قطار شهری در ایستگاه حرم

روز گذشته طی مراسمی با حضور استاندار خراسان رضوی و جمعی از مدیران شهری دستگاه حفاری خط سوم قطارشهری مشهد با ورود به ایستگاه باب الجواد(ع) به حرم مطهر رضوی رسید.

شهردار مشهد در این مراسم گفت: درایستگاه باب‌الجواد(ع) هیچ تاسیسات بلندتر از دو متری پذیرفتنی نیست.

قاسم تقی‌زاده خامسی بیان کرد: قبل از اینکه وارد توضیح پروژه بشوم، یک نگرانی دارم. اولین روزی که برای شهرداری مشهد انتخاب شدم و مشرف شدم به حرم آقا (ع) در همین‌جا ساختمانی بود به نام پارکینگ رضا که کاملاً حجابی برای این بارگاه شریف شده‌بود. در همان جا تصمیمی گرقتم که به گونه‌ای این مسئله حل شود.

وی افزود: همان‌جا با قائم مقام آستان قدس که همیشه همراه ما هستند وارد مذاکره شدیم و دیدیم که درخواست آن‌ها هم همین است و در عرض 10 روز این پارکینگ تخریب شد و درحال حاضر بسیار عالی و لذت‌بخش شده که مردم می‌توانند این منظره باشکوه را ببینند.

تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه «اما نگرانی من این است که به بهانه این ایستگاه در این مکان ساختمانی ساخته شود»، ادامه داد: من به مشاورم گفته‌ام که به هیچ‌وجه در این ایستگاه مانند ایستگا‌ه‌های دیگر، ساختمانی نمی‌پذیریم. در حال حاضر به مشاور دیگری پیشنهاد داده‌ایم که فلکه آب و ایستگاه باب‌الجواد را یک پروژه ببینند و ورود و خروج را ساماندهی کنند.

شهردار مشهد خاطر نشان کرد: خود این فلکه آب که در زمان شلوغی معضلی است و موضوع اصلی آن هم پیاده‌رو است نه سواره‌رو. لذا مشاورینی که در این مراسم حضور دارند این نکته را یادداشت کنند که در این ایستگاه هیچ تاسیساتی بلندتر از دو متر نمی‌پذیرم. لذا فکری کنند که ورود و خروج این ایستگاه از جای دیگری باشد.

وی افزود: پروه خط ۳ مشهد از سال ۹۵ شروع شده که در دو جبهه است؛ میدان فردوسی به طرف قاسم‌آباد و میدان فردوسی به سمت سیدی که در حال حاضر دو TBM کار می‌کنند. امروز آن TBM که قرار است به میدان فردوسی برود به این ایستگاه وارد می‌شود. این مسیر دومین مسیر بلند متروی کشور است با طول ۲۸ و نیم کیلومتر که تا امروز توسط این 2 ، TBM هشت کیلومتر حفر شده‌است.

تقی‌زاده خامسی با اشاره به اینکه« در این ایستگاه حدود ۵۰۰ میلیار هزینه شده»، تصریح کرد: این ایستگاه ۱۳ ایستگاه دارد که سه تای آن شروع شده است. مجموعاً این طرح به نرخ امروز ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که از این میزان ۵۰۰ میلیارد هزینه شده است. امسال شهردای مشهد توانست ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به کمک دولت منتشر بکند.

وی ادامه داد: بدون کمک دولت اصلاً این اتفاق نمی‌افتاد. در مشهد تنها شهرداری هستیم که توانستیم ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق منتشر کنیم و همه را بفروشیم. از این ۷۰۰ میلیارد تومان، ۳۰۰ میلیارد تومان متعلق به این خط است. به‌زودی ما درخواست هزار میلیارد تومان از دولت داریم و قول‌های اولیه آن را گرفته‌ایم و با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که در سال ۹۶ انجام دادیم این مبلغ کافی خواهد بود.

شهردار مشهد تاکید کرد: 10 هزار میلیارد عدد بزرگ و جدی‌است. ۱۰ هزار میلیارد را بنا به نرخ امروز می‌گویم، زیرا مستحضرید که بخش عمده‌ای از مترو ارزی است وگرنه برآورد ما کمتر ازاین می‌بود. آنچه که ما در برنامه داریم این است که تا سال ۱۴۰۰ یکی از این دو مسیر را کامل کنیم، یا  باب‌الجواد به سیدی یا باب‌الجواد به قاسم آباد. با توجه به صحبت‌های انجام شده به احتمال زیاد، باب‌الجواد به سیدی را که بیشتر در مرکز شهر است   تراکم مسافر بالاتری وجود دارد و به کاهش ترافیک کمک می‌کند را راه‌اندازی کنیم.

وی ادامه داد: اگر بقیه‌ مسیر راهم فرصت باقی باشد و دولت از لحاظ مالی کمک کند انجام می‌دهیم، ما از نظر اجرایی مشکلی نداریم اما وضعیت اعتباری کشور را باید در نظر بگیریم و نمی‌خواهیم قول غیرعملیاتی بدهیم. خط دوم مترو این خط از انتهای طبرسی شروع و به شهرک سلامت ختم می‌شود، این‌جا حدود ۱۴ و نیم کیلومتر است که در این ۷ – ۸ ماه گذشته توانستیم این خط را به خط یک متصل کنیم تا امروز از سال گذشته برای این خط 500 میلیارد هزینه کردیم.

تقی‌زاده خامسی مطرح کرد: از این ۷۰۰ میلیاردی هم که به‌تازگی تامین کردیم، ۴۰۰ میلیارد برای خط دوم است. امیدوار هستم که خط دوم را تا پایان سال به میدان شهید کاوه برسانیم به بلوار پیروزی و بتوانیم مسافرگیری کنیم. این کار هم اگر انجام شود کار بزرگی است. تقریبا از نظر اعتبارات با همین ۴۰۰ میلیارد و مقداری هم که شهرداری بگذارد، مشکلی نداریم. از تمامی دست‌اندرکاران پروژه‌ قطار شهری مشهد تشکر می‌کنم که شاید مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه شهر مشهد و مدیریت شهری مشهد باشد.

بخشی از خط 3 قطارشهری تا سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد

رئیس شورای شهر مشهدمقدس در این مراسم گفت: به همت مجموعه مدیریت شهری و با شرایط مناسب دولت در انتشار مجوزهای اوراق مشارکت، علاوه‌بر خط 2 قطارشهری، بخشی از خط 3 نیز تا سال 1400 به بهره‌برداری خواهدرسید.

محمدرضا حیدری با بیان اینکه پروژه خط 3 یکی از پروژه های اساسی و زیربنایی شهر مشهد به شما‌ر می‌آید، اظهارکرد: این خط، طولانی‌ترین خط قطار شهری در کشور است که منطقه الهیه را به سیدی متصل می‌کند و تاثیر بسزایی بر روانسازی ترافیک در بخشی از هسته مرکزی شهر دارد.

حیدری در ادامه گفت: فارغ از بحث اقدامات فنی که قرارگاه خاتم‌الانبیاء در این خصوص تلاش های وافری انجام داده است، تامین مالی در پروژه هایی که هزینه های اجرایی بالایی دارند مسئله بسیار مهمی تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه مجموعه مدیریت شهری اعم از شهرداری و شورای پنجم شهر مشهد تمام تلاش خود را به منظور تامین و فراهم نمودن منابع مالی انجام داده تا پروژه متوقف نشود و خوشبختانه این اتفاق محقق شده است، تصریح کرد: در سال 97 با همکاری دولت محترم و علی‌رغم شرایط حاکم، شهرداری مشهد مجوز انتشار 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای پروژه قطار شهری را کسب کرد و خوشبختانه تنها شهری بودیم که موفق به فروش این اوراق شد.

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: امیدواریم روند پیشرفت این پروژه همچون گذشته و با همین قدرت ادامه داشته باشد و بتوان با شرایط مناسب دولت در انتشار مجوزهای اوراق مشارکت، علاوه بر تکمیل خط 2 قطار شهری، بخشی از خط 3 نیز تا سال 1400 به بهره‌برداری برسد.

حیدری در خصوص نوسانات بازار ارز و تاثیر آن بر پیشرفت پروژه های قطارشهری، گفت: بخش زیادی از حوزه تجهیزات قطارشهری وابسته به منابع ارزی است؛ دولت محترم برای چنین پروژه‌هایی ارز را با قیمت رسمی تامین خواهد کرد ولی در هر صورت هزینه‌های این پروژه افزایش پیدا خواهدکرد.

ساخت 45 واگن در شرکت واگن سازی تهران

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد نیز به خبرنگاران گفت: هم اینک 45 واگن مورد نیاز قطارشهری مشهد در تهران در دست ساخت است و تا پایان مهر امسال 100 واگن مورد نیاز این طرح به مشهد می رسد.
کیانوش کیامرز در خصوص بالاآمدگی آب در مسیر حفاری خط سوم نیز افزود: حجم اصلی آب مربوط به میدان توحید تا حرم مطهر است که محل تجمع آب بارندگی و فاضلاب بود ولی از میدان بیت المقدس این مشکل رفع می شود.
وی خاطرنشان کرد: دستگاه های حفاری از مسیرهای سخت عبور کرده اند و تنها در مسیر عبور خط سوم از میدان بسیج، از زیر تونل خط یکم حساسیت هایی وجود دارد که باید به صورت ویژه انجام شود.

عملیات حفاری خط سوم قطارشهری مشهد به طول 28.5 کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می دهد از نیمه دوم فروردین سال 95 آغاز شده است.
مطالعات احداث خط چهارم نیز به پایان رسیده و اجرای این خط به طول 17.5 کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با 15 ایستگاه برنامه ‌ریزی شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *