تهیه کننده «بدون قرار قبلی» تأکید کرد درباره محتوای فیلم «عنکبوت مقدس» پیش‌تر به مسئولان سینمایی هشدار داده است

حس معجزه امام رضا (ع) در سینما

فیلم سینمایی بدون قرار قبلی به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه کنندگی محمود بابایی که در چهلمین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی  شده بود و به تازگی پروانه نمایش دریافت کرده است، اکنون نیز به انتخاب هیأت داوران به‌عنوان فیلم برگزیده سال ۱۴۰۱ کمیسیون ملی یونسکو- ایران انتخاب شد.
به گزارش روزنامه «صبح امروز» در این فیلم که چندین سکانس از بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج (ع) دارد و همین موضوع حال خوبی را به مخاطب ایفا میکند، تلاش شده است تا با نگاه ویژه‌ای به اختلال اتیسم، مخاطب به شناختی همه‌جانبه از این بیماری برسد.
اکنون نیز با توجه به حواشی اکران فیلم «عنکبوت مقدس» که در جشنواره کن اتفاق افتاد و گویا در آن فیلم نماد ناواضحی از حرم مطهر به تصویر کشیده شده است، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» ضمن اشاره به حال و هوای رضوی این فیلم سینمایی تأکید کرد درباره محتوای فیلم «عنکبوت مقدس» پیش‌تر به مسئولان سینمایی هشدار داده است.
احوال مردم، ارتباط مستقیمی گیشه دارد
محمود بابایی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» که قرار است از روز ۱۸ خردادماه روانه پرده سینماهای کشور شود، در گفتگو با مهر، درباره تصمیم‌گیری برای نمایش این فیلم با داستانی مرتبط با ارادت به ساحت امام رضا (ع) گفت: از دو ریز دیگر و با ولادت حضرت معصومه (س) وارد دهه کرامت می‌شویم که ختم به ولادت حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع) می‌شود. احساس کردیم این مقطع زمان مناسبی برای اکران این فیلم است. هم به دلیل مناسبت مذهبی این ایام و هم به این دلیل که در ایام تابستان و تعطیلی مدارس شرایط بهترین برای استقبال از فیلم وجود دارد. در این بازه زمانی دانشجویان هم در فرجه امتحانی خود به سر می‌برند و می‌توانیم ظرفیت بالقوه این مخاطبان را هم برای فیلم داشته باشیم.
وی افزود: فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» از ۱۸ خرداد و سه روز مانده به ولادت حضرت رضا (ع) اکران می‌شود اما نکته منطقی این است که احوال مردم، ارتباط مستقیمی با شرایط گیشه و استقبال از فیلم‌های در حال اکران دارد و این روزها به دلایلی بسیاری از ماجرای متروپل در آبادان گرفته تا گرانی‌های اخیر، حال عمومی مردم خوب نیست. این خرابی حال مردم طبیعتاً بر وضعیت اکران فیلم‌های سینمایی تأثیر مستقیمی دارد. حتی شرایط نسبت به چندماه قبل و ایام اکران نوروزی سینماها هم تغییر کرده است. با تمام این موارد، طبق بررسی‌هایی که داشتیم‌، به این زمان برای اکران فیلم رسیدیم و پیش‌بینی دقیقی از شرایط آینده اکران فیلم نداریم.
فیلمی که از سیاحت غرب به سیاحت شرق می‌رسد
این تهیه‌کننده سینما با اشاره به برخی حواشی رسانه‌ای به‌وجود آمده در جشنواره فیلم کن در فضای سینمای ایران، درباره فیلم «بدون قرار قبلی» تأکید کرد: فیلم ما فیلمی است که داستانش از غرب و شهر برلین آغاز می‌شود. داستان با آدمی آغاز می‌شود که اتفاقاً دلبستگی و علقه‌ای به خیلی از مسائل ندارد و گویی از «خویش» دور مانده است و بازگشت او به «خویش» تم اصلی فیلم ما شده است. گویی ما یک سیاحت غربی را در آلمان شاهد هستیم و در ادامه به سیاحتی از شرق با محوریت حضرت رضا (ع) می‌رسیم. به تعبیری که در واکنش‌های جشنواره‌ای فیلم شاهد بودیم، حاصل کار هم یک فیلم «حال خوب کن» شده است. اما چرا اینگونه است؟
وی افزود: شخص اول فیلم ما از برلین به تهران می‌آید و در ادامه راهی مشهد می‌شود. در این مسیر ما معجزه را «رسیدن به حال خوب» تصویر کرده‌ایم. واقعیت این است که کسی نیست که وارد حرم امام رضا (ع) شود و حالش خوب نشود و این عین معجزه است. هر کسی با هر نگاه و تفکری وقتی وارد حریم حرم رضوی می‌شود، حال خوبی روی قلبش می‌نشیند و کسی نمی‌تواند این حال خوب را انکار کند. اگر فیلم ما هم یک فیلم «حال خوب کن» در سینما شناخته شد، ریشه‌اش در همین مسئله است که مخاطب خود را در جوار و حریم حضرت رضا (ع) احساس می‌کند با اینکه در فیلم ما تنها سه سکانس از حرم حضرت رضا (ع) وجود دارد، این همان معجزه‌ای است که از امام رضا سراغ داریم و حال همه‌مان را می‌تواند خوب کند.
امام رضا (ع) یک «نماد ملی» است
این تهیه‌کننده سینما با اشاره به مطالب منتشر شده درباره فیلم «عنکبوت مقدس» و شائبه جسارت این فیلم به ساحت امام رضا (ع) تأکید کرد: واقعیت این است که امام رضا (ع) علاوه بر آنکه یکی از ۱۲ امام ما شیعیان محسوب می‌شود، برای ما ایرانیان یک «نماد ملی» است. ما در فیلم «بدون قرار قبلی» هم به این مسئله اشاره کرده‌ایم. با توجه به مقام حضرت رضا (ع) ما در سینما تا به امروز کم‌کاری کرده‌ایم و معتقدم ما می‌توانیم هر سال یک فیلم امام رضایی در سینمای ایران داشته باشیم. تا به امروز اما کل فیلم‌هایی که با محوریت حضرت رضا (ع) ساخته‌ایم به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. خدمت دوستان و مسئولان سینمایی هم گفته‌ام که باید به سمتی حرکت کنیم که هر سال حداقل یک فیلم امام رضایی داشته باشیم. فیلم امام رضایی هم صرفاً یک فیلم تاریخی نیست، می‌توانیم فیلم‌هایی با قصه روز داشته باشیم که خرده‌پیرنگ‌هایی مرتبط با حضرت رضا (ع) داشته باشند.
وی تأکید کرد: فارغ از اینکه چه هجمه‌ای نسبت به باورهای فرهنگی و مذهبی ما در حال شکل گرفتن است، بنده معتقدم ما باید کار فرهنگی خود را بکنیم. اگر اعتقاد ما مورد هجمه قرار می‌گیرد، اصلی‌ترین دلیلش کم‌کاری خود ماست. چرا ما کارهای درست و بزرگی انجام نمی‌دهیم که نمایش یک فیلم در یک جشنواره اینگونه همه توجه‌ها را به سمت خود جلب نکند؟ من این فضا را پیش‌بینی کرده بودم و از مسئولان سینمایی هم خواسته بودم که اجازه ندهند فیلمی مانند «بدون قرار قبلی» مظلوم واقع شود. بالاخره این فیلم یک پرچم را بلند کرده است که همه موظفیم این پرچم را بالا نگه داریم.
این تهیه‌کننده تأکید کرد: ادعای ما این است که در مقابل فیلم‌هایی که تصویری معوج و غیرواقعی از باورهای ما ارائه می‌دهند، تصویر درست از حریم رضوی را در فیلم خود ارائه کرده‌ایم. آنچه ما از حرم و مشهد نشان داده‌ایم، همان حال و هوایی است که هرکس همین امروز بلیت مشهد بگیرد و خود را به حریم حرم برساند، آن را تجربه می‌کند. ما کار عجیب و غریبی نکرده‌ایم و بخش اندکی از حال خوبی را که همه از حضور در حرم تجربه کرده‌ایم، در فیلم خود به تصویر درآورده‌ایم. ما عامدانه روایت خود را از غرب و از برلین آغاز کرده‌ایم چرا که «معنویت» را اصلی‌ترین گم‌شده بشر امروز می‌دانیم. ما در موسیقی فیلم هم این روند را داریم که در ابتدا موسیقی از سازهای کلیسایی در برلین آغاز می‌شود و به سازهای عرفانی همچون دوتار می‌رسیم و نهایتاً هم روایت‌مان به حرم و آوای حرم ختم می‌شود.
محتوای «عنکبوت مقدس» قابل حدس بود
این تهیه‌کننده سینما درباره اطلاعات خود از فرآیند ساخت فیلم «عنکبوت مقدس» هم گفت: تا جایی که اطلاع دارم این فیلم با همین کارگردان و دو تهیه‌کننده ایرانی قرار بود در ایران ساخته شود اما زمانی که به جای ایران سراغ کشور اردن رفتند، می‌شد حدس زد پروژه چه سرانجامی پیدا خواهد کرد. آن‌ها در ایران حتی کارهای پیش‌تولید را هم پیش برده و به مرحله انتخاب لوکیشن هم رسیده بودند اما در نهایت این کارگردان تصمیم گرفت فیلم خود را در اردن مقابل دوربین ببرد. همان زمان براساس فیلمنامه‌ای که خیلی از دوستان خوانده بودند، قابل حدس بود که چه اتفاقی قرار است رخ دهد. من هم هنوز فیلم را ندیده‌ام اما از تیزر منتشر شده و تصویری که از شهر مشهد در این تیزر موجود است می‌توان حدس زد چه نگاهی بر فیلم حاکم است.
تهیه‌کننده «بدون قرار قبلی» در پایان بیان کرد: جشنواره کن با توجه به ایدئولوژی و سیاست‌هایش به فیلم «عنکبوت مقدس» جایزه می‌دهد اما در مقابل جشنواره فجر این کار را نمی‌کند. ما بسیار به دوستان گفتیم که این بی‌توجهی را نکنید. خدا را بابت اتفاقاتی که تا به امروز برای «بدون قرار قبلی» رخ داده است شاکرم اما انتظارمان از جشنواره «فجر» بیشتر بود

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *