هوای مشهد بسیار ناسالم است؛

ایستگاه خاقانی از وضعیت بنفش نیز عبور کرده است

درست هنگامی که باران شدید نوید هوایی دلچسب در آخرین ماه بهار را می داد، ناگهان همه چیز برعکس شد و با وقوع پدیده وارونگی دمایی مشهد در وضعیت بنفش که شدیدترین حالت آلودگی هوایی است قرار گرفت. این بار ظاهرا بودن ابرها معضل شده است و مثل یک پتو روی شهر را پوشانده اند تا آلودگی در آسمان مشهد حبس شود و در شرایط بسیار ناسالم برای تمامی گروه ها قرار بگیرد.

این وضعیت که پیشبینی می شود تا روز پنجشنبه ادامه داشته باشد، شروع ادارات را به تاخیر انداخته و تمام مدارس را به تعطیلی کشیده است. بانک ها نیز 2ساعت زودتر تعطیل خواهند شد.

در وضعیت کنونی توصیه شده است شهروندان از تردد غیرضروری در مراکز شلوغ شهر خودداری کنند وفعالیت های سنگین و طولانی خود را در خارج از خانه کاهش دهند. همچنین گروه های حساس مانند سالمندان، بیماران قلبی و ریوی و کودکان از انجام فعالیت فیزیکی خارج از خانه اجتناب کنند. شدیدترین وضعیت ممکن که برای آلودگی هوا پیشبینی شده است قرار گرفتن شاخص بالاتر از عدد 300 است که در لحظه تنظیم این گزارش شاخص مذکور روی 239 قرار داشته و در منطقه خاقانی بالاتر از 300 را نشان می دهد.

 

ردپای همسایه ها در آلودگی هوا

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: دو کانون گرد و خاک قره قوم در ترکمنستان و هرات در افغانستان مقصرآلودگی شدید اخیر در هوای کلانشهر مشهد هستند.

حمید صالحی افزود: هفتم خرداد فعالیت این دو کانون گرد و غبار در شهرستان درگز در شمال خراسان رضوی آغاز شد و مشهد را در مرکز این استان به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

وی آلودگی کنونی سطح شهر مشهد را از نوع گرد و غبار و ذرات معلق ذکر و بیان کرد: شهروندان بیمار، سالخورده، زنان باردار و کودکان در این شرایط از حضور و فعالیت در سطح شهر خودداری کرده و دیگر افراد نیز با ماسک رفت و آمد کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: مردم تا حد امکان از خودروی شخصی استفاده نکنند و پلیس نیز با خودروهای آلاینده به شدت برخورد خواهد کرد.

وی پیش بینی کرد وضعیت اضطرار در هوای مشهد طی دو روز آینده ادامه داشته باشد.

 

اورژانس مشهد در مناطق دارای هوای آلوده مستقر شد

رئیس اداره حوادث و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پایگاه های اورژانس 115 در 10 منطقه دارای هوای آلوده و با وضعیت بسیار ناسالم در این شهر مستقر شدند.

شهرام طاهرزاده افزود: این پایگاه ها در مناطق شهید کریمی، امامیه، خاقانی، خیام شمالی، سرافرازان، سمزقند، شهر، طرق، شهید مفتح و چمن مستقر هستند و به مراجعان آسیب دیده از آلودگی هوا خدمات اورژانسی می دهند.

وی با اشاره به آمادگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای مواجهه با آلودگی هوا و پیامدهای ناشی از آن افزود: کلیه بیمارستان های مشهد نیز برای پذیرش بیماران مرتبط با آلودگی هوا آمادگی کامل دارند.

وی اظهار کرد: با اطلاعات دریافتی از سامانه پایش آلودگی هوای مشهد و هماهنگی با دستگاه های مرتبط این اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در راستای مصوبات شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور اجرا می شود.

طاهر زاده تاکید کرد: اکیدا توصیه می شود عموم مردم نسبت به انجام برنامه های خودمراقبتی برای حفظ سلامت خود اقدام کنند که کاهش فعالیت های بدنی و خروج از منزل و استفاده از ماسک مناسب از آن جمله است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *