سهم استان از معادن وصول نشده است

استاندار خراسان رضوی گفت: بر اساس قانون، سهم این استان از رقم حقوق دولتی که از معادن منطقه کسب و به حساب خزانه واریز می‌شود ۱۵ درصد است اما از سال ۱۳۹۱ تاکنون کمتر از ۱۰ درصد آن محقق شده است.

علی‌رضا رشیدیان در نشست اعضای کارگروه استانی توسعه معدن افزود: باید سهم استان از حقوق دولتی که از معادن موجود در خراسان رضوی کسب وبه حساب خزانه واریز می‌شود بر اساس قانون به استان بازگردد.

وی به غنای معادن و ۴۴ ماده معدنی در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: معادن منشا تولید و ثروت هستند و بنا نداریم این منابع و معادن را همچنان در زیر خاک مدفون نگه داریم لذا باید با رعایت همه قوانین، ضوابط و مباحث زیست محیطی تبدیل به ثروت، تولید و اشتغال شود.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: اگر قرار باشد به معادن استان فشار آورده و حقوق دولتی از صاحبان آنان اخذ و به حساب خزانه واریز شود باید براساس قانون عمل گردد و سهم خراسان رضوی از این حقوق دولتی به استان بازگشته و در حوزه‌های زیربنایی هزینه شود.

وی گفت: استانداری و نیز نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی موضوع عدم بازگشت سهم تصریح شده در قانون را به استان برای هزینه کرد در حوزه‌هایی که قانون گذار تعیین نموده، با جدیت پیگیری می‌کنند.

۷۲۳ معدن در حال بهره برداری و ۴۶ نوع ماده معدنی با مجموع ذخیره قطعی افزون بر سه میلیارد تن در خراسان رضوی وجود دارد. از ۶۶ نوع ماده معدنی کشف شده در کشور ۴۶ مورد آن در خراسان رضوی شناسایی و برای آن پروانه بهره برداری صادر شده است.

این استان از لحاظ تعداد معادن در کشور رتبه سوم را دارد. ظرفیت اسمی استخراج معادن خراسان رضوی ۲۶٫۴ میلیون تن در سال است. حجم سرمایه گذاری دو ‌هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در این معادن برای هشت هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

این هشت هزار نفر بطور مستقیم در معادن استان فعالیت دارند اما شمار افرادی که بطور غیرمستقیم در معادن خراسان رضوی فعالیت می‌کنند دو برابر این تعداد است. مهمترین معادن موجود در خراسان رضوی شامل ‘گرانیت، سنگ چینی، گچ و گچ خاکی، سنگ آهن، تالک، مرمریت، سنگ لاشه، تراورتن، فلورین، خاک صنعتی، فلدسپات، دولومیت، کرومیت، سیلیس، آلوویوم آهکی، مرمر، بنتونیت و آگات’ در مشهد، نیشابور، سبزوار، چناران، تربت حیدریه، تایباد، تربت جام، سرخس، فریمان، کاشمر و گناباد واقع است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *