هندوانه کیلویی 2000 تومان!

نوبخت: ما قصد نداریم به خاطر استیفای حقوق خودمان حق دیگران را زیر پا بگذاریم

در هفته گذشته در خبرها خواندیم که اعتراض ها و اعتصابات کامیون داران در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ به شکل وسیعی به خود گرفته است. در روزنامه «صبح امروز» نیز گوشه‌ای از این اعتراض‌ها را که در کاشمر رخ داده بود، بیان کردیم.

نبودن سندیکایی قدرتمند برای بیان مسالمت آمیز مشکلات و نرسیدن این دغدغه‌ها به گوش مسئولین باعث می‌شود که اعتراض‌ها شکل تحصن و اعتصاب به خود بگیرد. در سایه این اتفاقات جو بازار متشنج شد و علاوه بر اصناف و بخش‌های مختلفی که ضرر می کنند، مثل همیشه دود مشکلات به چشم مردم می‌رود.

برای این که تنها بخشی از این مشکلات را بررسی کنیم گفت‌و‌گویی با اتحادیه بارفروشان مشهد داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

حیدر ساکن برجی به «صبح امروز» گفت: در اثر این تحصن سراسری نرخ انواع میوه و تره بار بین 500 تا 1000 تومان افزایش قیمت پیدا کند.

وی اضافه کرد: این کمبود عرضه باعث شد که روز دوشنبه نرخ هر کیلو هندوانه به 2400 تومان در میدان بار های سطح مشهد برسد.

ساکن تاکید کرد: از روز سه شنبه با توجه به مذاکراتی که دولت با کامیون داران ترتیب داد، وضعیت اندکی بهبود پیدا کرد و برای مثال هندوانه به نرخ هر کیلو 2000 تومان رسید.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد تصریح کرد: در روزهای اخیر تحصن کامیون داران باعث رشد بی‌سابقه قیمت حمل و نقل بشود از سوی دیگری برای تعداد معدودی از کامیون داران که اقدام به بارگیری میوه می‌کردند مزاحمت‌هایی ایجاد شد، به حدی که تعدادی از کامیون‌هایی که در مشهد بار تحویل دادند، شیشه‌ها و آینه‌های شان شکسته بود.

اعتصاب‌ها به مرحله‌ای رسید که وزارت راه و شهرسازی اگر چه دیرهنگام ولی بالاخره وارد مذاکره با رانندگان شد.

روز سه شنبه سخنگوی دولت این خبر را اعلام و تاکید کرد: توافق‌هایی بین وزارت راه و شهرسازی و رانندگان به عمل آمده است و دولت نیز هر کمکی که بتواند را از قشر زحمت کش راننده دریغ نمی‌کند.

محمد باقر نوبخت در گفت و گو با اصحاب رسانه افزود: 55هزار بارنامه در روز دوشنبه ثبت شده است.

وی تاکید کرد: اعتصاب ها می‌تواند به کشاورزان و کارگران لطمه وارد کند و ما قصد نداریم به خاطر استیفای حقوق خودمان حق دیگران را زیر پا بگذاریم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره مشکلات جامعه کارگری و اعتراضات آنان گفت: در این زمینه هم بخش دولتی دخیل است و هم بخش خصوصی. تلاشمان این است که از کارگران حمایت کنیم. با توافقاتی که با وزارت کار شد، تلاش شده حقوق کارگران حفظ شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم حقوق هیچ کارگری ضایع شود و باید در چارچوب قانون روابط بین کارفرمایان و کارگران را نظارت کنیم.

صرف نظر از این که مشکل فعلی چگونه حل شود، باید دید که آیا دولت درصدد پیدا کردن علاج واقعه قبل از وقوع حادثه بر می آید یا نه؟ ایا باید تصمیم های خلق الساعه و تبعات آن ها این گونه بروز کند تا دول به فکر چاره اندیشی برای راه های جایگزین و نسخه درمان باشد؟ در روزهای آینده این موضوع را در گفت‌وگو با فعالین بخش خصوصی پیگری می‌کنیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *