دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار گشایش ارزی ظرف یک هفته

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: از 22 فروردین ماه تا پنجم اردیبهشت ماه 2 میلیارد و 800 میلیون دلار گشایش ارزی در سطح کشوری انجام شده است.

محمد باقر نوبخت پنجشنبه شب در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی افزود: هم اکنون 1.5 میلیادر دلار ارز در اختیار است که حاضریم آن را با نرخ مبنای 42 هزار ریال برای واردات به فروش برسانیم.

وی افزود: برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی و دارو ارز مبنای به قیمت 38 هزار ریال است و در واقع به ازای هر دلار چهار هزار ریال در مجموع 30 هزار میلیارد ریال به بانک مرکزی تخصیص دادیم.

وی عنوان کرد: بر این مبنا هیچ افزایش قیمتی در کالاهای اساسی نداریم و هیچ بهانه ای هم برای کوچکترین افزایش نرخی در این حوزه پذیرفتنی نیست زیرا نرخ ارز برای این حوزه 38 هزار ریال است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ وارداتی هم بدون ثبت سفارش امکن پذیر نیست، افزود: ما برای ثبت سفارش ارز با نرخ تعیین شده اختصاص می‌دهیم و این موضوع،سیاست غیرقابل بازگشت دولت است و منابع و مصارف را مدیریت خواهیم کرد.

 

افزایش قیمت ارز در عید سیاسی بود

وی با بیان اینکه افزایش قیمت ارز در ایام عید امسال سیاسی بود، افزود: هر سال در این ایام قیمت ارز اندکی رشد دارد اما امسال تلاش و تمرکز دشمنان بر این موضوع برای بر هم زدن شرایط و تشدید نارضایتی‌ها بود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه چنین تحلیل کردند که 15 درصد کردن نرخ سود بانکی از شهریور ماه موجب شده مردم به پولها را از بانک خارج کرده و در ارز سرمایه گذاری کنند، گفت: حال آنکه سیاست دولت در سه بخش اجرا شد نخست آنکه دولت 200 هزار میلیارد تومان گواهی سپرده با سود 20 درصد منتشر کرد که این رقم جذب شد.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: سیاست دیگر دولت این بود که پول و سرمایه مردم را ارز محور کنیم یعنی مردم از ما دلار خریداری کنند و ما به آن‌ها به صورت 6 ماهه بین 4 تا 4.5 درصد سود می‌پردازیم سپس میزان سود را در 6 ماهه دوم بر مبنای قیمت ارز موجود در بازار به آنها بپردازیم.

وی سیاست دیگر را هم هدایت نقدینگی به سمت بازار سکه دانست و گفت: این سیاست‌ها در مدت کوتاهی پاسخگو بود اما کم کم خروج سرمایه در کشور افزایش یافت.

 

مصارف ما بیش از منابع است

وی ادامه داد: با همه اینها منابع ما بیش از مصارف است چنانکه پارسال 50 میلیارد دلار از فروش نفت و 48 میلیارد دلار درآمد حاصل از ارز غیرنفتی بود اما مصارف ما 52 میلیارد دلار واردات و 20 میلیارد دلار هم توسط مسافرین خارج شد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: با این حال اگر قرار باشد هر کس پول را به ارز تبدیل کند منابع ما نمی تواند رشد کند، به منظور غنی شدن منابع ارزی برنامه ریزی شده و با این سیاست منابع و مصارف را مدیریت می‌کنیم.

 

اشتغال 790 هزار جمعیت فعال جویای کار در سال 96

وی در ادامه در موضوع سیاست‌های سال جاری در حوزه تولید و اشتغال هم گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در سال قبل از 797 هزار نفر جمعیت فعال جویای کار افزوده شده به متقاضیان اشتغال 790 هزار نفر با اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته اشتغال یافتند وهفت هزار نفر باقی مانده است.

نوبخت ادامه داد: بیکاران ما سه میلیون و 200 هزار نفر است که هفت هزار نفر دیگر هم به این تعداد افزوده شده است. این رقم 18 هزار و 500 میلیارد تومانی که به طرح‌های بخش خصوصی داده بودیم در سال جاری به 73 هزار و 400 میلیارد تومان رساندیم که مجلس تصویب کرد و امسال فقط به واحدهای تولید کوچک و متوسط تعلق نمی گیرد و امسال بخشی به حوزه مسکن اختصاص می‌یابد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: بخشی از آن از منابع غیر دولتی اعم از نظام بانکی، صندوق توسعه تامین و به واحدهای بخش خصوصی کمک می‌شود که در مجموع به میزان 734 میلیارد ریال می‌باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: پارسال 185 هزارمیلیارد ریال برای 26 هزار طرح تولیدی تسهیلات پرداخت شد که نسبت به سال قبل از آن که 24 هزار بنگاه متوسط بود رشد خوبی دارد. از سوی دیگر از منابع دولتی و خزانه به طرح‌های زیربنایی وعمرانی کمک می‌کنیم.

وی اظهار کرد: پارسال نیز در این حوزه دولت 421 هزار میلیارد ریال برای طرح‌های عمرانی پرداخت کرده که 12 هزارمیلیارد ریال از محل ماده 10 و12 برای طرح‌های عمرانی اختصاص یافت و برای حوادث هم 19 هزار میلیارد ریال پرداخت شد.

نوبخت افزود: همچنین پارسال 67 هزار میلیارد ریال نیزاز محل صندوق توسعه ملی برای مهار آب‌های مرزی و توسعه دشت‌‌های ایلام و خوزستان تخصیص یافت.

وی با اشاره به گزارش صندوق بین المللی پول بر مبنای 40 شاخص درهفت بخش اقتصاد ایران طی یک دوره چند ساله نرخ بیکاری در ایران تقلیل یافته و نرخ بیکاری را تک رقمی نگه داشته و رشد اقتصادی ایران براساس همان گزارش 4.5 درصد است.

 

سهم خراسان رضوی از بازسازی 100هزار بافت فرسوده

وی با اشاره به دو برنامه در حوزه اشتغال افزود: در حوزه مسکن، نوسازی و بازسازی 100 هزار بافت فرسوده نیمی از آنها شهری و نیمی روستایی برنامه ریزی شده که این موضوع می‌تواند 240 هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند، و باید سهم استان خراسان رضوی از این طرح مشخص شود.

وی با بیان اینکه، کل اعتبار این طرح 734 هزار میلیارد ریال است و در موضوع حمل و نقل درون و برون شهری امید است 100 هزار شغل ایجاد می‌کنیم.

نوبخت با تاکید بر اینکه ما می‌خواهیم ناوگان حمل و نقل کشور را نوسازی کنیم که در کنار تسهیل و رفع موانع مسیر تولید، برای مردم شهر و کاهش آلودگی هوا بسیار موثر است ضمن آنکه سهم استان از آن تسهیلات باید مشخص شود.

وی بیان کرد: در ارتباط با طرح‌های عمرانی سیاست ما تغییر کرده و از مدل شراکت بخش خصوصی استفاده کرده و منابع دولتی را به صورت اهرمی با منابع بانکی و بخش خصوصی افزوده و با این روش 126 هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار است اما هنوز این پروژه به برش استانی ندارد که این نیز مشخص می‌شود.

 

رشد 15 درصدی صادرات استان در فروردین ماه

معاون رییس جمهوری ادامه داد: فقط در یک ماه فروردین 15 درصد صادرات ما افزایش داشته و به همین میزان صادرات از واردات ما بیشتر شده است و 1.5 میلیارد دلار ترازمثبت بازرگانی کشوراست.

نوبخت از عملکرد خراسان رضوی در تحقق اشتغال و و رونق تولید قدردانی کرد و افزود: در حوزه اشتغال خراسان رضوی کار بسیار ارزشمندی صورت گرفت که هم نرخ مشارکت و هم نرخ بیکاری کاهش قابل توجهی دارد.

معاون رئیس جمهوری گفت: واقعیت آن است که روند متغیرها و شاخص‌ها مثبت است اما به معنی رفاه کامل استان و دستیابی به اهداف نیست بلکه با ایده آل‌های مورد نظر فاصله زیادی است که باید به آن برسیم.

نوبخت با بیان این که نتایج به دست آمده در خراسان رضوی محصول کار جمعی است؛ تصریح کرد: بر اساس ارزیابی عملکردها، همه روندها در این استان مثبت می‌باشد و انتظار این است با همگرایی و هماهنگی دستگاه‌های مختلف و نمایندگان مجلس، همچنان این مهم استمرار یابد.

 

«آب» محور سفر قریب‌الوقوع روحانی به استان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری به خراسان رضوی گفت: در سفر قبلی رئیس جمهوری به این استان، تفاهمی که برای اجرای پروژه‌ها صورت گرفت در حد 723 میلیارد تومان بود که به 1300 میلیارد تومان افزایش یافت

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: هنوز طرح‌هایی داریم که باید پول تزریق شود. فقط در حوزه شهرداری 700 میلیارد تومان برای مترو تعهد کرده بودیم که به 800 میلیارد تومان افزایش یافت و تعهدی هم برای نوسازی ناوگان حمل و نقل استان داشتیم که محقق شد.

نوبخت تصریح کرد: در سفر اخیر رئیس جمهوری باید وزنه آب را سنگین تر دید زیرا آب جایگزین ندارد و باید به هر شکل ممکن تامین شود.

 

استاندار خراسان رضوی خبر داد:

یک هزار و 100میلیارد تومان باری حاشیه شهر مشهد

در ادامه این دیدار، استاندار خراسان رضوی گفت: طی سه سال گذشته بیش از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در حاشیه شهر مشهد مقدس هزینه شده است

علی‌رضا رشیدیان افزود: با توجه ویژه دولت به استان، در سال 96 با همدلی و اتحاد بین مردم و مسئولان توانستیم به شرایطی برسیم که توسعه در حوزه‌های مختلف سرعت گیرد.

وی اضافه کرد: در سال گذشته علی رغم اینکه بیش از 3 ماه کشور درگیر رقابت‌های سیاسی و انتخابات بود، به تمام اهداف توسعه اقتصادی از جمله رشد 8 درصدی در اقتصاد و تولید دست یافتیم. در حوزه ICT و طرح تکاپو نیز قدم‌های خوبی برداشته شد و نتیجه آن با 72 میلیارد تومان سرمایه گذاری، ایجاد 61 هزار 500 اشتغال در استان گردید.

استاندار خراسان رضوی گفت: در سال گذشته تنها دو واحد پنج میلیون تنی گندله در خواف راه اندازی شد که میزان تولید این محصول را در استان به 12.5 میلیون تن رساند.

 

افتتاح واحد کنسانتره جوین در سفر رئیس جمهور

رشیدیان با بیان این که میزان تولید کنستانتره در استان هم اکنون 10 میلیون تن است؛ گفت: قرار است یک واحد دیگر در جوین نیز با سفر ریاست جمهور به خراسان رضوی راه اندازی شود.

وی افزود: در استان بیش از 90 میلیون دلار صادرات خدمات فنی مهندسی داشته ایم و در حوزه ترانزیت نیز رشد 18 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه قبل آن تجربه کرده ایم.

استاندار خراسان رضوی گفت: در حوزه طرح‌های اشتغال روستایی نیز 251 طرح با 940 میلیارد ریال تهیه و مصوب و به بانک‌ها ارائه شد که در سال گذشته 360 میلیار ریال از این طرح‌ها عملیاتی شده و در دست اجراست.

 

رشد 7 درصدی درآمدهای خراسان رضوی

رشیدیان ادامه داد: با همه مسائل و چالش‌ها در سال 96، استان 26 هزار و 880 میلیارد ریال درآمد کسب و به خزانه واریز نمود که نسبت به سال قبل رشد هفت درصدی دارد هر چند نسبت به سهم تعیین شده از سوی کشور 17 درصدی کمتر است که علت هم آن است که حساب‌های برخی از واحدهای بزرگ فعال،در استان نبوده و مالیات آنها در جای دیگری واریزمی شود در حالی که باید به استان وارد شود.

وی با اشاره به ایجاد 123 هزار و 900 اشتغال جدید در سال گذشته گفت: با این وجود هنوز 260 هزار متقاضی و جویای کار در استان داریم که برای رسیدن به نرخ قابل قبول اشتغال وکاهش بیکاری نیازمند تلاش فوق العاده ای در سال جاری هستیم.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه در سال نخست، باید 123 هزار اشتغال ایجاد می‌شد اما با توجه به ظرفیت‌های موجود و تعداد بالای جویندگان کار، این رقم با تفاهم بین دستگاه‌های اجرایی و تقسیم کار شهرستانی، به 160 هزار اشتغال افزایش یافت.

 

برنامه ریزی برای ایجاد 110هزار فرصت شغلی

وی با اشاره به اینکه هر چند اشتغال ایجاد شده از رقم تعیین شده در برنامه ششم توسعه بیشتر است، تاکید هنوز جمعیت قابل توجهی از افراد جویای کار دراستان وجود دارد.ما معتقدیم که توسعه اشتغال، آسیب‌ها را کاهش می‌دهد. امسال تمرکز بر ایجاد 110 هزار فرصت شغلی جدید است که امید است با همت و همکاری خوب بین بخشی و عزم و بسیج همگانی این اشتغال وسرمایه مورد نیاز آن بویژه در حوزه جوانان محقق شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: برای تحقق هدف گذاری انجام شده درزمینه ایجاد اشتغال در استان طی سال 97، نیازمند جذب 120 میلیارد ریال سرمایه گذاری در استان هستیم.

رشیدیان تصریح کرد: برای تحقق این میزان سرمایه گذاری، استان ظرفیت‌های خوبی دارد چنانکه در سال گذشته شاهد رشد خوبی در جذب سرمایه گذاری خارجی بودیم که در عین رشد 3.5 برابر از نظر حجم نسبت به سال قبل موجب شد از نظر تعداد پروژه‌های سرمایه گذاری رتبه اول کشوررا کسب کنیم و از نظر حجم هم که در مجموع 585 میلیون دلار بود، رشد 3.5 برابری نسبت به سال قبل در استان داشت.

وی تاکید کرد: در سال جاری باید از این ظرفیت بیشتر استفاده شود و تلاش گسترده تری برای جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی انجام شود.

 

تلاش برای رونق تولید و افزایش بهروری

استاندار خراسان رضوی گفت: سهمیه اشتغال استان برای سال دوم برنامه ششم توسعه 73 هزار اشتغال جدید است اما با توجه به توانمندی، نیازها وقرار گیری خراسان رضوی در بین سه استان نخست کشور در حوزه نرخ مشارکت بالای اقتصادی، هدف گذاری انجام شده برای ایجاد 110 هزار شغل است.

رشیدیان تصریح کرد: در این راستا نخستین رویکرد امسال تداوم رونق تولید است که ارتقا کیفیت تولیدات به تناسب نیاز بازار و افزایش بهره وری و بهره گیری از ظرفیت‌های تولیدی استان واستفاده از تکنولوژی جدید و ایجاد اشتغال پیگیری می‌شود.

وی در ادامه حوزه عمرانی را محور پیشبرد و زیربنای توسعه استان دانست و گفت: طی سال قبل سه هزار و 400 پروژه عمرانی در حوزه‌های مختلف از حمل و نقل، گاز، توسعه و عمران شهری، بهداشت، درمان، دانشگاه‌ها و غیره با سرمایه گذاری 75 هزار و 60 میلیارد ریالی به سرانجام رسید که بسیار ارزشمند و اثرگذار است.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: طی سه سال گذشته با همه تنگناها فقط در حاشیه شهر مشهد مقدس بیش از یک هزار و 100 میلیارد تومان هزینه شده و خدمات صورت گرفته ملموس است.

رشیدیان گفت: همه دستگاه‌ها، سپاه و شهرداری در این موضوع ورود کردند و با حمایت و سرمایه گذاری دولت شاهد اقدامات بسیار گسترده ای به ویژه در حوزه خدمات زیربنایی، آب، برق، گاز و بهداشت بودیم.

وی افزود: 50 پارک بزرگ و کوچک توسط شهرداری در حاشیه شهر بهره برداری شد و مرکز بهداشتی ما به 42 مورد رسیده و 20 مورد دیگر نیز در دست انجام است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری هم گفت: در سال گذشته این استان و مشهد الرضا (ع) پذیرای بیش از 30 میلیون زائر و مسافر بود و در حوزه سوغات هم اقداماتی شروع شده تا تولیدات داخلی جایگزین کالاهای خارجی شود.

وی در این میان در حوزه اقدامات سلبی برای رونق تولید و ایجاد اشتغال در قالب مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم گفت: سه هزار و 400 میلیارد ریال ارزش کشفیات قاچاق استان درسال قبل بود که تمرکز بر برخورد با دانه درشت‌ها و قاچاقچیان کلان موجب شد با وجود کاهش تعداد پرونده‌ها شاهد رشد 101 درصدی حجم کشفیات باشیم.

رشیدیان افزود: در حوزه مباحث اجتماعی هم این همکاری و همدلی‌ها در کاهش شیوع اعتیاد و آمار معتادان به مواد مخدرموثر بوده است که در این میان نقش تشکل‌های مردم نهاد قابل تقدیر است.

وی ابراز امیدواری کرد: با تقویت این تشکل‌ها بویژه مجمع مشورتی بانوان و خانه جوانان و غیره در این حوزه گام‌های موثرتری برداشته شود.

رشیدیان با بیان اینکه تلاش شده در استان تعداد مددجویان کمیته امداد کاهش یابد، گفت: سال گذشته 9000 نفر در طرح‌های اشتغالی کمیته امداد حضور پیدا کردند و 4000 نفر نیز توسط بهزیستی در طرح‌های اشتغالی شرکت کردند.

استاندار خراسان رضوی افزود: یکی دیگر از اقدامات شاخص استان توسعه نیروگاه‌های کوچک خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در روستاها بود.

رشیدیان ادامه داد: در واقع حدود 700 نیروگاه کوچک برای این افراد راه اندازی شد که نتیجه عملی آن این است که تاکنون 550 واحد آن به شبکه وزارت نیرو متصل است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در حوزه فرهنگی هم در موضوع زیارت اقدامات خوبی صورت گرفت و در بحث پایتخت فرهنگی مشهد در بین کشورهای اسلامی در سال 2017 هم با تلاش‌هایی صورت گرفت به اذعان مسئولان «آیسسکو» بسیار گسترده بوده و قابل مقایسه با سایر پایتخت‌های فرهنگی نیست.

رشیدیان عنوان کرد: در عین حال برای حفظ و تقویت جایگاه مشهد بعنوان قطب فرهنگی در تعاملات کشورهای اسلامی، پیگیری شد این عنوان برای یک دهه در این کلانشهر باقی بماند.
90میلیون متر مکعب صرفه جویی در آب کشاورزی

وی اضافه کرد: با وجود مشکلات آبی استان، در 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی، سیستم نوین آبیاری به اجرا در آمد که به معنای 90 میلیون متر مکعب صرفه جویی است.

استاندار خراسان رضوی با بیان این که 500 هکتار باغ‌هایی که نیاز به آب کمتری برای کشت دارند در استان توسعه یافته؛ گفت: برداشت آب استان از سفره‌های آب زیرزمینی کاهش یافته است و این نشان می‌دهد این ظرفیت برای مقابله با مساله کم آبی در استان وجود دارد تا بتوان سازگاری کاملی با شرایط آبی داشت.

 

بحران در تامین منابع آبی

رشیدیان سال 97 را به لحاظ تامین منابع آب در استان بحران توصیف کرد و تصریح کرد: 43 درصد کاهش بارش داشته ایم و بیش از 70 درصد ظرفیت سدها خالی است.

وی خاطر نشان کرد: به منظور مقابله با این پدیده و بهره وری مناسب منابع آب استان، 102 طرح در حوزه آب، آبفا، باز چرخانی و فاضلاب در حال اجرا داریم.

 

 

سرویس اقتصادی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *