رشد قیمت 200 درصدی مسکن در مشهد طی 5 سال گذشته

رییس اتحادیه مشاوران املاک مشهد گفت: بازار مسکن در شهر مشهد برای واحدهای آپارتمانی کوچک 60 – 70 متری رو به رونق است.

علی مرادزاده در « دومین نشست اقتصادی شهر و شهرداری با عنوان ساخت و ساز در مشهد، رونق یا رکود»، عنوان کرد: با بیش از 12 هزار عضو، کار فروش آپارتمان‌ها را در مشهد بر عهده داریم. در حوزه تجاری با روش فعلی ما پیشنهاد ساخت و ساز جدید نداریم اما در حوزه مسکونی کار می‌تواند ادامه یابد.

وی افزود: سیاست مانند برجام، اقتصاد از جمله قیمت سکه و ارز، فرهنگ مانند افزایش طلاق در مشهد در تصمیم‌گیری‌هایمان در حوزه مسکن دخیل است.

 

در مشهد کسی دنبال هوای خوب نیست همه دنبال ساخت تعداد واحد بیشترند

رییس اتحادیه مشاوران املاک مشهد تصریح کرد: در مشهد کسی به دنبال هوای خوب نیست بلکه همه به دنبال این هستند که در یک زمین چند واحد مسکونی می‌توان ساخت و چگونه می‌توان سر شهرداری را کلاه گذاشت و موضوع پارکینگ را حل کرد.

مرادزاده ادامه داد: از سال 65 به بعد هر سال یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه شده است. در سال‌های 90 تا 92 اوضاع بازار مسکن رونق پیدا کرد. از 92 تا 96 این بازار دوباره در رکود فرو رفت و در زمستان 96 اوضاع تغییر کرد، رکود متوقف شد، روند افزایشی گردید ولی مجددا در اسفندماه با افزایش میزان سود سپرده‌های بانکی، روند قیمت‌ها کاهشی شد.

 

در مسکن مشهد حباب قیمت نداریم

وی با اشاره به اینکه فعلا در قیمت مسکن حباب نداریم و در کشور ما قیمت هر کالایی که افزایش یافت هیچ وقت پایین نخواهد آمد، اضافه کرد: بیشترین طلاق‌های کشور در شهرهای کرج و مشهد است و نتیجه این است که بُعد خانوار در این شهرها به کمتر از میانگین کشوری یعنی حدود 3 و نیم نفر رسیده است و در حد 2 و نیم و 2 نفر است.

رییس اتحادیه مشاورین املاک مشهد عنوان کرد: ساخت و ساز در مشهد رو به رونق است اما برای واحدهای 75 متری و کوچک، زیرا بُعد خانوار در این شهر بسیار کوچک شده است. اما سرمایه‌گذاران برای واحدهای لاکچری باید صبر کنند تا فروش شود.

 

بیشترین خرید و فروش آپارتمان در مشهد در رنج قیمتی 200 تا 300 میلیون تومان

مرادزاده گفت: رشد مسکن در 5 سال گذشته در مشهد حدود 200 درصد بوده است. به طور متوسط ماهیانه 10 هزار قرارداد خرید و فروش مسکن در مشاورین املاک مشهد طی سال 96 ثبت شده داشته است. بیشترین قراردادهای ثبت شده هم در رنج قیمت 200 تا 300 میلیون تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه در خرداد 97 نیز حدود 12 هزار قرارداد ثبت شده خرید و فروش آپارتمان در مشهد داشته‌ایم، تصریح کرد: بیشترین رشد قیمت و معامله در منطقه 12مشهد و کمترین آنها در منطقه یک بوده است. آینده نیز به نفع سرمایه‌گذارانی خواهد بود که سریع، پروژه‌های آپارتمانی کوچک بسازند.

 

بیشترین و کمترین میزان افزایش قیمت و تعداد معامله مسکن در منطقه 12 و یک مشهد

این کارشناس امور مسکن عنوان کرد: طرح غربالگری مسکن در میان مشاورین املاک مشهد در حال انجام است تا آنها که نمره کمتر از 50 را کسب نمایند، مجوزشان ابطال شود زیرا اعتقاد داریم 12 هزار مشاور املاک برای مشهد زیاد است.

مرادزاده اظهار داشت: تمام تابلوهای مشاورین املاک شهر مشهد با عناوین غیر از مشاور املاک جمع آوری می‌شود زیرا مشاورین املاک اجازه نصب تابلو با عناوین دیگری مانند مهندسی، مشارکت در ساخت و ساز و … را ندارند.

 

روند افزایشی صدور پروانه ساختمانی در مشهد

معاون برنامه‌ریزی شهرداری مشهد مقدس در این نشست گفت: پیش‌بینی می‌شود روند صدور پروانه‌های ساختمانی در مشهد طی چند ماه آینده افزایشی باشد.

شهریار آل شیخ اظهار داشت: موضوع صنعت ساخت و ساز موضوع مهم و ویژه‌ای است. ما در دوره 10 ساله اخیر خصوصا از سال 1391 تاکنون روند رشد مسکن رشد بسیار پایینی بوده است و افزایش چندانی به جز دو ماهه اخیر در حوزه مسکن نسبت به سایر گروه‌های اقتصادی نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در دو ماهه اخیر از 10 تا 120 درصد با رشد قیمت مسکن در نقاط مختلف کشور مواجه بوده‌ایم، خاطرنشان ساخت: هنوز هم ارزش مسکن به قیمت واقعی خود نرسیده است. رشد قیمت مسکن در مشهد به نسبت تهران متوازن نیست و امکان رشد قیمت‌ها در مشهد هنوز وجود دارد.

 

افزایش 10 تا 120 درصدی قیمت مسکن در کشورطی دو ماه گذشته

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد مقدس ادامه داد: ما تا قبل از سال 91 تقاضاهای کاذبی در صنعت ساختمان از سوی سرمایه‌گذاران داشتیم ولی در این چند سال تقاضای موثر مصرف کنندگان ایجاد شد و پیک جمعیتی دهه 60 که به سن ازدواج رسیده است الگوی مسکن را از متراژهای بزرگ به سمت متراژهای کوچک تغییر داد.

آل شیخ عنوان کرد: ممکن است ما همه وجوه مسکن را به برجام نسبت دهیم اما لازم است توجه کنیم که قبل از به نتیجه رسیدن برجام بیش از 100 درصد تقاضای ساخت و ساز آن هم عمدتا در حوزه مسکونی در شهر مشهد داشتیم.

 

افزایش 100 درصدی تقاضای ساخت و ساز در مشهد طی دو ماه گذشته

وی گفت: با اینکه در چند ماه گذشته صدور پروانه در حوزه بلند مرتبه‌سازی نداشته‌ایم با این حال بیش از 100 درصد افزایش در تقاضاهای ساخت و ساز چه از لحاظ تعداد و چه از لحاظ متراژ طی دو ماه گذشته داشته‌ایم.

آل شیخ اذعان داشت: مبدا حضور زائران مسلمان و به تبع آن نوع تقاضا در شهر مشهد در حوزه ساخت اقامتی‌ها تغییر کرده است. در تجاری‌ها نیز همین موضوع صادق است. هم می‌توانیم بگوییم در این حوزه به اشباع رسیده‌ایم هم بگوییم نرسیده‌ایم.

 

سرانه تجاری در مشهد برای زائران و مجاوران از لحاظ متراژ از بسیاری شهرهای دیگر کمتر است

وی افزود: برخی موضوع تجاری‌ها را با تعداد اصناف می‌سنجند. در صورتی که برخی اصناف تولیدی بوده و جزء تجاری‌ها نباید محسوب شوند. باید تجاری‌های خدماتی محاسبه شوند. ما این مهم را با دو جمعیت مقیم و زائر مشهد می‌سنجیم که از این حیث، از لحاظ متراژی میزان تجاری‌های شهر مشهد نسبت به خیلی از شهرهای کشور پایینتر است. البته مدل تجاری در حوزه خطی دیگر تقاضا ندارد اما در حوزه تجاری اقامتی تقاضا داریم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد مقدس بیان داشت: نسبت تقاضا برای ساخت و ساز در شهر مشهد در بیشترین سطح نسبت به سایر کلان شهرها قرار دارد زیرا شهر مشهد رکود بیشتری در این حوزه در چند سال گذشته نسبت به شهرهای دیگر داشته است که این رکود در حال رفتن به سمت رونق است. البته امیدواریم نوسانات ارزی اینبار منجر به کاهش صدور پروانه نشود.

آل شیخ ادامه داد: نوسانات ارزی، کاهش صدور پروانه را در مرحله قبل به دنبال داشت که در شهرهای دیگر نیز این کاهش را برای آینده نیز پیش بینی کرده‌اند اما ما هنوز با این کاهش برخورد نکرده و با افزایش مواجهیم و این روند تا چند ماه آینده مشخص خواهد شد. فعلا روند صدور پروانه در مشهد در چند ماه آینده افزایشی خواهد بود.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *