جذب همکاری ۱۲۰ تشکل غیر دولتی با رویکرد مددکاری جامعوی در استان

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی گفت: در استان خراسان رضوی 120 سازمان مردم نهاد داریم که  با رویکرد مددکاری جامعوی فعالیت دارند و در حوزه آسیب‌های اجتماعی همکاری دارند.

دکتر سید جواد حسینی در همایش آموزشی مددکاران و مشاوران بنیاد شهید سراسر کشور با بیان اینکه در بنیاد شهید بیش از 600 مددکار اجتماعی  مشغول به فعالیت هستند اظهار داشت: مددکاری برای همه انسان ها مقدس است  اما شما مددکاران به مقدس ترین قشر جامعه یعنی خانواده شهدا و ایثارگران خدمت ارائه می دهید که کار شما با ارزش ترین کارهاست.

معاون استاندار با بیان اینکه  در کنار انواع مددکاری، مددکاری جامعوی از اهمیت ویژه ای برخوردار است اظهار داشت: جامعه امروزی با گسترش صنعت، گسست نسلی، بحران هویتی و اضافه شدن دنیای مجازی به دو دنیای آرمانی و واقعی مواجه شده است و با توجه به آسیب ها و تهدیدات فراوان در این دنیا باید مداخلات موثر صورت گیرد.

وی افزود: اگر سرجمع آسیب ها سالانه  در حد 10 درصد باشد جامعه نرمال است و این در حالی است که بعد از انقلاب سالیانه 15 درصد آسیب ها در جامعه رشد پیدا کرده است و این آسیب ها علاوه بر رشد نو پدید نیز شده است.

وی گفت: در جامعه امروزی میانگین سن آسیب ها کاهش یافته است و آسیب های اجتماعی نیز  تغییر شکل داده است که نمونه آن اعتیاد صنعتی و اعتیاد زنانه است.

معاون استاندار درادامه با بیان اینکه در نوع نگاه به مسائل اجتماعی پس از انقلاب دگردیسی ایجاد شده است، افزود: در دهه اول انقلاب نوع نگاه به مسائل اجتماعی نگاه اخلاق مدار آخرت گرایانه بود که ابزار این نوع نگاه پند و اندرز و امر به معروف و نهی از منکر بود.

وی افزود: اگر چه این نوع نگاه برای مسائل اجتماعی لازم است اما کافی نیست و لذا با این نوع نگاه مشکلات و معضلات اجتماعی کاهش نیافت.

حسینی با بیان اینکه در دهه دوم انقلاب نوع نگاه به مسائل اجتماعی به نگاه  کنترلی و پلیسی تغییر یافت، افزود: با هدف کنترل و کاهش مسائل اجتماعی اجتماع پلیسی، حراست ها و گزینش ها افزایش پیدا کرد ولیکن مسائل اجتماعی کاهش پیدا نکرد.

معاون استاندار با تاکید بر اینکه دردهه سوم انقلاب نوع نگاه به مسائل اجتماعی، نگاهی اجتماعی شد، افزود: اگر در مسائل اجتماعی، نگاه تقلیل گرایانه باشد مشکل حل نخواهدشد و لذا تقلیل مسائل اجتماعی به مسائل امنیتی، سیاسی وپلیسی راه حل مشکلات اجتماعی نیست.

وی گفت: با این نگاه، پلیس اجتماعی جایگزین اجتماع پلیسی شد،  مجازات های جایگزین مطرح شد، هیأت های حل اختلاف شکل گرفت، واحدهای مددکاری اجتماعی و مشاوره ما در مراکز نظامی و انتظامی و دادگستری و سایر نهادهای ذیربط گسترش یافت، زندان ها به مجازات از نوع جابره به جای مجازات زاجره روی آوردند، در زندان ها سازمان اقدامات تامینی به سازمان اقدامات تامینی و تربیتی تبدیل شد، مرکز مراقبت ها پس از خروج شکل گرفت و با این نگاه مسائل اجتماعی، اجتماعی دیده شدند.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه  نگاه اجتماعی به مسائل در دولت تدبیر و امید تقویت شده است، گفت:در دولت تدبیر و امید طرح تقسیم کار ملی پیرامون کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی مصوب شده  است و بر اساس این طرح 100 پروژه با اعتبار 12 میلیارد تومان در استان در حال اجرا می باشد.

وی اظهار داشت: با مداخلات موثر صورت گرفته شده در استان خرسان رضوی سال گذشته شاهد کاهش 2 دهم درصدی شیوع اعتیاد،  کاهش 12.8 درصدی طلاق، کاهش 10 درصدی جرایم حاشیه شهر مشهد و کاهش 17 درصدی ورود زندانیان مواد مخدر بوده ایم.

وی افزود:  همچنین در سال گذشته با مداخلات موثر صورت گرفته بیش از3 هزار زوج در حال طلاق با یکدیگر سازش کردند و 160 حکم مجازات جایگزین  زندان توسط مراجع قضایی استان صادر شده است.

 

 

منبع: استانداری خراسان رضوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *