بیش از 120 میلیارد ریال از اراضی ملی رفع تصرف شد

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی از اجرای 6 حکم رفع تصرف اراضی ملی از ابتدای امسال خبر داد و گفت: در سال 97 تمهیدات ویژه و خاصی برای جلوگیری از تصرف اراضی ملی انجام و بر رفع تصرف تمرکز شده است.

محمدرضا اخوان عبداللهیان با بیان این که  برای رفع تصرف از اراضی ملی به دو شیوه اجرای احکام صادره از سوی دادگاه ها و احکام فوری صادر شده از سوی مراجع قضایی صاحب صلاحیت اقدام شده است، تصریح کرد: در سال 95 تعداد  44 مورد اجرای حکم رفع تصرف از اراضی ملی با 187 هکتار به ارزش تقریبی یک هزار و 781 میلیارد تومان انجام شده است، علاوه براین 42 مورد نیز با مساحت 42 هکتار به ارزش تقریبی 61 میلیارد تومان رفع تصرف فوری انجام شده  و برای یک مورد نیز که 100 هکتار مساحت و 12 میلیارد تومان ارزش داشته سند دریافت شده است.

وی ادامه داد: در سال 96 تعداد 49 مورد حکم رای تصرف صادر شده توسط دادگاه با 114 هکتار به ارزش 59 میلیارد و 480 میلیون تومان اجرا شده و 29 مورد با 200 هکتار مساحت و ارزش تقریبی 314 میلیارد تومان رفع تصرف فوری انجام شده است.

اخوان عبداللهیان با اشاره به نقش موثر یگان حفاظت در رفع تصرف از اراضی ملی گفت: از ابتدای تشکیل این یگان تا پایان سال 96 تعداد 93 مورد به مساحت 229 هکتار و ارزش تقریبی یک هزار و 138 میلیارد تومان احکام دادگاه برای رفع تصرف اجرا و 71 مورد به مساحت 242 هکتار به ارزش تقریبی 375 میلیارد تومان رفع تصرف فوری با حکم مراجع قضایی انجام شده است.

وی تأکید کرد: طی این مدت علاوه براین موارد، از 100 مورد تعرض به اراضی ملی جلوگیری و در ابتدای تعرض، اراضی ملی به حالت اولیه بازگردانده شده است.

اخوان عبداللهیان گفت: در مجموع 265 مورد اجرای احکام و رفع تصرفات فوری به مساحت بیش از 641 هکتار و با ارزش تقریبی یک هزار و 525 میلیارد تومان بوده است.

وی یادآور شد: هم چنین در سال گذشته بیشترین رفع تصرفات به ترتیب مربوط به شهرستان های مشهد با 14 مورد و در طرقبه با 14 مورد و شاندیز با 5 مورد بوده است که حکم رفع تصرف تمامی این موارد اجرا شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی با بیان این که در سال 97  تهمیدات ویژه و خاصی برای جلوگیری از تصرف اراضی ملی انجام و بر رفع تصرف تمرکز شده است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون 6 مورد رفع تصرف اراضی ملی به مساحت 18 هزار و 335 مترمربع در شهرستان های سبزوار، نیشابور، کاشمر، کلات نادری و طرقبه – شاندیز انجام شده است.

وی یادآور شد: ارزش اراضی رفع تصرف شده از ابتدای سال جاری بالغ بر 12 میلیارد و 500 میلیون تومان است.

 

سامانه ای برای پیشگیری از تصرف اراضی ملی

اخوان عبداللهیان گفت: با وجود این که در سال های اخیر با تشکیل یگان حفاظت اراضی سازمان ملی زمین و مسکن به طور مستمر میبینم و میشنویم که عملیات های زیادی در راستای رفع تصرف اراضی ملی در جای جای استان صورت میگیرد؛ ولی هنوز هم شاهد تصرفات زیادی در حوزه اراضی ملی توسط سودجویان هستیم؛ چه اقداماتی برای پیشگیری صورت گرفته است؟

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در پاسخ به این موضوع اضافه کرد: تصرف اراضی ملی به قصه پرغصه ای تبدیل شده بود و اگر چه سال های سال، تلاش های زیادی برای رفع تصرف از اراضی ملی صورت می گرفت؛ اما به دلیل نبود سامانه ای جامع، نتیجه قابل قبولی از آن حاصل نشد. اما اکنون با طراحی و راه اندازی سامانه يكپارچه مديريت اراضي و مستغلات که در آن اراضي تحت مالكيت دولت به دقت جانمايي و تعیین شده است، از تصرفات احتمالي بر روي اراضي دولت پيشگيري شده است.

اخوان عبداللهیان در توضیح کارکردهای این سامانه گفت: سامانه یکپارچه مدیریت اراضی و مستغلات با هدف به روزآوري (ايجاد، اصلاح و يا تكميل) اطلاعات املاك سازمان ملي زمين و مسكن در سامانه جامع املاك و مستغلات، اطلاع از آخرين وضعيت موجود اراضي و مكان محور نمودن اطلاعات مزبور، شناسايي اراضي فاقد سند مالكيت و نهايتاً اخذ اسناد تك برگ برای اراضي ملی به اجرا در آمد .

وی  در خصوص مزایای راه اندازی سامانه یکپارچه مدیریت اراضی و مستغلات افزود: همچنین با توجه به ايجاد دسترسي در سامانه يكپارچه مديريت اراضي و مستغلات در خصوص انجام فرآيندهاي هيات نمايندگي و قيمت گذاري در سال جديد من بعد تمامي پروسه فرآيندهاي فوق از طريق اين سامانه امكان پذير بوده و پس از تثبيت و جانمايي موقعيت اراضي مورد بحث، شروع فرآيند امكان پذير خواهد بود تا از اشتباهات احتمالي جلوگيري شود.

 

واگذاری 1400 هکتار اراضی ملی در جنوب مشهد به شهرداری

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی به لزوم انجام اقداماتی موثر در خصوص کاهش آلودگی هوای کلان شهر مشهد بیان کرد: با توجه به اهمیت قابل توجه پیشگیری از آلودگی هوا، این اداره کل از سال 92 تا سال 96 میزان  175 قطعه زمین به مساحت 400 هکتار از اراضی تحت اختیار خود را در جهت ایجاد فضای سبز در استان خراسان رضوی در اختیار شهرداری ها قرار داده که بخش عمده اراضی مذکور در ارتفاعات جنوبی شهر مشهد و برای ایجاد کمربند سبز واقع شده است.

اخوان عبداللهیان از واگذاری  یک هزار و 400 هکتار  از اراضي ملي از سال 91 تاكنون به شهرداري مشهد مقدس براي ايجاد كمر بند سبز  در منطقه جنوب مشهد مقدس خبرداد، كه 2 ميليون و 170 هزار مترمربع از اين واگذاري طي سال 96 بوده است.

وی افزود: نکته مهم و قابل توجه اجرای پروژه فوق اینست که علاوه بر اینکه از گسترش بی رویه شهر جلوگیری نموده، ضمن کمک بسیار موثر به ایجاد هوای پاک، تفرجگاه مطلوب و قابل دسترس برای تمامی مجاورین و زائرین حضرت رضا (ع) را فراهم می کند.

 

واگذاری زمین برای کاربری های عام المنفعه

وی ادامه داد: همچنین این اداره کل از سال 92 تا کنون در راستای کمک به بخش سلامت عمومی همکاری تنگاتنگی با مدیریت بهداشت و درمان استان داشته و در همین راستا 21 قطعه زمین به مساحت 4 و هشت دهم هکتار جهت ساخت درمانگاه واگذار کرده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *