فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در زمینه فرهنگ ترویج کتابخوانی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: امسال هفت راهبرد شامل »اشتغال، امنیت، توسعه مشارکتهای مردمی، حقوق شهروندی، کاهش آسیبهای اجتماعی، تکریم ارباب رجوع و ارتقاء فعالیتهای فرهنگی» برای خراسان رضوی مشخص شده که در این میان ترویج فرهنگ کتابخوانی و توسعه کتابخانه ها نقش مهمی در تحقق راهبرد ارتقاء فعالیتهای فرهنگی دارد.

اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی با حضور دکتر سیدجواد حسینی معاونت اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری در محل استانداری خراسان رضوی  برگزار شد.

 

ترویج فرهنگ کتابخوانی

در این مراسم حسینی در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته باید تا افق 1400 زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان 8.7  درصد، تعداد اعضای آن‌ها 9.4 درصد و تعداد کتابخانه‌های عمومی نیز 11.4 درصد افزایش یابد.وی ادامه داد: هم‌اینک برای 32 هزار نفر جمعیت یک باب کتابخانه در استان خراسان رضوی وجود دارد که این رقم باید به یک کتابخانه برای 25 هزار نفر برسد. همچنین 30 درصد دانش‌آموزان استان باید تا پایان شهریور آتی عضو کتابخانه‌های عمومی شوند. خراسان رضوی یک میلیون و 200 هزار دانش‌آموز دارد لذا با این اقدام تعداد اعضای کتابخانه‌ها به سرعت بالا می‌رود.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: همچنین پنج سازمان مردم نهاد باید در زمینه فرهنگ ترویج کتابخوانی فعال می‌شدندکه باید اقدامات لازم در این خصوص انجام شود. وی به برنامه‌های جشنواره کتابخانه رضوی نیز اشاره کرد وگفت: اطلاع‌رسانی‌های لازم در خصوص این جشنواره باید به سازمان‌های مختلف انجام شود تا درصد بیشتری نسبت به پارسال در آن شرکت کنند. سال گذشته 630 هزار نفر در این جشنواره از سراسر کشور شرکت کردند که 11 درصد آن مربوط به خراسان رضوی بود. حسینی افزود: باید از ظرفیت‌های مختلف نظیر پارلمان مشورتی زنان، پارلمان جوانان و سمنهای مختلف برای ترویج این جشنواره استفاده کرد.

همچنین در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی بودجه امسال نهاد کتابخانه‌های عمومی استان به‌مبلغ 205 میلیارد و 294 میلیون ریال مصوب شد. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در این خصوص گفت: 110 میلیارد ریال از این مبلغ مربوط به پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر و حدود 94 میلیارد ریال نیز مربوط به توسعه فضای کتابخانه‌ای، تعمیرات و تجهیزات است.

209 باب کتابخانه در استان 6.4 میلیون نفری خراسان رضوی دایر است و 2 میلیون و 500 هزار نسخه کتاب در این کتابخانه‌ها نگهداری می‌شود.

 

معلمان الگویی در ترویج کتابخوانی

مهری پریرخ عضو هیأت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم بیان کرد: تغییرات در خدمات باید بوجود آید تا دانش‌آموزان به کتاب احساس نیاز کنند، معلمان نیز باید در سرکلاس‌ها کتاب ببرند و پیوندی محکم بین دانش‌آموزان، کتاب و کتابدار ایجاد کنند.

عضو هیأت امناء نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: ترویج کتابخوانی در مدارس و بین دانش‌آموزان نیازمند تغییر دوطرفه بین نهاد کتابخانه‌های عمومی و آموزش‌و‌پرورش است. وی به‌برگزاری جشنواره ملی فرهنگ رضوی در ایام دهه کرامت اشاره کرد و افزود: امسال هفت عنوان کتاب در رده کودک، نوجوان و بزرگسال برای این جشنواره در نظر گرفته شده که این تعداد عنوان محدود است زیرا گروههای هدف نمی‌توانند سلیقه‌های خود را دنبال کنند لذا باید کمی دامنه آن وسیعتر می‌شد.

عضو هیأت امناء کتابخانه‌های عمومی کشور در خصوص ایستگاه‌های مطالعه در سطح شهر مشهد نیز گفت: این ایستگاهها فرسوده و حدود 90 درصد کتاب‌های آنان مذهبی هستند که باید اصلاح شود. وی در ادامه بیان کرد: هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی امسال نیز مانند قبل در دو بخش مکتوب و آنلاین برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر سبزیان مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: سال گذشته خراسان رضوی در جشنواره رضوی بیشترین مشارکت را در مقایسه با دیگر استان‌ها داشت به‌طوری که با 70 هزار شرکت‌کننده رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داد.

انتهای خبر/مرجان فرهمند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *