قدم به قدم تا رسیدن به سقف آرزوها

 

زنان از ديرباز با مسائل و مشكلات اجتماعي زيادي مواجه بوده‌اند که از جمله می‌توان به فقدان فرصت و امکان برای انجام فعالیت ورزشی یا ممنوعیت پرداختن به‌آن در تاریخی نه چندان دور، باورهای نادرست فرهنگی در جامعه، تبعیض رسانه‌ها در خصوص پوشش خبری ورزش زنان، عدم تمایل حامیان مالی از ورزش زنان و غیره اشاره کرد.

البته در مقایسه با گذشته، ورزش زنان پیشرفت‌های خوبی داشته است، مانند افزايش تعداد زنان تصميم گيرنده در سـازمان‌هاي ورزشـي‌كشورهاي مختلف، افزايش بودجه‌هاي مربوط به ورزش زنان، برتری زنان در بعضی از رشته‌های ورزشی و افزایش قراردادها و رویدادهای ورزشی زنان با شرکت‌ها است. هرچند امروزه زنان مورد توجه مسئولان اجتماعی و فرهنگی کشورها قرار گرفته‌اند و در سه دهه اخیر فرصت‌های فراوانی برای پرداختن به ورزش و پیشرفت آنان فراهم شده است، اما فاصله بین ورزش زنان و مردان زیاد است و ورزش حرفه‌ای زنان با مشکلات و محدودیت‌های متعددی مواجه است که در این ارتباط می‌توان باورهای نادرست فرهنگی در خصوص ورزش حرفه‌ای زنان در جامعه و محدودیت‌های ناشی از وظایف خانوادگی «همسرداری و مراقبت از فرزندان» را نام برد.

رشته ورزشی فوتبال و فوتسال از آن جمله ورزش‌هایی است که محدودیت‌های فراوانی برای زنان دارد لذا با توجه به قهرمانی تیم سایپا مشهد در فوتبال نونهالان دختر در سطح کشوری‌گفت‌و‌گویی با فاطمه میرزی مسئول کمیته بانوان هیئت فوتبال خراسان رضوی انجام دادیم تا بهتر و بیشتر با فعالیت‌های وزشی بانوان آشنا شویم.

فوتبال نونهالان

فاطمه میرزی در ابتدا درباره تیم فوتبال نونهالان به خبرنگار صبح امروزگفت: تاکنون 3 بار مجوز تمرینات فوتبال بانوان را از سال 90 گرفتیم و برای اولین بار شروع این کار از آبان‌ماه سال گذشته بود که مسابقات کشوری در مرحله اول انجام شد و هشت تیم از هشت منطقه کشور شرکت کردند و از هر منطقه دو تیم به مرحله بعد صعود کرد و تیم سایپا به‌عنوان نماینده شرق کشور به این مرحله راه یافت.

وی درباره تمرینات بازیکنان تیم عنوان کرد: در مراحل بعدی دکتر جواد زارعی معاون فنی مدیریت تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد همکاری بسیار خوبی داشتند به‌طوری‌که زمین چمن را در اختیار ما قرار دادند. مابقی تمرینات را در زمین چمن استادیوم تختی انجام می‌دادیم به این صورت که در ساعت‌ها و زمان‌هایی خاص که هیچ تیمی تمرین نمی‌کرد، بازیکنان  تیم برای تمرین آماده‌ می‌شدند. متاسفانه در زمینی که تمرین می‌کردیم نورپردازی مناسبی نداشت و حتی یک شب بازیکنان تیم در تاریکی مطلق شروع به تمرین کردند و تنها به‌خاطر اشتیاقی که در آنان بود، تمامی این سختی‌ها و مشکلات را تحمل می‌کردند.

وی افزود: بازیکنان بین ساعات 19 الی 21 بعدازظهر در فصل زمستان و یا صبح‌ها بین ساعات 7 الی 9 تمرین می‌کردند و بچه‌ها از شهرستان‌های قوچان و نیشابور سر تمرینات حاضر می‌شدند.

مسئول کمیته بانوان هیئت فوتبال خراسان رضوی در ادامه اظهار داشت: مرحله نهایی مسابقات فوتبال در شهرستان «نورآباد ممسنی» استان فارس برگزار شد که در آن مسابقات 8 تیم بازی می‌کردند و تیم رفسنجان در این مرحله انصراف داد. در بین این تیم‌ها خراسان رضوی 5 برد و 1 مساوی به‌دست آورد و برای اولین‌بار در سطح کشور در گروه سنی نونهالان به‌عنوان قهرمان کشور شناخته شد.

میرزی درباره جذب بازیکنان به تیم بیان کرد: در استان فراخوانی برای جذب بازیکن زدیم ولی متأسفانه به‌خاطر دوری راه، بچه‌ها نتوانستند شرکت کنند ولی با این‌حال 1 شرکت کننده از قوچان، 4 نفر از نیشابور و 11 نفر از مشهد در تیم مشغول به‌فعالیت هستند و رده سنی بازیکنان متولدین سالهای 82 تا 84 است.

همکاری و تعاملات اداری

وی درباره همکاری و تعامل اداره آموزش و پرورش با باشگاه‌ها گفت: خوشبختانه اداره آموزش‌و‌پرورش همکاری کردند، ولی بعد از شروع فوتبال، استعداد‌یابی و تمرینات زیر نظر مربی باشگاه ، اداره آموزش‌و‌پرورش بدون هماهنگی با باشگاه‌ها بازیکنان را بردند و این عدم تعامل ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به بازیکنان می‌زند و دوست دارم همیشه بین آموزش‌و‌پرورش تعامل و گفت‌وگو انجام گیرد.‌

وی در ادامه از تمام کسانی‌که در زمینه فوتبال نونهالان همکاری فکری و مالی داشتند تشکر و قدردانی کرد و افزود: می‌توان از جمله باشگاه فوتبال زینلی نام برد و با توجه به محدودیت‌های شهر مشهد کمک‌های فراوانی کردند، آقای حسن نوری مدیر امورتربیت بدنی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد، دکتر جواد زارعی معاون فنی مدیریت تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد، مهدی برادران رئیس هیئت فوتبال استان خراسان، فرزانه توسلی نائب رئیس کمیته بانوان هیئت فوتبال استان خراسان رضوی، شهناز رمارم نماینده شورای شهر که برای اولین‌بار پیشنهاد دادند و با شهرداری صحبت‌هایی کردند.

میرزی در ادامه درباره تعداد جلسات تمرینات تیم برای شرکت در مسابقه اظهار کرد: متاسفانه به علت نداشتن زمین چمن، تمرینات تیم به ماه نمی‌رسد و گاهی هفته‌ای 2 بار تمرین انجام می‌دادیم. وی در این‌خصوص به عدم همکاری زمین چمن ورزشگاه کارگران اشاره کرد و افزود: در یکی از تمرینات تیم با توجه به مجوز و هماهنگی‌های لازم که با حراست انجام دادیم، متاسفانه در روز تمرین با وجود بازیکنان شهرستانی که آمده بودند، اجازه تمرین و حتی ورود به زمین چمن را نداند. متاسفانه هیئت فوتبال زمین چمن اختصاصی ندارد و تنها زمین چمن در اختیار اداره کل تربیت بدنی استان است و به‌بخش خصوصی واگذار گردید و همین امر باعث شد هربار برای تمرین باید مقداری هزینه پرداخت کنیم، بدون حامی و پشتیبان مالی این کار بسیار سخت است.

چشم‌اندازی برای تیم

میرزی درباره برنامه‌های آینده تیم گفت: اولویت اول مجوز زمین چمن است و البته با توجه به نامه‌ای که از اداره کل برای ما ارسال شد، امسال می‌توانیم زیر 17 سال هم تیم بگیریم که تا سال گذشته تا سنین 16 سال مجوز داده بودند. همچنین طرح استعدادیابی با توجه به پتانسیل‌های موجود در استان انجام دهیم.

وی در ادامه افزود: اولین استارت در تیم‌های بانوان در سطح کشور را زدم و به‌عنوان بانوی پیشکسوت فعالیت دارم. درگذشته والیبال بازی می‌کردم و کم‌کم به‌خاطر همسرم به‌سمت فوتبال آمدم و در سال 88 فوتسال راه‌اندازی کردم و وضعیتی شبیه الان فوتبال داشت، از سال 87 به بعد سرپرست تیم‌های برتر بودم و امیدوارم در این زمینه مسئولین کمک‌ فراوانی به تیم بکنند.

بهترین زمان برای یادگیری

میرزی در خصوص زمان یادگیری بچه‌ها بای فوتبال گفت: خیلی افراد تمایل شرکت در فوتبال دارند ولی پیشنهاد می‌کنم با توجه به شرایط این رشته ورزشی، ابتدا از فوتسال شروع کنند و پس از آشنایی با آن وارد فوتبال بشوند.

وی گفت: زمانی که تیم فوتبال شروع کردیم خیلی بازیکنان شناخته شدند ولی در آموزش‌و‌پرورش خیلی‌ها علیه من موضع می‌گرفتند و همیشه دوست داشتم که تعاملی بین آموزش و پرورش و هیئت فوتبال باشد، این‌ها همه دانش‌آموز هستند و پیشرفت این بازیکنان نونهال افتخار و پیشرفت همه ما است.

در باشگاه من خیلی از بازیکنان از سنین نونهالی هستند و از 6 سال شروع کردند و پایه هستند. ناحیه 4 به‌هیچ عنوان در فوتسال هیچ عملکردی ندارد، ولی امسال بازیکنانی که زیر نظر مربی ما تمرین دیده بودند را بدون هیچ هماهنگی برای تیم آموزش‌و‌پرورش بردند و این کار به دلیل عدم هماهنگی به بازیکنان ضربه زد.

نیاز به حامی مالی

میرزی در پایان گفت: تنها حمایت مالی برای ورزش بانوان می‌خواهم و این مشکل سراسر کشور است که به‌خاطر عدم پوشش خبری و تماشاچی، شرکت‌ها حاضر به حمایت مالی نیستند در صورتی‌که تمامی بچه‌ها با پوشش کامل بازی می‌کنند. باید به فکر آینده دخترانمان باشیم و در شرایط کنونی جامعه بهتر است دختران ما به‌سمت ورزش بیایند تا آن شور و هیجانات خودشان را در این‌ مکان‌ها پیاده کنند.

 آموزش رده‌های سنی

در ادامه این گفت‌و‌گو فاطمه عباسی سرمربی تیم فوتبال نونهالان خراسان رضوی گفت: در ابتدا بازیکن تیم فوتسال بودم و مدرک مربیگری درجه D مقدماتی دارم و با همین مدرک همکاریم را با باشگاه سایپا شروع کردم و در کنار فوتسال به تمرینات فوتبال نیز می‌پرداختم و پایه‌گذار فوتبال بانوان سایپا هستم.

وی در رابطه با مسابقات کشوری گفت: با توجه به تمرینات بسیار کم، بچه‌ها توانستند باهم‌ هماهنگ شوند و مشکل اصلی تیم زمین چمن است. در هر بازی بچه‌ها مورد آنالیز قرار می‌گیرند و با توجه به توانائی‌هایشان در پست‌های مختلف به بازی گرفته می‌شوند. در این دوره مسابقات حریف اصلی ما، تیم اصفهان بود که توانستیم نتیجه خوبی را به‌دست آوریم.

عباسی درباره رده سنی بازیکنان گفت: به‌طور معمول از سن 4 سالگی شرکت می‌کنند و به صورت گروهی فعالند و در زمان مسابقات بسته به شرایط  قوانینی که می‌گذارند به آن‌ها تیم می‌دهیم. وی درباره فعالیت تیم‌ها در مشهد افزود: در تیم‌های باشگاهی فقط سایپا به‌صورت مداوم فعالیت دارد و در این زمینه پس از استعدادیابی، تست می‌گیرند و سپس در پایان هر دوره گواهی به بازیکنان داده می‌شود.

سرمربی تیم فوتبال نونهالان درباره بازیکنان تیم گفت: بیشتر بچه‌ها عضو تیم ملی هستند. «سارا دیدار» از نیشابور یکی از بازیکنان ما است که در مسابقات گذشته به‌عنوان خانم گل شناخته شد، «مهدیه محمدزاده» از قوچان نیز هافبک وسط بازی می‌کند و از مهره‌های کلیدی تیم است که به نوعی رهبری تیم را به عهده دارد.

وی در پایان گفت: تیم فوتبال نونهالان با حمایت زیادی نیاز دارد و دغدغه من به این خاطر است که بازیکنان تمرین زیادی ندارند.

انتخابی آگاهانه در ورزش

در ادامه سه نفر از بازیکنان تیم فوتبال نونهالان نیز حضور داشتند که صحبت‌های جالبی داشتند.

مریم حسینی متولد متولد 83  است و به‌قول خودش در ابتدا با دوستش 2 نفری تمرین می‌کردند و پس از بازی برای مدرسه، از طرف باشگاه استعدادیابی شد. وی درباره شروع و علاقه‌اش به رشته فوتبال گفت: در فوتسال از کلاس سوم در مدرسه آغاز کردم. مدرسه تیمی نداشت که در آن بازی کنیم، اما بخاطر علاقه من و یکی از دوستانم و تمرینات ما و همچنین اصراری که داشتیم بالاخره یک تیم در مدرسه شکل گرفت و در مسابقات شرکت کردیم و از آنجا بود که استعدادیابی شدم و سپس با خانم میرزی شروع به کار کردم و به تیم‌های استانی صعود و بعد هم برای کشور انتخاب شدیم. در حال حاضر در پست مدافع وسط بازی می‌کنم. پرسپولیسی هستم ولی الان به تیم خودمان خیلی علاقه دارم، خیلی دوست دارم در آینده با عضویت در تیم ملی و سپس در یکی از باشگاه‌های مطرح و صاحب سبک دنیا بازی کنم.

حسینی درباره هماهنگی بین درس و ورزش گفت: از تمامی تفریحاتم چشم‌پوشی کردم و درس می‌خواندم تا زمان تمرین‌های ورزشی به درس‌هایم لطمه‌ای وارد نشود و معلمانم خیلی همکاری کردند.

بازیکن بعدی تیم آناهیتا زینلی متولد 83  است که از سال 89  شروع کرده و درباره انتخاب این رشته ورزشی گفت: الگو ومشوق اصلی‌ام پدرم است و2 سال فستیوال ملی شرکت کردم، در تیم‌های منطقه متاسفانه ناحیه 4 خیلی فعال نیست و تیم‌های استان خیلی پیگیر نیستند ولی به مربی ورزش پیشنهاد تیم دادیم و در دبستان سرکلاس ورزش به بچه‌ها آموزش می‌دادم. وی درباره کمبود امکانات در مسابقات اخیر گفت: شرایط خوابگاه  «نورآبادممسنی » به‌علت قرار گرفتن در حاشیه شهر و مجاورت زمین‌های کشاورزی بسیار نامناسب بود به‌طوری‌که بچه‌ها مجبور به نظافت بودند و حتی یک‌بار مار در کمد دوستانم دیده شد که منجر به ترس و نگرانی آن‌ها شد.

آخرین بازیکن تیم فوتبال شیرین صفار متولد متولد 83  است و درباره شروع بازی‌هایش گفت: از سال 93 فوتسال را شروع کردم و پستم دفاع چپ هست و 1 بار برای فستیوال انتخاب شدم. پس از آن با تلاش فراوان و تمریناتی که انجام می‌دادم سه بار برای تیم کشوری انتخاب شدم و مقام‌هایی راکسب کردم.

وی درباره سقف رویاها و اهدفش گفت: می‌خواهم با عضو شدن در تیم ملی این رشته ورزشی را ادامه دهم و تمام مشکلات و سختی‌ها را تحمل می‌کنم.

انتهای گزارش/فرهمند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *