تب طلا و تیغ مالیات

تب و تاب بازار طلا باعث شده است که این فلز گرانبها همچنان در صدر اخبار اقتصادی کشور باشد. در ادامه این مطلب گزیده‌ای از مهم ترین اخبار این بازار را می‌خوانید.

هجوم سرمایه به سمت طلای خام

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به دلایل گرانی طلا در این روزها گفت: با توجه به این‌که خروج منابع ارزی و ریالی از کشور با محدودیت مواجه شده، مردم سرمایه‌های خود را به سمت طلای آب شده و خام آورده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، ابراهیم محمدولی با بیان این‌که طلا در حال حاضر به قیمت اونس جهانی نزدیک شده است، تصریح کرد: 98 درصد مردمی که طلا خریده‌اند نه زرگر بوده و نه برای مصرف شخصی و زینتی بوده است.

او همچنین درباره علت گرانی سکه توضیح داد: نسبت تقاضا به عرضه به شدت افزایش یافته و اگر دولت راهکاری در نظر نگیرد رکود بازار و افزایش قیمت، مردم را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

محمد ولی با اشاره به وعده دولت مبنی بر انتشار اوراق سکه در بازار بورس، خاطرنشان کرد: با توجه به کارایی نامناسب سیاست‌های پیشین دولت، امیدواریم این تصمیم بتواند تا حدودی بازار را کنترل کند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره میزان حباب موجود در سکه بیان کرد: حباب سکه در حال حاضر 400 هزار تومان است، اما طلا به دلیل این‌که به اونس جهانی نزدیک می‌شود، حدودا در قیمت واقعی خود قرار دارد.

وی در خصوص چشم‌انداز این بازار بیان کرد: با توجه به روند صعودی که طلا و سکه ابتدای هفته در پیش گرفته است، حداقل تا پایان هفته نمی‌توان انتظار کاهش قیمت آن را داشت.

59هزار سکه را 2نفر خریداری کردند

استقبال از طلا تنها به شیوه‌های عجیبی روی داده است روز گذشته خبرگزاری تسنیم از قول عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطلبی منتشر کرد که از خرید ۵۹ هزار سکه طی ماه‌های اخیر توسط ۲ نفر خبر داد.

پیشتر ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفته بود: 7 میلیون و ٦ هزار ثبت‌نام سکه داشتیم که 50 نفر، 5 درصد این سکه‌ها را در اختیار دارند، عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی هم خبر داد، فردی بیش از 39 هزار سکه و فرد دیگری بیش از 20 هزار سکه در ماه‌های اخیر خریداری کرده است، در عین حال هنوز اطلاعاتی از ماهیت این افراد منتشر نشده است.

شهباز حسن پور بیگلری با اشاره به برگزاری جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی پس از چندین ماه تعطیلی، گفت: در جلسه اخیر ستاد در هفته جاری تمامی اعضا حضور داشتند و گزارش‌های خوبی به صورت شفاف ارائه و ایرادات نیز به صورت روشن و صریح بیان شد.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه بحث مقابله جدی با تحریم‌ها یکی از دستورکارهای نشست اخیر ستاد بود، افزود: در این نشست راهکارهایی برای مقابله جدی با تحریم‌ها و بهبود وضعیت ارزی کشور ارائه شد و همچنین موضوع گرانی‌های اخیر سکه مطرح و در این راستا تاکید شد بانک مرکزی نظارت بیشتری بر بحث فروش سکه داشته باشد.

وی ادامه داد: فردی بیش از 39 هزار سکه و فرد دیگری بیش از 20 هزار سکه در ماه‌های اخیر خریداری کرده است که این نحوه توزیع سرمایه‌های کشور نیز در این جلسه مورد نقد قرار گرفت.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر لزوم شفافیت اقتصادی، یادآور شد: مقرر شد که مدیران دستگاه‌های اجرایی گزارش‌هایی را به صورت شفاف ارائه دهند و اطلاعات درباره شرایط کشور نیز به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد.

 

با سوداگران طلا برخورد مالیاتی می‌شود

دولت هم در مقابل خبر از برخورد با سوداگران بازار طلا و ارز خبر داد. رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور از تشکیل کارگروه ویژه برخورد مالیاتی قاطع با سوداگران بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن خبر داد.

سید کامل تقوی‌نژاد با اشاره به دستور رئیس جمهوری در جلسه ساماندهی بازار و بررسی نوسانات اخیر در قیمت برخی کالاهای مورد نیاز مردم، گفت: پیرو فرمایشات ریاست محترم جمهوری و دستور ویژه وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر برخورد قاطع مالیاتی با سوداگران اقتصادی، کارگروه تخصصی با هدف رصد مالیاتی بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن در سازمان امور مالیاتی کشور تشکیل شده است.
وی در ادامه به مکاتبات متعددی که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور با مراجع مربوط از قبیل بانک مرکزی، وزارت اطلاعات، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط به‌منظور دریافت اطلاعات مورد نیاز صورت پذیرفته، اشاره کرد و گفت: بالغ بر شش میلیون و 400 هزار رکورد اطلاعات مرتبط با خرید و فروش ارز، سکه و خودرو در پایگاه اطلاعات سازمان امور مالیاتی، سازماندهی شده و به‌روزرسانی این اطلاعات نیز در دست پیگیری است.
تقوی‌نژاد اضافه کرد: در این کارگروه مقرر شد اطلاعات مرتبط با خرید و فروش ارز، سکه و خودرو و به‎روزرسانی آنها برابر اتفاقات سال جاری از ناحیه بانک مرکزی و سایر مراجع ذی‌ربط، پیگیری و پس از تحلیل اطلاعات اخذشده، فرایند رسیدگی و تشخیص پرونده‌های مذکور در جهت مطالبه مالیات حقه، به‌سرعت انجام پذیرد.
وی همچنین در خصوص رصد بازار سکه نیز گفت: در راستای این امر، اطلاعات مرتبط با پیش‌فروش سکه با اطمینان از احراز هویت خریداران حقیقی و حقوقی و اصالت‌سنجی اطلاعات توسط مراجع ذی‌ربط، پیگیری و نتایج حاصل جهت تشکیل پرونده‌های مالیاتی و یا تکمیل پرونده‌های موجود و به‌تبع آن انجام فرایند رسیدگی و مطالبه مالیات، در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه به‌منظور گسترش تعاملات و همگرایی و هم‌افزایی ظرفیت‌های مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی در کشور، شناسایی و عضویت نمایندگان سازمان در کارگروه‌های فعال و مرتبط با موضوع بحث، به‌صورت جدی پیگیری می‌شود، عنوان داشت: در راستای تسهیل و تسریع فرایند رسیدگی و تشخیص پرونده‌های مالیاتی مرتبط با سوداگران بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن، گروه‌های رسیدگی خاص متشکل از مأموران متخصص و زبده مالیاتی تشکیل و انجام این مهم، خارج از رویه‌های مرسوم اداری صورت خواهد گرفت.
تقوی‌نژاد افزود: همچنین دستورالعمل‌ها و مقررات مرتبط با مالیات، ارز و سکه با هدف تسریع و تسهیل فرایند رسیدگی، بازنگری و در صورت لزوم بازنویسی خواهد شد.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در خاتمه با اشاره به مقوله جرم‌انگاری فرار مالیاتی در اصلاحیه قانون مالیات‎های مستقیم، بر اقامه دعوی علیه مرتکبان فرار و جرایم مالیاتی به‌استناد موضوع ماده 274 قانون مذکور تأکید کرد.

البته این تنها واکنش دولت به بازار طلا و سکه نبوده است. رئیس کل بانک مرکزی برای دادن اطمینان خاطر به مردم با صراحت گفت: بابت تعادل عرضه و تقاضای بازار سکه مشکلی نداریم ضمن اینکه منابع کلان بانک مرکزی هم وضع مطلوبی دارد.

ولی الله سیف در حاشیه نشست بررسی گزارش عملکرد توسعه اشتغال روستایی و عشایری در جمع خبرنگاران افزود: واقعیت این است که در پیش فروش سکه ۷ میلیون سکه به فروش رفت که این سکه‌های پیش فروش شده به سرعت به بازار می‌آید.

وی با بیان اینکه هیچ کمبودی در عرضه سکه نداریم گفت: به نظر می‌رسد اتفاقات به وجود آمده بیشتر عامل روانی دارد که به تدریج می‌تواند برطرف شود.

رییس کل بانک مرکزی افزود: البته شرایط بین المللی، مسائل روانی و بزرگ نمایی برخی مسائل که ریشه واقعی ندارد توانسته چنین اثری در بازار ایجاد کند که البته محدود به طلا هم نیست. در برخی کالاها هم چنین وضعی به وجود آمده که بیشتر جنبه روانی دارد.

سیف در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود بانک مرکزی هر اونس طلا را ۷۲ دلار گرانتر از قیمت جهانی عرضه می‌کند؟ گفت: چنین مطلبی صحت ندارد.
انتهای خبر

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *