افزایش ناباروری در میان ایرانیان و راهکارهای کاهش آن در مشهد

میزان جمعیت ناباروران ایران بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی است که طبق تحقیقات، علت عمده این مشکل تغییر سبک زندگی است که منجر به ایجاد تخمدان تنبل می شود در این میان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گامهای موثری را در مسیر حل این مشکل برداشته است.

به گفته کارشناسان سه و نیم میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارند که ۷۵ درصد از این افراد تنها به دلیل اطلاع نداشتن از موفقیت های درمانی هیچ اقدامی نمی کنند و تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد زوجین نابارور موفق می شوند که خدمات تخصصی ناباروری را دریافت کنند.

ازدواج دیرهنگام و استفاده از موادغذایی منجمد

مدیر مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این که عمده مشکلات ناباروری به واسطه ازدواج دیرهنگام به‌وجود آمده است گفت: معتقدیم که باید تمامی مجموعه‌ها در مسیر توقف این سیکل معیوب و آسیب‌زا کمک کنند، موضوعی که رفع آن تنها به عهده متولیان حوزه سلامت نیست.

دکتر نیره خادم افزود: یکی از موارد دیگر در بحث ایجاد مشکلات باروری موضوع مواد غذایی خام و پخته‌ای بوده که زمانی طولانی در یخچال و فریزر نگهداری شده و خواسته ما از مردم در انواع خریدهای خود به‌ویژه گوشت سفید و قرمز این است که به جای میزان مصرف ماهانه معادل میزان مصرف هفتگی خریداری کنند تا آن محصول زودتر مصرف شده و در زمان طولانی در یخچال و فریزر نماند.

دکتر خادم ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تازگی وبینار پویش درمان ناباروری ویژه عموم مردم را برگزار و بر سن ۲۰ تا ۲۵ سالگی به عنوان بهترین سنین باروری تاکید کرد و معتقدیم که هرچه قدر سن بالاتر برود به همان نسبت زمان از دست رفته و قدرت باروری و ذخیره تخمدانی تضعیف می‌شود.

وی با تأکید بر این که علت ناباروری بیماران مراجعه‌کننده به مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پروسه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد گفت: برای هر بیمار متناسب با مشکل آن فرد اقدامات موردنیاز صورت می‌پذیرد، هرچند که برخی موارد هیچ مشکلی ندارند، اما به دلیل مراجعه دیرهنگام زمان را از دست می‌دهند.

مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با مراجعه سالانه ۱۰ هزار زوج نابارور دومین مرکز تخصصی کشور است

رییس مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد دومین مرکز تخصصی کشور پس از یزد بوده که از سال ۱۳۷۴ در بیمارستان شریعتی مشهد فعال و پس از مدتی به بیمارستان منتصریه منتقل شد و سپس در سال‌های بعد در بیمارستان حضرت زینب(س) مستقر بود و از سال گذشته هم در بیمارستان امام رضا(ع) استقرار یافته است.

خادم افزود:مسوولان بیمارستان امام رضا(ع) دوره‌های درمان ناباروری را در این مرکز تخصصی برگزار می کنند و هم‌اکنون به‌دلیل کمبود فضا روزانه بین ۴۰ تا ۷۰ نفر در مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد پذیرش می‌شوند.

 

وی ادامه داد: سالانه ۱۰ هزار مراجعه کننده داریم و تمامی خدمات مورد نیاز در حوزه درمان ناباروری در این مرکز انجام می‌شود که به دنبال ایجاد فضایی بزرگتر برای ارائه خدمات بیشتر به این گروه از بیماران هستیم و در حال حاضر مرکز ویژه زنان در بیمارستان امام رضا(ع) در حال ساخت است که هزار متر آن به درمان ناباروری اختصاص خواهد یافت.

این مسوول با بیان این که تمامی خدمات سطوح یک، ۲ و سه در این مرکز درمانی تخصصی به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌شود گفت: در نظر داریم تا دفاتری را در مراکز استان‌های خراسان شمالی و خراسان جنوبی دایر کنیم، زیرا از این استان‌ها مراجعه‌کننده زیادی داریم و فعال شدن دفتری در استان‌های مذکور می‌تواند سطح کمی و کیفی خدمات را افزایش دهد.

خادم اضافه کرد: به جز استان‌های همجوار بیمارانی از سایر استان‌ها هم داریم و در کنار آن بیماران غیرایرانی هم از کشورهای قطر، عراق، عربستان، ترکمنستان و دیگر کشورها برای  مشکل ناباروری خود به مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه می کنند و این مرکز درمانی تخصصی در حوزه گردشگری سلامت هم حضور پررنگ و موفقی داشته است.

فعالیت مرکز درمان ناباروری میلاد در دوران شیوع کرونا

مدیر مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مرکز درمان ناباروری میلاد در طول ایام بحران کرونا، حتی در زمان قرمز بودن وضعیت مشهد فعال بوده و خدمات این مرکز تخصصی متوقف نشده است و تمامی خدمات مورد نیاز با رعایت کامل تمامی نکات بهداشتی ارائه می‌شود.

خادم افزود: در دوران اوجگیری کرونا خدمت رسانی به بیماران در قالب پروتکل ابلاغی وزارت بهداشت انجام می شود و برخی از خدمات درمانی به تعویق می افتد تا سلامت بیماران در دوران کرونا به دلیل رفت وآمد به این مرکز درمانی به خطر نیفتد و بیماران داوطلب رادیوتراپی و شیمی درمانی که به خدمات حفظ باروری نیاز دارند و ارائه خدمت به آنها شامل تخمک گیری، انجماد و ذخیره تخمک است بایستی بدون اتلاف وقت کارشان انجام شود.

این مسوول ادامه داد: زنها با ذخیره تخمدانی پایین در صورتی که داوطلب روشهای کمکی درمان ناباروری باشند می توانند از این خدمات استفاده کنند و پس از انجام عملیات تلقیح داخل سینوپلاسمی، جنین های حاصله ذخیره شود.

این استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در دوران همه گیری کرونا ارائه خدمات به هر گونه بیمار مبتلا به ضعف سیستم ایمنی و یا بیماری مزمن قلبی، ریوی، کلیوی، هیپتوتانسیون و دیابت انجام نمی شود.

خادم افزود: نگهداری جنین و تخمک و اسپرم ها در ایام اپیدمی به شیوه جدیدی صورت می گیرد که همه این اقدامات درمانی و مراقبتی طبق پروتکل های بهداشتی ابلاغی وزارتخانه انجام می شود.

ارائه  خدمات به ۱۳ هزار زوج نابارور در مشهد

استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در حال حاضر جدیدترین روش ها و خدمات درمان ناباروری در این دانشگاه، به زوجین جوان ارایه می شود به نحوی که با برخی از کشورهای خارجی در بخش درمان ناباروری قابل رقابت است و تاکنون به  حدود ۱۳ هزار زوج نابارور در دانشگاه علوم پزشکی مشهد خدمات ارائه شده است.

خادم افزود:  این خدمات نیز در قالب حمایت های دولت با کمترین هزینه و بهترین کیفیت به مراجعان ارایه می شود که با ارایه این خدمات درمانی دولتی در مسیر خدمت رسانی به زوجین نابارور گام های موثری برداشته شده است و در حال حاضر مشهد قطب درمان ناباروری در شمال شرق کشور است.

وی ادامه داد: پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی و بهره مندی از روش های درمانی جدید مانند میکرو اینجکشن و “ای. یو. ای” و “ای. وی. اف” در درمان بیماران کمک موثری می کند که این خدمات در مرکز ناباروری میلاد ارائه می شود.

مدیر مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کوتاه ترین دوره درمان ناباروری ۲ ماه است که هزینه آن در مرکز خصوصی ۱۶ میلیون تومان و در مراکز دولتی ۹ میلیون تومان است که تحت  شرایطی ۴۰ درصد آن توسط دولت پرداخت می شود.

دکتر خادم افزود: در طی سالهایی که از افتتاح مرکز ناباروری دانشگاه می گذرد، بیش از ۱۰۰ هزار دوره تخصصی نازایی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده که ماحصل این تلاش ها تولد بیش از ۳۰ هزار نوزاد سالم به روش ای. وی. اف است.

 

۱۷ درصد زوجین حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نابارور هستند

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت:زنان در سن ۱۵ تا ۴۵ سال و مردان تمام رده‌های سنی مخاطب فرزندآوری هستند و دانشگاه علوم پزشکی مشهد بسته آموزشی در این خصوص دارد.

دکتر محمد احمدیان، با بیان این که حدود ۵۰ درصد زنان ۱۵ تا ۴۵ سال به مراکز دانشگاهی مراجعه می‌کنند افزود: معتقدیم که اگر سالی یک نوبت غربالگری سلامت انجام شود بسیاری از موارد قابل پیشگیری است و اگر هم مشکلی وجود داشته باشد در زمان کوتاه، برای انجام اقدامات درمانی موردنیاز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از زمانی که قانون صیانت و جوانی جمعیت ابلاغ شده این موضوع به عنوان یک تکلیف اجرایی در حال پیگیری بوده و توصیه ما به زوجین این است که در سنین باروری در مراکز بهداشت، پرونده تشکیل دهند  تا در صورت داشتن مشکل اقدام مقتضی در اسرع وقت صورت پذیرد.

او اضافه کرد: ۱۷ درصد زوجین حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نابارور هستند که به دنبال تهیه فراخوانی برای مراجعه آنان و تشکیل پرونده‌ هستیم تا در گام بعد اقدامات مورد نیاز صورت پذیرد.

شناسایی حدود ۱۸۰ هزار زوج نابارور در مشهد

جانشین معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم  به خبرنگار ایرنا گفت: حدود ۱۸۰ هزار زوج نابارور شناخته شده در مشهد داریم و نرخ باروری در این شهر ۱.۸ درصد است.

دکتر ایوب توکلیان افزود: کل هزینه‌های یک زوج برای درمان ناباروری ۳۰ میلیون تومان است و با اتفاق مثبت صورت گرفته پوشش بیمه‌ای از ۸۵ به ۹۰ درصد افزایش یافته تا دغدغه این قبیل زوجین برطرف شود.

وی ادامه داد: در شهرهای خراسان رضوی به دنبال انجام اقدامات موردنیاز در بحث درمان ناباروری هستیم تا تنها موارد خاص و نهایی آن به مشهد ارجاع شود و برای راه‌اندازی مجموعه‌هایی موثر همچون مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیازمند حمایت لازم در تمامی زمینه‌ها به‌خصوص موارد بودجه‌ای و نیروی انسانی هستیم تا بتوانند پذیرش بی‌دغدغه این گروه از بیماران را داشته باشند.

افزایش ظرفیت خدمت‌رسانی مرکز درمان ناباروری میلاد

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: به مسئولان مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اطمینان خاطر می‌دهیم که نگران مشکلات و کمبودهای این حوزه نباشند و این قول را می‌دهیم که سه ماه آینده تمامی کمبودها و تجهیزات برطرف شده و تا یک ماه آینده با اضافه شدن فضای جدید ظرفیت خدمت‌رسانی این مرکز ۲ برابر شود.

دکتر علی وجدانی افزود: مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با پرداختن به تمامی جوانب بیماران نابارور، طیف وسیعی از این بیماران را تحت درمان قرار داده است و معاونت توسعه مدیریت و منابع این دانشگاه هم برای خدمت بهتر و مؤثر به زوج‌های نابارور در کنار این مرکز تخصصی قرار دارد.

وی ادامه داد: امیدواریم که با راه‌اندازی هرچه سریع‌تر فضای جدید مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد شاهد افزایش میزان پذیرش این گروه از بیماران و ارائه خدمات بهتر و بیشتر به آنان باشیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *