خراسان رضوی از کمبود کتابخانه‌ رنج می‌برد

مدیرکل کتابخانه های خراسان رضوی گفت: 49 روستا در سطح این استان کتابخانه عمومی ندارند، 35 روستا از این تعداد سه هزار تا پنج هزار نفر و 14 روستای بالای پنج هزار نفر جمعیت دارند.

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی افزود: در خراسان رضوی  9 شهر فاقد کتابخانه عمومی و 25 شهرستان فاقد کتابخانه سیار هستند. وی ادامه داد: پارسال مقرر شد کتابخانه مرکزی در نیشابور، سبزوار و تربت حیدریه ساخته شود که مطالعات احداث کتابخانه در نیشابور به پایان رسیده و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
مدیرکل کتابخانه های خراسان رضوی گفت: با مساعدت سازمان مدیریت برنامه ریزی استان مبلغ 15 میلیارد ریال برای ساخت کتابخانه مرکزی در سبزوار اختصاص یافته و آغاز عملیات اجرایی کتابخانه مرکزی تربت حیدریه نیز در دست پیگیری است. وی افزود: هم اینک 24 پروژه نیمه تمام کتابخانه در خراسان رضوی وجود دارد که برای تکمیل آنها 25 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

حجت الاسلام سبزیان مجموع زیربنای کتابخانه های کنونی را در خراسان رضوی 70 هزار و 723 مترمربع ذکر و بیان کرد و گفت : این میزان باید تا پایان برنامه ششم توسعه به 98 هزار و 738 مترمربع برسد. وی ادامه داد: طبق استاندارد به ازای هر 25 هزار نفر باید یک کتابخانه وجود داشته باشد ولی سرانه کتابخانه در این استان یک کتابخانه به ازای 32 هزار نفر است. همچنین بر اساس استاندارد میانگین طول عمر ساختمان کتابخانه های عمومی 21 سال است اما 45 درصد کتابخانه های خراسان رضوی بیش از 30 سال عمر دارند و 65 درصد آنها هم نیازمند بازسازی هستند.
استان شش میلیون و 400 هزار نفری در خراسان رضوی 202 باب کتابخانه عمومی نهادی، مشارکتی و مستقل دارد.

 

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *