در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد چه می‌گذرد؟

شرحی از سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

ارائه بیش از ۲ هزار عنوان کتاب در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد

مسئول کمیته ناشران سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد گفت: بیش از ۲ هزار عنوان کتاب در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت ارائه می شود . محمد جلال مدیرشانه چی مسئول کمیته ناشران سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد اظهار کرد: نمایشگاه قرآن فضایی برای ترویج فرهنگ و علوم قرآنی است و این یکی از کارکردهای مهم و موثر نمایشگاه قرآن است. وی با اشاره به اینکه بخش ناشرین کتاب یکی از پربازدید ترین بخش هاست گفت: حدود یکصد ناشر کتب قرآنی ، دینی و مذهبی و ولایی به صورت مستقل و یا از طريق اعطای نمایندگی در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد شرکت کرده اند. وی افزود: تعداد عناوین کتب عرصه شده در نمایشگاه بیش از دو هزار عنوان می باشد که با عنایت به موضوع نمایشگاه محتوا و ماهیت کتاب‌ها قرآن و موضوعات مرتبط با آیات و آموزه های قرآنی، ادعیه و احادیث دین و مذهب، زندگینامه و سیره و سبک زندگی معصومین (ع) و… می باشد . وی یادآور می شود : سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد تا لغایت ۱۰خردادماه از ساعت ۱۸ لغایت 24 پذیرای علاقه مندان است.

 

اختصاص بن کتاب به خرید محصولات فرهنگی و دیجیتالی

دبیر سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد مقدس از اختصاص بن کتاب برای خرید کتاب و محصولات دیجیتال در این نمایشگاه خبر داد.

محمد تقی کاظمی نسب با بیان این خبر افزود: اختصاص این بن ها به مردم فرصتی مناسب برای دسترسی آسان علاقمندان به کتب دینی و قرآنی است و زمینه انس بیشتر با این کتب را مهیا می کند. وی حمایت از ناشران حاضر در این نمایشگاه را از اهداف دیگر توزیع بن کتاب دانست و ادامه داد: علاقمندان از امشب هفتم خرداد ماه با حضور در این نمایشگاه می توانند با خرید این بن ها کتابهای و محصولات دیجیتال موجود در نمایشگاه را با ۷۰ درصد تخفیف تهیه کنند که بن های کتاب با ۵۰ درصد تخفیف در اختیار علاقمندان قرار می گیرد و ۲۰ درصد نیز ناشران برای خرید این کتابها تخفیف دارند. کاظمی نسب اظهار داشت: علاقمندان با کارت ملی می توانند این بن ها را از غرفه ای که به همین منظور در نمایشگاه اختصاص پیدا کرده است تهیه نمایند. سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد مقدس ۱ تا ۱۰ خرداد ماه در میدان شهدا از ساعت ۱۸ الى ۲4 برای بازدید علاقمندان دایر می باشد.

 

کارگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی همچون سال های گذشته در نمایشگاه قرآن و عترت حضور چشمگیری دارد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی مانند سنوات گذشته با برگزاری کارگاه های نوشتن خلاق، نقاشی، کاردستی، قصه گویی و مسابقات فرهنگی و قرآنی در این نمایشگاه به صورت فعال حضور یافت.| در غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کارگاه ادبی برگزار می شود که علاوه بر شناخت استعدادهای ادبی کودکان و نوجوانان، داستان های قرآنی به شیوه خلاقانه و با استفاده از کارت های تصویری معرفی می شود. آنان با در اختیار داشتن کارت های موضوعی با قصه های قرآنی و سرگذشت امامان و پیامبران آشنا شده و با هدایت مربی ادبی، متناسب با تصویر، به نوشتن خلاق می پردازند. این غرفه فرصت خوبی است تا کودکان و نوجوانان بازدیدکننده با فعالیت های کانون و به ویژه بخش مکاتبه ای مرکز آفرینش های ادبی آشنا شوند و در نهایت آثار ارائه شده توسط بازدیدکنندگان توسط کارشناسان ادبی آرشیو و در نشریات استفاده می شود. | کارگاه فرهنگی بخش دیگری از این غرفه در این نمایشگاه است .کارگاه فرهنگی، فعالیت های جذاب و متنوعی برای مخاطبان خود در نظر گرفته است. رنگ آمیزی بارگاه مطهر ائمه معصوم، پاسخگویی به سوالات قرآنی در قالب مسابقه و آشنایی با احادیث معصومین، بخشی از این فعالیت ها است. در این کارگاه کودکان و نوجوانان بازی های مهارتی و آموزشی متناسب با نمایشگاه را فرا می گیرند و با استفاده از تکنیک «کاغذ و تا» و ساخت کاردستی های زیبا، مهارت استفاده از ابزار را آموخته و قدرت خلاقیت شان ارتقا می یابد. کارگاه هنری بخش دیگر این غرفه است که در آن اعضای کودک و نوجوان کانون در طول سال، آثار زیبای نقاشی با مضامین قرآنی و دینی خلق کردند که به صورت کارت پستال تهیه و در اختیار بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن قرار می گیرد. در این کارگاه کودکان و نوجوانان ضمن آشنایی با فعالیت نقاشی در کانون، به ساخت قاب عکس و پاکت به شیوه اوریگامی می پردازند . سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد در هفته دوم ماه مبارک رمضان در میدان شهدا، ساختمان شمس برپا است و علاقه مندان می توانند از یکم تا دهم خردادماه و در ساعت ۱۸ تا ۲۴ از این نمایشگاه بازدید کنند.

 

عرضه محصولات تولیدی عفاف و حجاب در نمایشگاه

مدیر مسئول کمیته عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد گفت: حدود ۱۹ موسسه و برند تولیدی عفاف و حجاب در این نمایشگاه در قالب حدود ۲۶ غرفه شرکت کرده اند. معصومه صاحب جمعی با بیان این که باید امر به معروف و نهی از منکر در قالب تکریم و احترام جوانان صوت گیرد افزود: ما این فریضه الهی را با رویکرد دعوت به خوبی ها و استقبال از بانوانی که حجاب برتر دارند با اهدای شاخه های گل به صورت روزانه به افرادی که شاید به نوعی کم پوشش هستند بحث تذکر و انجام این فریضه را انجام می دهیم و همچنین از بانوانی که حجاب برتر دارند به عنوان تقدیر و تشکر شاخه گلی را به آن ها تقدیم می کنیم. مسئول کمیته عفاف و حجاب سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد عنوان کرد: به جهت تعميق و ایجاد فرهنگ عفاف و حجاب و جذب افراد و به ویژه | جوانان اینکار صورت می گیرد و در واقع باید از راهکارهایی برای جوانان استفاده کرد تا در جهت جذب آنها کمکی شده باشد. | وی گفت: ما امسال سعی داشتیم تا نوآوری را در کار خود ارائه دهیم و در بحث محتوا، پژوهش و به ویژه در بحث شعار سال که مقام معظم رهبری به آن تاکید دارند تمامی منسوجات این غرفه در چارچوب این شعار قرار گیرد و این را به عنوان سرلوحه کار خود قرار داده ایم. مسئول کمیته عفاف و حجاب سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد تصریح کرد: حدود ۱۹ موسسه و برند تولیدی عفاف و حجاب در این نمایشگاه در قالب حدود ۲۶ غرفه شرکت کرده اند که در بحث پژوهش و محتوا در خصوص این فرهنگ به صورت حجاب بانوان و نوجوانان فعالیت دارند و غرفه هایی که در این نمایشگاه در حال فعالیت هستند سعی شده که تنها صرف فروش محصولات نباشد بلکه در جهت ارائه خدمات نیز باشند. صاحب جمعی عنوان کرد: همچنین با توجه به شعار سال که حمایت از کالای ایرانی است؛ تمرکز بر روی این موضوع بیشتر شده و در همین راستا نیز البسه عفاف و حجاب از نخ های ایرانی و بافت کارخانه های ایرانی ارائه می شود و در این میان نیز از کارخانه ای در کرمانشاه که در بحث تولید بافت چادر را دارد به این نمایشگاه دعوت کرده ایم. مسئول کمیته عفاف و حجاب سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد خاطرنشان کرد: شاید انتظاراتی که افراد از نمایشگاه قرآن و عترت دارند در این مکان و در قسمت های مختلف برآورده می شود و این غرفه در واقع تا حدودی توانسته است انتظارات مراجعه کنندگان را برآورده کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *