سلامت اجتماعی از شاخصه های اصلی عدالت اجتماعی است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: سلامت اجتماعی یکی از شاخصه های موثر در عدالت اجتماعی است و عدالت اجتماعی نیز از شاخص های اصلی امنیت ملی است.

محمد رحیم نوروزیان در همایش مدیران دانشگاه های علوم پزشکی منطقه 9 کشور که با موضوع اجتماعی شدن امر سلامت برگزار شد افزود:  با دسترسی عادلانه افراد جامعه به خدمات بهداشتی ارتقای سلامت رخ خواهد داد و ارتقای سلامت منجر به افزایش عدالت اجتماعی، ارتقای امنیت و تقویت نظام می گردد.

رئیس کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان با بیان اینکه فلسفه تشکیل حکومت، امنیت و عدالت است و  تامین و ارتقای این دو مقوله بدون مشارکت مردم ممکن نیست اظهار داشت: مشارکت و سلامت اجتماعی مردم ارتباط مستقیم با امنیت ملی دارد و بر همین اساس مجامع سلامت یکی از مولفه های اثر گذار بر امنیت ملی است.

وی افزود: در کنار اقتدار و توان نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی و توان بازدارندگی که ضروری است، رفاه وعدالت اجتماعی و مشارکت  مردم از پایه های امنیت ملی هر کشوری است.

وی گفت: بررسی روند شکست تمدن ها و حکومت ها نیز نشان می دهد عامل اصلی شکست آن ها بی توجهی به عدالت بوده است.

نوروزیان با تشریح نتایج و کارکردهای مشارکت مردم در امور گفت: ایجاد حس مالکیت درمردم نسبت به امور کشور، ایجاد فرصت پیشرفت برای مردم، توزیع عادلانه قدرت و برخورداری از حقوق شهروندی، امکان نظارت همگانی بر امور و استفاده بهینه از سرمایه و بهره وری بالا از نتایج و کارکردهای مشارکت مردم در امور است.

معاون استاندار با تشریح عوامل افزایش مشارکت مردم در امور جامعه اظهار داشت: بازتر شدن فضای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی جامعه، تشخیص به موقع مشکلات و خود درمانی سیستم و مراقبت از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی از عوامل مشارکت بیشتر مردم در امور جامعه است.

نوروزیان با اشاره به آثار مشارکت مردم در امر سلامت گفت: مشارکت مردم در امر سلامت موجب تغییر سبک زندگی و کاهش هزینه ها و افزایش شاخص آمادگی جامعه در مقابل  حوادث خواهد شد.

وی افزود: کاهش ضریب خطر در جامعه، کاهش مصرف سرانه دارو در کشور و تغییرعوامل اقتصادی، محیطی و اجتماعی موثر بر سلامت در جهت مناسب از آثار مشارکت مردم در امر سلامت است.

وی با بیان اینکه 96 درصد زنان و 84 درصد مردان جامعه از کم تحرکی رنج می برند اظهار داشت: در کشور بیش از 5 میلیون بیمار دیابتی داریم و به همین میزان نیز افراد در معرض دیابت در کشور وجود دارد، 21 درصد دانش آموزان پسر و 20 درصد دانش آموزان دختر دچار چاقی هستند  و با مشارکت مردم  و  تغییر در سبک زندگی می توان این آمار را نیز کاهش داد.

معاون استاندار در پایان با مهم دانست مجامع سلامت استان تاکید کرد: برای اجتماعی شدن امر سلامت و فعالیت مناسب این مجامع نهایت همکاری را با دانشگاه های علوم پزشکی استان، خیرین و نیک اندیشان و سمن ها خواهیم داشت.

 

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *