احیای توس به نفع فرهنگ و اقتصاد کشور است

استاد دانشگاه فردوسی و مدیر خردسرای فردوسی گفت: احیای توس به نفع فرهنگ، اقتصاد، زبان، آینده و هویت کشور است.

جعفر یاحقی اظهار داشت: احیای توس تاریخچه زیادی دارد. این کار نیازمند اهتمام ملی است تا همه مسوولان دولتی و ملتی دست به دست هم بدهند و اراده خاصی پشت این کار باشد تا به نتیجه برسد. فرمان مقام معظم رهبری، پشتیبان اساسی احیای توس است که این کار باید به نتیجه برسد.

وی افزود: مشکل موجود، عدم اتفاق نظر بین مسوولان محلی، مجلس، نهادها می‌باشد و تغییراتی که در ساختار دولت‌ها صورت می‌گیرد باعث کند شدن روند کار احیای توس می‌شود. هر مسئولی که عوض می‌شود دوباره باید کارها از ابتدا آغاز شود.

استاد دانشگاه فردوسی خاطرنشان ساخت: در این دوره جدید مدیریت شهری که همه آستین‌ها را بالا زده‌اند و همت نموده‌اند تا کاری برای احیای توس انجام شود باید تدبیری اندیشیده شود تا اتفاق نظری بین همه مسوولان شهری و استانی و کشوری صورت گیرد زیرا این کار یک کار ملی است. توس ظرفیتی برای کشور ما می‌باشد و احیای آن به نفع مصالح فرهنگی و اقتصادی کشورمان است.

یاحقی بیان داشت: یکی از ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی بزرک کشور که موجب اتحاد فرهنگی در کشور می‌شود در احیای توس نهفته است . فردوسی شخصیتی دارد که ما را به کل جهان و همه آریایی تباران متصل می‌سازد. پس هر نوع سرمایه‌گذاری برای این موضوع، به نفع مملکت، اقتصاد و فرهنگ و آینده زبان و هویت ایران است. لازمه این کار نیز، اتحاد فکر و اندیشه در سطوح مختلف مسئولین کشور است.

محدودیت‌های میراثی، کار احیای توس را مشکل کرده است

خراسان شناس و شاهنامه پژوه مشهدی گفت: محدودیت‌های ایجاد شده از سوی میراث فرهنگی در توس باعث شده تا کار احیای توس مشکل شود.

سید مهدی سیدی در برنامه زنده تلوزیونی « اشاره» که از سیمای خراسان رضوی پخش شد، بیان داشت: فردوسی بیشتر تعامل را در شاهنامه با دیگر اقوام دارد و حتی دشمن ترین دشمن ما که تورانیان هستند، آنان را نیز احترام می‌کند. شاهنامه درست است که توسط فردوسی سروده شده اما شامل اساطیر هزاران ساله ایران بوده که فردوسی آنها را نظم داده است.

وی افزود: بخشی از شاهنامه، شامل اساطیر و افسانه است. اینها شامل تصورات انسان و آرزوهای او از جهان هستی است که غیر واقعی می‌باشد. اما این افسانه‌ها، دارای رمز و راز می‌باشد که خود فردوسی نیز در شاهنامه به آن اشاره کرده است مانند ماجرای ضحاک مار به دوش. چنین چیزی در واقعیت وجود ندارد اما اگر حکومتی وجود داشته باشد که تفکر را از جوانان مملکت خود بگیرد انگار ماجرای ضحاک مار بدوش که مغز جوانان را به خورد مارهایش می‌داد واقعیت پیدا کرده است.

این شاهنامه پژوه عنوان کرد: یکی از مشکلات احیای توس، مربوط به موضوعات میراث فرهنگی است. وجود محدودیت‌های میراث فرهنگی باعث شده است تا کسی نتواند برای کار وارد محدوده توس شود. برخی فکر می‌کنند توس شهری سه هزار ساله بوده است و نباید به هیچ نقطه آن دست زد در صورتی که توس یک منطقه است که از بینالود تا هزار مسجد به مساحت 16 هزار کیلومتر ادامه دارد.

سیدی خاطرنشان ساخت: در این منطقه چند شهر وجود داشت که یکی همین شهر توس فعلی یا همان تابران می‌باشد. پس توس ولایتی اسلامی است و آثاری در آن مربوط به قبل از اسلام بدست نیامده است بلکه شهری مربوط به قرن 3 و 4 اسلام به بعد است. همین خبر نادرست باعث شده بود تا پروژه ساماندهی پیشخوان نیز به تعویق بیافتد چون فکر می‌کردند توس شهری چند هزار ساله است در صورتی که این خبر نادرست است.

وی در مورد درخواست‌های مردمی نیز گفت: ساخت و سازهای مختلف در توس باید با حساسیت انجام شود اما متاسفانه برخی از ساکنان این منطقه کمی شتابزده عمل می‌کنند. نباید داخل باروی شهر ساخت و ساز بی حساب و کتاب صورت گیرد. در حال حاضر مشاهده می‌کنیم در نزدیکی ارگ که قلب شهر است، ساخت و سازهای غیر مجاز صورت گرفته است وگرنه با این وضع، توس به منطقه‌ای تبدیل می‌شود که دیگر حتی گردشگران از کنار آن هم رد نخواهند شد.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *