سید مهدی آقای مشهدی‌ها رفت

حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی طباطبایی، استاد اخلاق و عضو جامعه روحانیت مبارز درگذشت.

سید مهدی طباطبایی در نخستین روز ماه مبارک رمضان دار فانی را وداع گفت.

طباطبایی چندی پیش به دلیل کسالت راهی بیمارستان شده بود و اسفندماه گذشته به دنبال تشدید بیماری به بخش مراقبت های ویژه (ICU) منتقل شد. علت بیماری او، عفونت و نارسایی ریه عنوان شده بود.

سید مهدی طباطبایی (متولد ۱ فروردین ۱۳۱۵ در رفسنجان)، (مرگ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) فرزند سیدمحمدحسین، از همکفران و یاران سید نواب صفوی و گروه فداییان اسلام و از قدیمی‌ترین شاگردان و یاران امام خمینی بود.

وی روحانی مجتهد، نمایندهٔ مجلس هفتم از تهران و نماینده سابق مشهد و خطیب استاد مشهور اخلاق اسلامی تهران بود. او معمولاً در مناسبت‌های گوناگون، در برنامه‌های تلویزیونی صدا و سیمای ایران به بحث‌های اخلاقی می‌پرداخت.

درباره سید

هر دو جناح سیاسی کشور، از حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی به خوبی یاد می‌کنند و کمتر کسی مثل او بود که سخنانش، هم به مذاق اصلاح طلبان خوش بیاید و هم اصولگرایان؛ اعتدالگراها هم که او را اعتدالی می‌دانستند؛ اما او به گفته خودش یک انقلابی قدیمی‌ بود. سوابق انقلابی حاج مهدی طباطبایی به دوران آیت الله کاشانی و دکتر مصدق برمی‌گردد تا جایی که یک بار در حالی که حامل نامه مرحوم کاشانی به دکتر مصدق بوده، در تور مأموران ساواک می‌افتد.

حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی بعد از انقلاب در مجلس‌های دوم ،سوم وهفتم، نماینده بوده است؛ دور دوم، سوم نماینده مردم مشهد و دور هفتم، نماینده تهرانی‌ها. حجت‌الاسلام طباطبایی در مشهد به «سیدمهدی آقا» شهرت داشت. برخی می‌گویند سیدمهدی آقا طباطبایی به توصیه رهبری، کاندیدای مجلس شده بود. سیدمهدی طباطبایی در سالهای اخیر در گفت‌وگو با رسانه ها همیشه از ضرورت گفت‌وگوی ملی در عین حفظ وحدت سخن می گفت.  او تأکید می کرد که این پیشنهاد یعنی با هم کنار بیاییم. طباطبایی از صداوسیما گله داشت و می‌گفت: تلویزیون نباید جناحی باشد. این استاد اخلاق به مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی هم نزدیک بود و مرداد سال95 که دوران نقاهتش را در بیمارستان سپری می‌کرد، مرحوم هاشمی به عیادتش رفت.

این روحانی، با اینکه حال جسمی خوبی نداشت، باز هم خبرساز می‌شد. هنوز  انتشار سخنان جنجالی‌اش در توصیه به ائمه جمعه و انتقاد از آنها در خاطر همگان هست. او گفته بود: «آقایی که در نماز جمعه مومنی را لعن می‌کنی، چه می‌کنی؟ پیامبر در یک نماز جمعه این کار را نکرده است»!

مواضع سید مهدی طباطبایی درباره هاشمی رفسنجانی

وی درانتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲با نامزد شدن هاشمی رفسنجانی از وی حمایت کرد و منتقد رد صلاحیت او بود. او سپس به حامیان حسن روحانی پیوست و پس از انتخاب وی به ریاست جمهوری، به او نامه نوشت.

پس از درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، سید مهدی طباطبایی اکبر هاشمی را شهید دانسته و می‌گوید: من آیت‌الله هاشمی را شهید می‌دانم، شهید حتماً نباید با شمشیر کشته شود، کسی که در طلب حق باشد، شهید است… ایشان را به اندازه ۴ شهید می‌دانم.

اعتراض به رفتارهای سیاسی احمدی‌نژاد

او که به مناسبت شب مبعث در برنامهٔ زندهٔ تلویزیونی «این شب‌ها» که از شبکه یک پخش می‌شود، مهمان بود، با اشاره به استفادهٔ احمدی‌نژاد از شال سبز گفت: «متأسفانه رئیس‌جمهور روز بعد از انتخابات در مقابل طرفدارانشان، معترضین و مخالفین خودش مقام سیادت را مسخره کرد و اگر این استهزا نبود بسیاری از فتنه‌ها به راه نمی‌افتاد.»

او در آخرین شب ماه صفر ۱۳۹۰ با اشاره به مشکلات اقتصادی در کشور اظهار داشت: «دولت باید از مردم عذر خواهی کند، عذر خواهی عزت و عظمت است. مردم آنقدر خوب هستند که اگر بفهمند ما اشتباه کردیم کمک و یاری می‌کنند. ای کاش دولت به مردم بگوید اشتباه کردم و ای کاش ما هم که حمایت کردیم بگوییم اشتباه کردیم.»

در ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ مصاحبه نامه نیوز با مهدی طباطبایی منتشر گردید. او در این مصاحبه گفت: «آقای احمدی‌نژاد را برای اولین بار در شهرداری ملاقات و چند جلسه با ایشان صحبت کردم و متوجه شدم که سبک ایشان خاص است و آنقدر که نشان می‌دهد عمیق نیست. مطالبی که می‌شنوند بلافاصله جواب می‌دهند و گاهی به صحبت‌ها خوب گوش نمی‌دهند تا سخن شروع می‌شود، ایشان به فکر جواب دادن هستند. ضمن استماع سخن منتقد، ایشان جواب درست می‌کنند. این کار رشته علمی من است.

پیام تسلیت رئیس جمهور

رحلت عالم  وارسته و استاد برجسته اخلاق، حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی در اولین روز ماه رحمت و غفران، موجب اندوه فراوان شد.

این روحانی با تقوا و مردمی، مروج حقیقی سیره اهل بیت(ع)، همراه و دانش آموخته مکتب امام خمینی(ره) و از پیشگامان مبارزه با نظام ستم شاهی بود. ایشان در مسیر پیروزی و تثبیت انقلاب و ارزش های اسلامی مجاهدت فراوان کرد و همواره عالمی عامل و خدمتگزاری صدیق بود که با مشی اعتدالی، واقع بینی، دور اندیشی و ابراز شجاعانه نظرات خود، مورد اعتماد مردم قرار گرفت.

اینجانب این ضایعه بزرگ را محضر مقام معظم رهبری، علما و فضلای حوزه های علمیه، شاگردان و دوستداران و به ویژه بیت شریف ایشان تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند منان برای آن مرحوم، علو درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.

پیام تسلیت استاندار خراسان‌رضوی

سید مهدی طباطبایی ، استاد اخلاق و مرد انصاف،اعتدال، مردانگی و مروت ، فهم و شجاعت و انسان ممتاز کوی معرفت امروز  اول ماه رمضان بدیار باقی شتافت.

حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی را بسیاری می شناسند اما بسیار زمان باید بگذرد تا روزگار چنین شخصیت والایی تربیت کند ،انسانی متخلق به اخلاق حسنه، روحانی فروتن، مردمی و آشنا با دردهای مردم و پیر حق گو و زبان عدالت جو ، مردی که از صفات رذیله ای چون چاپلوسی، تملق و سکوت در مقابل بی عدالتی ها و ظلم و کج رویها دور بود.

توفیق آشنایی با این سید بزرگوار و سفرهای مکرر در محضر ایشان در حج ،جلسات انس،رفاقت و بهره مندی از روح بزرگ و سرشار از معرفت و خلوص این مرد شریف اقتضاء می کند ضمن طلب غفران و رحمت الهی برای این روحانی بزرگوار دعوت کنیم از علمای بزرگوار که رمز عشق و علاقه مردم به روحانیت را در سلوک، اندیشه ، مرام و فهم انسانهای وارسته ای چون سید مهدی طباطبایی جست و جو کنند.

فردی  که در سالهای اخیر با تندرویهای افراطیون لب به سکوت کشیده و منزوی و حتی مطرود شده بود و گهگاهی درد دل با رفیقان راه می کرد.

شهر چه خالی شد از تو ای سید…

حتی حضورت در کنج عزلت مایه قوت قلب مومنان و مردم دیارت بود.

اینک احرام بسته ای دوباره؛اما نه از میقات جغرافیای حج بلکه از میقات خلوص بندگی با سینه ای مالامال از عشق به خدا، مردم ، عدالت ، انصاف ،دوری از تکبر و ریا ، ظلم ، بی انصافی و تملق و دکان بازی با دین.

روحت شاد و قرین رحمت حق ای مرد ضیافت الله.

در آن مجالس پر شکوه حقیقت و دیدار حق فراموشمان نکن ز طلب خیر، ای مسافر رمضان 97.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *