بحران زوج درمانی توسط پزشک عمومی!

نماینده مراکز مشاوره خراسان رضوی گفت:کسی که مجوز  مراکز مشاوره می‌گیرد چقدر توانایی تشخیص دارد؟ پزشک عمومی در درمانگاه‌ها زوج درمانی انجام می‌دهد و اگر در یکی از این مراکز اتفاقی بیفتد و خبرگزاری‌های جهانی آن را منتشر کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی28 تیرماه در نشست با مراکز غیردولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد بهزیستی استان با اشاره به  اظهارات نماینده کانون توسعه مهدکودک‌های خراسان رضوی مبنی بر اینکه «زمین برخی از مهدکودک‌ها متعلق به آستان قدس است و این نهاد مهدکودک‌ها را تجاری حساب می‌کند» و همچنین اینکه «سایه آموزش و پرورش روی سر ما سنگینی می‌کند»، بیان کرد: رویکرد آستان قدس در حال حاضر رویکرد مثبت و خوبی است. مواردی بوده در مشهد که مشکلاتی با آستان‌قدس وجود داشته اما آستان قدس به نفع مردم در موضوعات کنار آمده است.

محمدرحیم نوروزیان ادامه داد: در اینکه سایه آموزش و پرورش بر روی مهدکودک‌ها سنگینی می‌کند تکلیف باید روشن شود. شاید نظر ما با بهزیستی یکی نباشد. متولی مهدکودک‌ها آموزش و پرورش است. در شورای آموزش و پرورش به این مسأله خواهیم پرداخت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌رضوی در خصوص اجرایی نشدن قانون استخدام معلولین گفت: باید سازوکار اجرایی این قانون مشخص شود تا بتوانیم آن را انجام دهیم. این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌رضوی در خصوص ایرادات قوانین فرزند خواندگی تصریح کرد: از خراسان رضوی 18 نماینده در مجلس داریم این موضوع را باید از طریق نمایندگان مجلس پیگیری کنیم تا اصلاح قوانین انجام شود.

استانداری در چهار سال اخیر مجوز خیریه صادر نکرده

نوروزیان عنوان کرد: مرجع رسیدگی به امور خیریه‌ها و سمن‌ها هر جایی است که به آنها  مجوز می‌دهد. در چهار سال اخیر استانداری مجوزی به خیریه ها نداده زیرا تعداد آنها زیاد بوده است. از مشکلاتی که  با سمن‌ها داریم در حوزه دارایی و مالیات است. افرد قبل از مجوز گرفتن باید توجیه دارایی و مالیاتی شوند تا وارد مسیری نشوند که نتوانند برگردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌رضوی در پاسخ به انتقاد از عملکرد نیروی انتطامی در برخورد با کارتن‌خواب‌ها گفت: در این زمینه صرفا نگاه انتظامی و امنیتی جواب نمی‌دهد، باید با کمک سمن‌ها نگاه اجتماعی به این مساله داشته باشیم.

نهادهای فرهنگی کم‌کارند

وی با بیان اینکه «بخشی از مداخله در درمان اعتیاد توسط عطاری‌ها ریشه فرهنگی دارد»، عنوان کرد: در مورد توجه به متکدی‌گرایان هم همین گونه است و  باید کار فرهنگی در این زمینه‌ها صورت بگیرد. برخوردها با این عطاری‌ها باید انجام شود، اما نهادهای فرهنگی ما خیلی کم کار هستند. همه توقع‌ها را از دستگاه‌های اجرایی داریم در حالی که نهادهای فرهنگی این همه پول و بودجه می‌گیرند.

نوروزیان در خصوص تسهیلات اشتغال خانگی و… گفت: با اینکه عملکرد بانک‌ها در استان بد نبوده اما مشکلاتی را در سیستم بانکی هنوز داریم. در برخی از شهرهای استان پرداخت تسهیلات بانکی خوب بوده  ودر برخی نه. معنای این موضوع این است که کاملا  سلیقه ای کار می‌شود. اگر یک بانک از یک قانون ثابت پیروی می‌کند، باید بازخوردعملکرد یکسان داشته باشد. چه‌طور می‌شود  پرداختی یک بانک در برخی شهرستان‌ها خوب باشد در برخی شهرستان‌ها بد؟. اولویت اول همه دستگاه های وزارت کشور اشتغال است.

وی تصریح کرد: نمی‌گویم مشکل اقتصادی نداریم اما مردم ما از بی توجهی، از تکریم نشدن اجرا نشدن حقوقشان و… ناراحت هستند. در اتاق من به روی سمن‌ها و تمام مردم کاملا باز است و دوشنبه‌ها در اختیار مردم هستم.

نوروزیان با اشاره به اینکه «هدف بهزیستی فعالیت‌ در دو بعد روح و روان و جسم و جان است»، گفت: اما ما نه تنها در بهزیستی که در بسیاری از فعالیت‌ها از بعد روح و وران غفلت می‌کنیم. واقعیت این است که روح و روان جامعه ما دچار مشکل است. خیلی چیزها را در ظاهر می‌بینیم، فکر می‌کنیم زیبایی ظاهری است درحالی که منشا زیبایی عقل است.

واگذاری 95 درصدی فعالیت‌های بهزیستی به بخش غیردولتی

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: بیش از 95 درصد فعالیت‌های قابل واگذاری بهزیستی به بخش غیردولتی واگذار شده است.

حمیدرضا پوریوسف در ادامهاین نشست افزود: بهزیستی جامعه هدف گسترده و متنوعی دارد اما  فعالیت‌های ما محدود به جامعه هدف نمی‌شوند، جامعه هدف ما کل جامعه هستند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه «بهزیستی با چند قشر ارتباط تنگاتنگ دارد»، عنوان کرد: یک قشر ما جامعه هدف خاص ما شامل زنان سرپرست خانوار، کودکان بی سرپرست و… هستند. قشر دوم مراکز غیردولتی هستند که از بهزیستی مجوز دریافت کردند. 2700 مراکز غیردولتی در استان تحت عنوان خیریه، مراکز ترک اعتیاد و… خدمات ارائه می‌دهند.

پوریوسف سازمان‌های مردم نهاد، تشکل‌های صنفی، مراکز خیریه و.. را از دیگر اقشاری دانست که بهزیستی با آنها ارتباط تنگاتنگی دارد و عنوان کرد: سازمان‌های مردم نهاد خدمات انجام نمی‌دهند اما در فرهنگ‌سازی و انسجام اجتماعی کمک می‌کنند. برخی از مراکز ما همچون مراکز ترک اعتیاد تشکل‌های صنفی هم دارند. کار مراکز خیریه ما هم  فعالیت غیر انتفاعی است.

حتی یک کارتن‌خواب سامان‌دهی‌نشده در مشهد نداریم

عضو سازمان نظام پزشکی مشهد و مراکز کاهش آسیب اعتیاد گفت: حتی یک کارتن‌خواب سامان‌دهی‌نشده در مشهد نداریم.

شادنژاد امروز در نشست مراکز غیردولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد سازمان بهزیستی با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی که در اداره‌کل بهزیستی استان برگزار شد، اظهار کرد: برای آشتی‌دادن کارتن‌خواب‌ها خیلی زحمت کشیدیم. ما حتی یک کارتن‌خواب سامان‌دهی نشده در مشهد نداریم؛ اگر چنین فردی وجود دارد، به‌خاطر این است که خودش تمایل ندارد به مراکز مراجعه کند.

وی با اشاره به اینکه «کارتن‌خواب‌ها به‌خاطر امرارمعاش روزها در جمع‌آوری ضایعات هستند»، عنوان کرد: کارتن‌خواب‌ها کسانی هستند که حضورشان به کل جامعه آسیب می‌زند، اما بار مالی و مسئولیتی آن‌ها فقط به عهده بهزیستی است و بقیه سازمان‌ها خود را کنار کشیده‌اند. حلقه مفقوده مشکل اعتیاد اشتغال است. سازمان‌های مختلف باید درگیر این موضوع شوند.

عضو سازمان نظام پزشکی مشهد و مراکز کاهش آسیب اعتیاد با بیان اینکه «کارتن‌خواب‌ها خودبه‌خود از نیروهای انتظامی فراری هستند»، ادامه داد:  نیروی انتظامی از اقدامات قهرانه و پرخاش‌گرانه با کارتن‌خواب‌ها جلوگیری کند.

بیکاری 95 درصد نابینایان

در بخش دیگری از این نشست محمد هاشم‌زاده، نماینده جامعه نابینایان ثامن‌الائمه گفت: 95 درصد معلولان نابینا بی‌کار هستند، در حالی که بیشترین تحصیل‌کرده‌ها را در میان جامعه معلولین، نابینایان دارند. باید برای اشتغال معلولان طرح‌های جدیدی ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه «توانمندسازی نقش بسیار مهمی در توان‌بخشی و برگشت معلولان به جامعه دارد»، بیان کرد: گفته می‌شود بهترین معلولیت نابینایی است چون کمترین مشکل را ایجاد می‌کند؛ بنابراین اگر نابینایان توانمند شود، می‌توانند بسیاری از کارها را انجام دهند.

از مهدکودک‌ها به عنوان مرکز تجاری یاد می‌شود

نماینده کانون توسعه مهدکودک‌های خراسان رضوی در بخش دیگری از این نشست عنوان کرد: 80 درصد شخصیت کودک زیر 6 سال شکل می گیرد. مهدهای کودک طلای آبی هستند. مهدهای کودک شریان‌های استان و کشور هستند. مایه آرامش و امنیت زنان شاغل، زنان بی‌سرپرست، کودکان تک‌والد و… هستند.

افسانه جودوست با بیان اینکه «از مهدکودک‌ها به عنوان مرکز تجاری یاد می‌شود»، گفت: زمین برخی از مهدهای کودک در اختیار آستان قدس است. آستان قدس این خانه‌ها را تجاری اعلام  می‌کند و اجاره‌بها مضاعف می‌خواهد. آب ما تجاری حساب می‌شود. اداره  آب اعلام کرده به‌ازای هر کودک باید هزینه انشعاب آب بدهیم.

نماینده کانون توسعه مهدکودک‌های خراسان رضوی افزود: سنگین‌ترین بیمه‌ها از مهدهای کودک گرفته می‌شود. تعداد مربیان که 30 سال خدمت کرده باشند و بعد حقوقی دریافت کنند، انگشت‌شمار است.

تسهیلات بانکی جوابگو نیست

جابر نوبخت، مدیر عامل موسسه خیران کارآفرینی و اشتغال خراسان رضوی در ادامه این نشست گفت:در حوزه کارآفرینی قوانین سخت و دست‌وپاگیری وجود دارد. سخت گیری در پرداخت تسهیلات بانکی داریم. متاسفانه تسهیلات را تیکه تیکه کرده‌اند با دو میلیون و پنج میلیون و.. که نمی‌شود کاری انجام داد.

وی تصریح کرد: خیلی از افراد از مشوق‌های بهزیستی و دیگر سازمان‌ها برای کارآفرینی خبر ندارند و باید شفاف سازی  در این زمینه صورت بگیرد.طرحی به نام مدارس کارآفرینی و کسب و کار داشتیم که آموزش و پرورش به ان مجوز نداد. خواستار هستیم که این موضوع پیگیری شود. همچنین باید مهدکودک‌های کار آفرین شکل بگیرد. اگر انقلاب کارآفرینی صورت بگیرد مشکلات کشور حل می شود.

جلوی عمه‌درمانی‌ها و خاله‌تراپی‌ها را بگیرید

یک روانشناس در این نشست، با اشاره به اینکه «260  مرکز و دفتر مشاوره در استان و  110 مرکز و دفتر مشاوره در مشهد داریم»، گفت: کسی که مجوز این مراکز مشاوره می گیرد چقدر توانایی تشخیص دارد؟ گاهی به شوخی می‌گویم اگر طلاق در جامعه زیاد است بخشی از آن به روانشناسان برمی‌گردد. بحث من عمه‌درمانی‌ها و خاله‌تراپی‌هایی است که در خراسان رضوی انجام می‌شود و می‌تواند ابعادسیاسی و امنیتی داشته باشد.

محمد صابری با  بیان اینکه « پزشک عمومی در درمانگاه‌ها دارد زوج درمانی انجام می دهد و…»، افزود: اگر در یکی از این مراکز اتفاقی بیفتد و خبرگزاری‌های جهانی آن را منتشر کنند. ابعاد سیاسی و اجتماعی به‌وجود می‌آید. جلوی عمه‌درمانی‌ها و خاله تراپی‌ها را بگیرید.

نماینده مراکز مشاوره خر اسان رضوی تصریح کرد: امنیت مراکز مشاوره باید تامین شود.  اگر پلیس مجبور است به طلافروشی‌ها سرویس دهد باید این اقدام برای مراکز مشاوره‌ای هم که در موضوع طلاق کار می‌کنند صورت بگیرد زیرا دیده شده دعوای زن و شوهربا سلاح سرد در مراکز مشاوره اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: کلینیک در خراسان رضوی داریم که حدود 12 درصد کلینیک‌های  کشور را شامل می‌شود. 500 متخصص را بکار گرفتیم. خدمات مددکاری اجتماعی، روانشناسی،حقوقی و مشاوره انجام می‌دهند.

نماینده کانون کلینیک‌های مددکاری خراسان رضوی بیان کرد: بخش‌نامه‌ای برای کلینیک‌های مددکاری به دارایی ابلاغ شده که دارایی استان آن را انجام نمی‌دهد و کلینیک‌ها شامل مالیات شده‌اند.

فعالیت 5000 عطاری غیرمجاز در کشور

در ادامه رئیس انجمن صنفی درمان‌گرایان اعتیاد خراسان رضوی گفت: بیش از 700 کلینیک درمان اعتیاد در استان داریم  که 300 مورد متعلق به بهزیستی است. در مجموع 70 هزار نفر تحت پوشش درمانی هستند که از نیمی از انها بیکار هستند.

عباس محدث حکاک در خصوص مداخله در درمان توسط عطاری‌ها گفت:  15 هزار عطار در کشور که 5 هزار غیرمجاز هستند اکثرا مشغول فروختن داروی متادون و.. هستند که باعثآسیب به بیماران می‌شود. این تخلفات همچنان ادامه دارد و باید جلوی آن گرفته شود.آموزش مدیران و ادارات باید انجام شود که بدانند با کارمند معتاد چگونه رفتار کنند.

رئیس انجمن صنفی درمان‌گرایان اعتیاد خراسان رضوی گفت: قرارداد بیمه با کلینیک‌ها چهار سال است بین معاونت درمان و بیمه‌ها پاسکاری صورت می‌گیرد. در اینجا نیاز به مداخله یک مقام بالاتر است که با کلینیک‌ها قرارداد بیمه درمانی بسته شود.

وی تصریح کرد: شربت اپیون یکی از زنجیره‌های درمانی در ترک اعتیاد است که در تمام استان‌ها وجود دارد اما به خراسان رضوی نیامده است.

قوانین فرزندخواندگی نیازمند بازنگری است

نماینده خانه کودکان و مدیرعامل موسسه گلستان علی(ع) در ادامه گفت: قوانین فرزندخواندگی نیازمند بازنگری است و باید شرایطی فراهم شود که از بروز آسیب جلوگیری کند.

حمید رضازاده افزود: قوانین فرزندخواندگی که به‌تازگی به تصویب مجلس رسیده، در عمل نواقص زیادی داشته که از جمله آن می‌توان به مشکلات محرمیت، برگرداندن فرزند از جانب متقاضی به دلایلی از جمله عدم سازگاری با فرزند، تغییر موقعیت فرد متقاضی و… اشاره کرد. باید قوانینی وضع شود که از بروز چنین آسیب‌هایی جلوگیری شود و خانواده‌ها نسبت به نگهداری فرزند تعهد داشته باشند.

وی با اشاره به مشکلات مربوط به تحویل فرزندخوانده به والدین در صورت مراجعت آن‌ها ادامه داد: در قوانین  به فرد متقاضی فرزند اعلام می‌شود در صورت تحویل فرزند اگر خانواده وی پیدا شوند و مراجعه کنند، باید نسبت به تحویل کودک به آن‌ها اقدام شود.  این مسأله باعث استرس خانواده‌ها می‌شود. قانون به گونه‌ای باشد که پس از مدتی معین با مراجعه والدین کودک زندگی خانواده فرد متقاضی از هم نپاشد.

رضازاده در خصوص قانون ازدواج فرزندخوانده با سرپرست گفت: طرحی تصویب شده که این باعث شده بسیاری از خیریه‌ها در فرزندخواندگی دختر تأمل کنند. مسئولان به این موضوع ورود کنند، زیرا واقعاً علامت سوال است. همچنین گاهی با فوت پدرخوانده اختلاف خانوادگی بر سر ارث شروع می‌شود و این موضوع در مواردی منجر به طرد فرزند از خانواده می‌شود.

وی با اشاره به «سخت‌گیری‌های دادگستری در تعیین هویت فرزندانی که مادر دارند و شناسایی پدر آن‌ها امکان‌پذیر نیست»، تصریح کرد: در این گونه موارد هویت از طریق مادر شناسایی و شناسنامه صادر گردد. فرزندانی که نام پدر در شناسنامه آن‌ها درج نشده در گرفتن کد ملی دچار مشکل هستند. باید در این مواقع کد خاصی به جای نام پدر تعریف شود.

رضازاده افزود: پیشنهاد می‌کنیم مصوبه ای با در نظر گرفتن کلیه ابعاد اجتماعی، اخلاقی و… در مورد فرزندخواندگی تصویب شود فرزند خوانده حدالامکان از شرایط فرزند اصلی به ویژه در مورد ارث و… برخوردار گردد.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *