صندلی برای سکوت

حسین‌زاده بحرینی و دهقانی دو نماینده خراسان رضوی طی دو سال هیچ نطقی در مجلس نداشتند.
صحن علنی مجلس آینه تمام‌نمای نقاط قوت یا ضعف یک نماینده محسوب می‌شود. در واقع مشارکت عالمانه یک نماینده در مذاکرات و اظهارنظر در صحن علنی حاکی از احاطه وی بر موضوعات روز کشور و مجلس و نشانه توانمندی یک نماینده است.
اظهارنظر نمایندگان در صحن علنی مجلس در قالب نطق ابراز می‌شود. در واقع نطق‌های ارائه‌شده در صحن علنی و جلسات رسمی مجلس شورای اسلامی یکی از وظایف نمایندگان است. این نطق می‌تواند شامل نطق‌های میان‌دستور، نطق‌های اضطراری، نطق مخالف یا موافق با طرح‌ها و لوایح و… باشد.
به گزارش تسنیم، تعداد نطق‌های هر یک از 290 نماینده مجلس دهم طی دو سال ابتدایی دهمین دوره پارلمان استخراج شده است و نشان می‌دهد هر نماینده در 208 جلسه برگزارشده مجلس چه‌تعداد نطق میان‌دستور و اضطراری داشته‌ است.
براساس آمار استخراج‌شده از مشروح مذاکرات مجلس در جلسات علنی دو سال گذشته خانه ملت، مجموعاً 698 نطق میان‌دستور در صحن علنی مجلس قرائت شده است.
از این تعداد طی دوسال گذشته 71 نماینده یک بار، 97 نماینده 2 بار، 34 نماینده سه بار، 40 نماینده 4 بار، 17 نماینده 5 بار، 7 نماینده 6 بار، 5 نماینده 7 بار و یک نماینده 9 بار نطق داشته‌اند.
نکته جالب توجه این است که 18 نماینده در مجلس دهم حضور دارند که طی دو سال گذشته هیچ نطقی نداشته‌اند.
البته یکی از این افراد علی لاریجانی نماینده مردم قم در مجلس است که در این دو ساله ریاست خانه ملت را به‌عهده داشته است.
رؤسای مجلس نطق میان‌دستور ندارند و می‌توانند در هر جلسه علنی، قبل از ورود در دستور، در مورد گزارش حوادث مهم و مسائل فورى روز مطالبى را که آگاهى مجلس از آن ضرورى باشد، به‌اطلاع نمایندگان برساند.
اما در میان 17 نماینده‌ای که در طول این 2 سال هیچ نطقی نداشته‌اند نام‌هایی آشنا از نمایندگان خراسان رضوی نیز به چشم می‌خورد، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد و کلات و محمد دهقانی نقندر نماینده مردم طرقبه و چناران که هر دو از لیست اصولگرایان هستند.
image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *