تحصیل کرده‌ها 75 درصد مصرف کنندگان موادمخدر

سرپرست شورای هماهنگی و مبارزه با مواد مخدر استان گفت: در کشور ۲میلیون ۸۰۰ هزار مصرف کننده وجود دارد که از این تعداد۱۵۶هزار نفر زن هستند و ۵۳ درصد معتادین شاغل ، ۶۳ درصد متاهل و ۷۵ درصد تحصیلات دیپلم و بالاتر دارند.

روز گذشته همایشی به مناسبت گرامیداشت سالروز مبارزه با مواد مخدر در استانداری خراسان‌رضوی با حضور جمعی از مسئولین نهادها و دستگاه‌های دست‌اندرکار در این حوزه برگزار شد.

محمدرحیم نوروزیان در این همایش با اشاره به کنترل و شیوع اعتیاد در استان گفت: در خراسان‌رضوی دست‌آوردهای بسیار خوبی در زمینه مبارزه با مواد مخدر داشته‌ایم. در همین راستا براساس آخرین آمار شیوع‌شناسی مواد مخدر میانگین اعتیاد کشوری ۵.۵ درصد است، حال آنکه در خراسان رضوی ۲.۶ درصد بوده که نشانگر کاهش چشمگیر اعتیاد در این زمینه است. همچنین در استان کاهش جرایم ناشی از مواد مخدر را داشته‌ایم.

وی افزود: در سال ۱۳۹۶ مرگ‌و‌میر ناشی از مصرف مواد مخدر ۱۷ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر کاهش آمار زندانیان ناشی از مواد مخدر نسبت به آمار کشوری را دارا هستیم. در واقع بیش از ۵۰ یا ۶۰ درصد زندانیان کل کشور مربوط به جرایم مواد مخدر است، حال آن که در خراسان رضوی این آمار از ۴۵ درصد به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

تجارت موادمخدر وسوسه‌انگیز است

نوروزیان خاطرنشان کرد: در فرایند مبارزه بایستی به منظر اقتصادی آن، توجه داشت. تجارت مواد مخدر یک حوزه بسیار وسوسه انگیزی است. براساس آماری که ارائه می‌شود سالانه بیش از ۱۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی مواد مخدر در دنیاست. این رقم برابر با کل صادرات نفتی و غیرنفتی ماست و برابر با تجارت اسلحه و دارو و غذا در دنیاست؛ بنابراین باید توجه کنیم که با یک شبکه پیچیده جهانی که پشتوانه اقتصادی بسیار هنگفتی دارد، درگیر هستیم.

معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استانداری توضیح داد: سالانه در افغانستان ۶۵ میلیارد دلار، پول حاصل از مواد مخدر به‌دست می‌آید. متاسفانه سازمان‌های بین‌المللی در این مبارزه جدیتی ندارند. بایستی توجه داشت که قدرت‌های بزرگ دنیا از مواد مخدر به‌عنوان یک حربه استفاده می‌کنند. درواقع سرویس‌های امنیتی پشت آن هستند. برای نمونه حضور آمریکایی‌ها در افغانستان شرایط مواد مخدر را بهبود نبخشید، بلکه به‌وسیله آن، برخی دولت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه “موادمخدر از منظر امنیتی، فرهنگی و اجتماعی کشور ما را تهدید می‌کند”، خاطرنشان کرد: رژیم اشغالگر قدس و آمریکایی‌ها از طریق این مسائل ایران و همسایگان ما چون پاکستان و افغانستان را تحت فشار قرار می‌دهند؛ چراکه نگران غلبه جوانان ما بر خودشان هستند. بایستی توجه داشت که جوان معتاد، دیگر تهدیدی محسوب نمی‌شود.

نزدیک به 3 میلیون نفر مصرف کننده مستمر

نوروزیان بیان کرد: حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده مستمر موادمخدر و یک میلیون نفر هم‌ مصرف‌کننده غیرمسمتر داریم که هرکدام از آن‌ها چند نفر را درگیر این آسیب می‌کنند و موجب می‌شود منابع و انرژی زیادی از بین برود. موادمخدر در رأس آسیب‌های اجتماعی کشور ماست.

معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استانداری تشریح کرد: کشفیات ما در خراسان‌رضوی خوب بوده است. درواقع حدود ۷۵ درصد تریاک کل جهان در ایران کشف می‌شود، ۶۱ درصد مرفین جهان، ۱۷ درصد هروئین جهان در ایران کشف می‌شود. بنابراین همه دستگاه‌های اجرایی و قضایی بایستی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند و در برنامه‌ریزی‌ها و تخصیص اعتبارات به آن توجه کنند‌.

وی با اشاره به وجود تعداد زیاد سمن‌ها در راستای مقابله با مواد مخدر افزود: خوشبختانه در خراسان‌رضوی بیش از ۲۷۰ سمن فعال در این حوزه دارا هستیم. از اول سال ۹۶ تاکنون ۱۱۰۹ مورد برای بهبودیافتگان ایجاد اشتغال شده است. از سویی دیگر در دولت تدبیر و امید نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان در حاشیه شهر مشهد سرمایه‌گذاری شده است.

پروژه‌های فرهنگی برای پیشگیری از اعتیاد

نوروزیان با بیان اینکه ” ۱۰۳ میلیارد تومان پروژه‌هایی کلنگ‌زنی در سال گذشته برای کاهش آسیب‌های حاشیه شهر مشهد اختصاص داده شده است” بیان کرد: اگر بتوانیم شرایط پیشگیری مواد مخدر را فراهم کنیم تا افراد وارد چرخه اعتیاد نشوند. از لحاظ اقتصادی بسیار سودمند است. برای جلوگیری از این بلای خانمان‌سوز، نیازمند به اقدامات فرهنگی هستیم.

معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استانداری ادامه داد: بخش عمده بررسی‌ها و پژوهش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که بسیاری از افراد به دلیل افسردگی، سرخوردگی، مسائل روحی و روانی به مواد مخدر روی می‌آورند. بعضی افراد که با نگاه سیاسی با این دولت مشکل دارند، بیکاری را تنها عامل اعتیاد می‌دانند، در حالی که بسیاری از موارد به دلیل مشکلات افسردگی و روحی و روانی مردم است. بنابراین بایستی در فضای فرهنگی، شادی و نشاط در جامعه را گسترش دهیم.

هدف نشاط است نه بی‌بندوباری

وی تشریح کرد: برخی از این نشاط، برداشت بی‌بندوباری نکنند بلکه مردم ایران مسلمان هستند و به ارزش‌های اسلامی و دینی پایبندند. بالاخره مردم انسان هستند و نیاز به شادمانی دارند. استرس‌های واردشده و فشارهای روانی بسیار در گرایش به اعتیاد موثر است. بنابراین بایستی نیازهای فرهنگی و اجتماعی جامعه را ببینیم سرگرمی‌های سالم، نشاط اجتماعی سالم  را فراهم کنیم که بسیار اهمیت دارد و اگر چالش ایجاد شد، ایرادی ندارد.

مبارزه با موادمخدر مهم‌ترین چالش داخلی

عبدالله خدابخشی؛ سرپرست دادسرای انقلاب مشهد نیز در این همایش بر لزوم پاکسازی مناطق پیرامونی مراکز علمی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی از وجود فروشندگان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر تاکید و گفت: مبارزه با مواد مخدر اصلی‌ترین چالش داخلی کشور، محسوب می‌شود و امر مبارزه در این زمینه به دلیل پیچیدگی‌های فراوان حاکم بر آن و فرایند اقتصادی که وجود دارد، دشوار است.

وی افزود: بایستی مبارزه با مواد مخدر به‌عنوان موضوعی عینی، ملموس و کف خیابانی باشد و نیازمند اقدامات جهادی و انقلابی فراتر از وقت اداری است. اقداماتی که در چرخه تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر به‌وسیله مسئولان قضایی، پلیس و …صورت گیرد. همچنین بایستی چهار هدف اصلی را در سطح شهر مشهد تحقق بخشد چون کاهش دسترسی آسان به مواد مخدر، افزایش قیمت مواد مخدر، حذف مراکز کلنی و تجمع معتادان در سطح شهر و حاشیه آن و قرمزشدن مناطق پیرامونی مراکز علمی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی از وجود فروشندگان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر.

خدابخشی با بیان اینکه “تسلط کامل مجرمان به نحوه عملکرد پلیس و دستگاه قضایی پیچیدگی زیادی را در امر مبارزه با مواد مخدر به‌همراه دارد” خاطرنشان کرد: در این راستا نیازمند داشتن اتاق فکر، جهت برنامه‌ریزی برای اقدامات جدید و نو در چارچوب دستورات اعلام شده و خنثی‌کردن عادی‌سازی مبارزه، برای مجرمان هستیم.

با کمبود امکانات مواجهیم

سرپرست دادسرای انقلاب مشهد توضیح داد: آنچه که مبارزه را طاقت‌فرسا می‌کند، امکانات گسترده مجرمان در زمینه تولید مواد مخدر، بهره‌گیری از مشوق‌های تبلیغی برای زنان و جوانان در زمینه کاهش وزن و… است. از سوی دیگر حجم ماموریت‌های گسترده پلیس، کمبود امکانات و به‌روزنشدن آن‌، همگی موجب دشواری مبارزه می‌شود.

وی با اشاره به حوزه قانون‌گذاری در امر مبارزه با مواد مخدر تشریح کرد: در زمینه قانون‌گذاری و رسیدگی به پرونده‌های قضایی نیز، نیازمند ایجاد اصلاحاتی هستیم. در زمینه اقدامات مقابله‌ای می‌توان به ایجاد قرارگاه ناامن‌سازی تولید و عرضه مواد مخدر با استفاده از توانایی بسیج و قرارگاه اجتماعی- امنیتی شهید برونسی قرارگاه اما‌م‌رضا اشاره کرد که اقدامات نخستین آن، انجام شده است. با همکاری سپاه برنامه‌ریزی‌هایی در جهت ایجاد اتاق فکر در چارچوب این قرارگاه و طراحی طرح‌های ابتکاری در راستای مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته است. همچنین پایداری طرح‌های پلمب مراکز تولید و توزیع موادمخدر که از دو سال گذشته آغاز شده، در نظر گرفته شود که تا امروز ۱۴۵۰ مرکز عرضه موادمخدر پلمب شده است. قطع انشعابات گاز و برق این مراکز نیز می‌تواند برای فروشندگان خُرد، زیان اقتصادی به‌همراه داشته باشد.

شناسایی 2511 مرکز آلود در حاشیه شهر

خدابخشی با بیان اینکه “۲۵۱۱ مرکز آلوده در حاشیه شهر مشهد شناسایی شده است”، خاطرنشان کرد: جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری حاشیه شهر مشهد که 3 هزار تن آن اتباع بیگانه و ۳۵ هزار نفر از آنان فاقد هویتند که در جرایم مواد مخدر فعالیت دارند؛ بنابراین بایستی چاره‌سازی در این زمینه صورت گیرد.

سرپرست دادسرای انقلاب مشهد بیان کرد: ۴۵ مرکز توزیع مواد مخدر را در منطقه رجایی‌شهر پلمب کرده‌ و طرح پاک‌سازی مناطق عمومی و پارک‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. از ابتدای سال تاکنون ۸۸۷۰۰ کیلو کشفیات مواد مخدر داشته‌ایم که ۱۹ درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های لازم برای اصلاح فرایند پس از خروج معتادان خاطرنشان کرد: امروز معتادانی که ترک اعتیاد می‌کنند هیچ ضمانت اجرایی برای مراقبت‌های پس از ترک صورت نمی‌گیرد.

ایجاد بانک اطلاعاتی خرده فروشان

سرپرست دادسرای انقلاب مشهد ادامه داد: برنامه ما در سال جاری، ایجاد بانک اطلاعاتی خرده‌فروشان مواد مخدر است، احضار فروشندگان مواد به پلیس و تشکیل پرونده برای فرد فرد آن‌هاست.

رشد 87 درصدی تولید تریاک در افغانستان

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خراسان رضوی در ادامه گفت: ارزش تریاک تولیدی در کشور افغانستان ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار آمریکا بوده، که نسبت‌ به سال گذشته ۵۵ درصد افزایش داشته است. برآورد تولیدی تریاک در سال ۲۰۱۷،  نه هزار تن بوده، که ۸۷ درصد رشد در بر داشته است.

وحید اشرفی افزود: بنابرگزارش دفتر مقابله با جرم سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷، کشور افغانستان نسبت‌به سال گذشته ۶۳ درصد افزایش کشت خشخاش را داشته‌ و از مجموع ۳۴ استان در ۲۴ استان کشور افغانستان، کشت مواد مخدر گزارش شده است.

وی افزود: ارزش تریاک در کشور افغانستان ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار آمریکا بوده، که نسبت‌به سال گذشته ۵۵ درصد افزایش داشته است. برآورد تولیدی تریاک در سال ۲۰۱۷، نه هزار تن بوده، که ۸۷ درصد رشد در بر داشته است.

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خاطرنشان کرد: از جمله شهرستان‌های فعال در راستای مقابله با موادمخدر شهرستان‌هایی چون مه‌ولات، جوین، بجستان، کاشمر، بردسکن و نیشابور است. در سال ۹۶، ۳۲ هزار و ۴۲۰ کیلوگرم مواد مخدر کشف شده که نسبت‌ به سال ۹۵، ۹ درصد رشد داشته است. گفتنی است که از این مقدار، ۸۸ درصد توسط نیروی انتظامی، ۱۰ درصد توسط مرزبانی و ۲ درصد توسط سربازان گمنام اداره کل اطلاعات کشف شده است.

عمده کشفیات تریاک است

وی با اشاره به محتویات موادمخدر کشف‌شده تصریح کرد:  ۷۷ درصد از این مواد، تریاک، ۱۲ درصد حشیش، ۹ درصد هروئین، ۲ درصد مرفین و یک درصد شیشه بوده است. از دیگر اقدامات می‌توان به انهدام ۵۷ باند، دستگیری ۱۲۵۰۰ قاچاقچی، جمع‌آوری ۸۵۰۰ معتاد متجاهر و توقیف ۸۲ قبضه سلاح و… اشاره کرد.

اشرفی خاطرنشان کرد: در راستای پیشگیری در محیط‌های چهارگانه چون خانواده، محیط‌های آموزشی و اداری اقدامات مناسبی صورت گرفته؛ چون آموزش مستقیم ۳۶۶ هزار نفر در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری از اعتیاد. از این تعداد ۷۷ هزار نفر در دبستان‌ها، ۵۷ هزار نفر در دبیرستان‌ها، ۳۷ هزار نفر دانشگاه‌ها و ۴۶ هزار نفر در مسجدها آموزش دیده‌اند.

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر بیان کرد: افزون بر آموزش‌های مستقیم، آموزش عمومی توسط صدا و سیمای استان انجام شده که ۲۱۰۰ دقیقه برنامه تلویزیونی و رادیویی را در بر می‌گیرد. در زمینه درمان، می‌توان به پذیرش ۸۲۰۰ نفر در ۱۱ مرکز ماده ۱۶ و پذیرش ۱۰۰ هزار نفر در ۷۵۰ مرکز ماده ۱۵، پوشش بیمه درمان اعتیاد برای ۶۹۰۰ نفر، فعالیت ۱۶ مرکز کاهش آسیب دی.آی سی و… اشاره کرد. باید توجه داشت که مجموع این اقدامات در این رابطه، موجب کاهش ۱۷ درصدی مرگ و میر معتادان در سال گذشته شده است.

وی با بیان اینکه “در راستای سند بین المللی مبارزه با مواد مخدر ۳۵ مورد اقدام عملی مانند ارزیابی میزان مصرف، پیشگیری از طریق آموزش نقش رسانه‌ها در آموزش معتادان و بازگشت به جامعه، ریشه‌کن کردن مزارع غیرمجاز خشخاش و… وظیفه کشورها است”، توضیح داد: سالروز تصویب این سند برابر با ۲۶ ژوئن بود که روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام شد. شعار سازمان ملل‌متحد به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر “گوش‌کردن به نوجوانان و کودکان در راستای رشد سالم” است.

هدف تغییر نگرش و رفتار در کانون‌های هدف

همچنین عارف وهاب زاده مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر در این همایش گفت: اقدامات در حوزه پیشگیری از اعتیاد دیر بازده است و چنین برنامه هایی با یک جلسه آموزش به نتیجه نمی رسد لذا باید دانش پیشگیری را آموزش داد تا تغییر نگرش و سپس تغییر رفتار در کانون‌های هدف رخ دهد.

وی با بیان اینکه 22 دستگاه فرهنگی بطور مستقیم با موضوع پیشگیری از اعتیاد کار می کنند، ادامه داد: امسال تفاهم نامه هایی با دستگاههای مرتبط به امضا رسیده و سهم هر کدام در این حوزه مشخص شده است. آموزش و پرورش یکی از این دستگاهها می باشد که اعتبار چند ده میلیارد تومانی بسیار خوبی اختصاص داده است.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در خراسان رضوی هم اعتبارات این حوزه افزایش یافته است. با ارائه و اجرای برنامه های استاندارد و اثربخش باید بیش از پیش در عرصه پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر فعالیت کنیم.

والدین دیر متوجه اعتیاد می‌شوند

وی در ادامه همچنین گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده افزون بر 55 درصد والدین سه تا پنج سال دیر متوجه اعتیاد در فرزندشان می شوند. به همین منظور پارسال پنج میلیون نفر از والدین دانش آموزان در حوزه فرزندپروری در سطح کشور آموزش دیدند.

وهاب زاده افزود: حدود 26 میلیون والدین دانش آموزان، یک میلیون نفر معلمان و کارکنان آموزش و پرورش در کنار جمعیت میلیونی دانش آموزان در کشور وجود دارند و کارهایی که در زمینه پیشگیری از اعتیاد انجام شده قابل تقدیر است.

وی گفت: ۱۸۰ کشور دنیا درگیر مواد مخدر و ۲۵۰میلیون نفر نیز مصرف کننده  هستند همچنین ۱۰ میلیون قاچاقچی در این حوزه فعالیت می کنند و گردش مالی مواد مخدر در سال بین ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود که در کنار تجارت نفت ، توریسم و اسلحه به عنوان تجارت های پر سود مطرح است.

تحصیل کرده‌ها 75 درصد مصرف کنندگان موادمخدر

وهاب زاده تصریح کرد: در کشور ۲میلیون ۸۰۰ هزار مصرف کننده وجود دارد که از این تعداد۱۵۶هزار نفر زن هستند و ۵۳ درصد معتادین شاغل ، ۶۳ درصد متاهل و ۷۵ درصد تحصیلات دیپلم و بالاتر دارند.

وی افزود: ۴۶درصد زندانیان کشور به دلیل مواد مخدر در بند هستند ومواد مخدر خسارت های فراوانی در حوزه های امنیتی ، بهداشتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به کشور وارد کرده است.

مدیرکل ‏فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:۲۳ سال است که در کشور اقدامات پیشگیری شروع شده است و نتیجه کلی تحقیقات نشان می دهد عوامل اصلی در گسترش اعتیاد بین جوانان شامل عدم حمایت عاطفی والدین، عزت نفس پایین، ضعف اعتقادات دینی، تاثیر پذیری از دوستان، ضعف مهارتهای ارتباطی و کاهش کنترل خانواده است.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *