ناصر ملک مطیعی در روز مرگش متولد شد

ناصر ملک مطیعی نیاز به معرفی ندارد. اسطوره بزرگ سینمای ایران، در حالی دار فانی را وداع گفت که پس از چند دهه ممنوع‌التصویری، تا همیشه محبوب دل مردم و هنرمندان کشورش می‌ماند. او تا زمان مرگش، آرزوی دیدن دوباره فیلم‌هایی با بازی خودش را بر روی پرده سینما داشت؛ جایی که به آن تعلق داشت و می‌توانست تاثیر بسیاری بر وضعیت نابه سامان کنونی سینمای ایران بگذارد. ملک مطیعی به واسطه نقش‌های بی‌همتایش، اسوه معرفت، مرام و مردانگی است و این مردانگی در شخصیت و صلابت حقیقی او نیز آشکار بود. جامعه هنری و مردم فردا او را بدرقه خواهند کرد اما آنچه که انکار یا حذف نمی‌شود، جاودانه شدن یاد و خاطره او در تاریخ هنر ایران است.

داریوش ارجمند، پیشکسوت مطرح  سینما و تئاتر کشور در گفت و گوی اختصاصی با صبح امروز درباره ملک مطیعی گفت: ناصر ملک مطیعی هنرپیشه‌ و انسان بزرگی بود که هفتاد سال به مملکتش خدمت کرد. وقتی همه مردم او را می‌شناسند و شرح بزرگی و مردانگی او را می‌دانند؛ دیگر چه حرفی برای گفتن می‌ماند؟

او ادامه داد: ناصر ملک مطیعی در روز مرگش متولد شد،  همه هنرمندان چنین شرایط و عاقبتی دارند. همه پس از مرگ به یاد ما می‌افتند و بازیچه‌ای می‌شویم  برای خودنمایی های دیگران. کسانی که در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام عکس‌هایش را منتشر می‌کنند و از او حرف می‌زنند چه کاری برای او انجام دادند؟ عکسی با او در بیمارستان دارند؟ در این مدت چند بار به ملاقاتش رفتند؟

ارجمند، محبوبیت یک هنرمند برای مردمش را دلیل اصلی زنده ماندن یاد او می‌داند. او در انتقاد به شنیده نشدن صدای ملک مطیعی و هنرمندان پیشکسوتی که در طول حیاتشان ممنوع‌الکار شده‌اند گفت: مردم، ملک مطیعی را دوست دارند و او به واسطه محبت مردم در صحبت‌های آخرش گفت که به توجه و حمایت شخصی یا نهادی نیاز ندارد. همه هنرمندان پس از مرگشان متولد می‌شوند و هیچکس قدر آن‌ها را در زمان حیاتشان نمی‌داند. در طول زندگی، در سکوت و خلوتشان زندگی می‌کنند و به مردم خدمت می‌کنند. بزرگانی مثل ناصر ملک مطیعی و داوود رشیدی، بیش از نیم قرن است که در قلب مردم جای دارند و هر کسی که به آن‌ها بی اعتنایی کند تاثیری در محبوبیت آن‌ها نخواهد گذاشت، یاد آن‌ها در ضمیر مردم می‌مانند و در حافظه تاریخی هنر این مملکت ثبت می‌شود.

پیشکسوت بزرگ سینما و تئاتر افزود: همه ما درنهایت می‌میریم و تاسف خوردن فایده‌ای ندارد. مهم این است که نسل جوان را با بزرگانی از جمله ناصر ملک مطیعی آشنا کنیم، راهشان را پیش بگیریم و یادشان را زنده نگه داریم.

انتهای خبر/هدیه ریحانی

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *