قانع کننده گرفته تا فقدان دانش و آگاهی تخصصی به منظور ارائه راهکارهای نوین در گره گشایی از مشکلات و مسائل حوزه انتخابیه و یا عدم اعتماد به رسانه‌ها به نظر می‌رسد امری پسندیده نبوده و از نقاط ضعف نمایندگان به شمار می‌آورد.

بی‌توجهی نمایندگان به این امر در طول مدت نمایندگی از یکسو و اقبال آنها به رسانه‌ها در ایام انتخابات می‌تواند شائبه نگاه ابزاری آنان به مردم را در ذهن‌ها پررنگ کند که این موضوع با برقراری ارتباط مستمر نمایندگان با رسانه‌ها برطرف خواهد شد.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *