کدام ویتامین‌ها به شما انرژی می‌‌دهند؟

هر ویتامینی در بدن ما نقش منحصر به فردی را با هدف سلامت کلی بازی می‌‌کند و زمانی که شما دچار کمبود ویتامین باشید بدنتان به تلاش بیشتری برای انجام کارهای ساده نیاز دارد که این مساله خود موجب خستگی، بیماری و مشکلات دیگر در سلامت شما می‌‌شود و جذب ویتامین‌‌های لازم شما را پر انرژی کرده و به لحاظ جسمی در وضعیت مناسبی قرار می‌‌دهد.

ویتامین‌‌های خانواده B برای انرژی بدن و عملکرد آن بسیار ضروری هستند برای مثال ویتامین B complex برای جلوگیری از خستگی و احساس ضعف مناسب است و انرژی را در همه جای بدن به صورت هماهنگ پخش می‌کند. ویتامین B همچنین به کاهش وزن هم کمک می‌‌کند در حالی که همزمان شما را فعال و پر انرژی می‌‌کند.

 

ویتامین B1 (تیامین)

این ویتامین سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و به بافت‌‌های انتقال دهنده عصبی مغز شما کمک می‌‌کند و در نتیجه توانایی حافظه و دیگر توانایی‌‌های شناختی شما بهبود می‌‌یابد. رشد رگ‌های خونی و سلامت پوست و همچنین سوخت و ساز بهتر بدن به مقادیر مناسبی تیامین وابسته است. که با سوخت و ساز بهتر بدن انرژی بیشتری در اختیار آن برای انجام کارهای مختلف قرار می‌گیرد.

 

ویتامین B2  (ریبوفلاوین)

این ویتامین کمک می‌کند تا فرایندهای شیمیایی مختلف در بدنتان تبدیل به انرژی شود و از اکسیژن بدن هم برای این کار استفاده می‌‌کند و به سلول‌‌ها در عملکرد بهتر کمک می‌‌کند. این ویتامین همچنین به آرام شدن درد مفاصل کمک می‌‌کند.

 

ویتامین B3 (نیاسین)

این ویتامین به کنترل کلسترول خون کمک می‌کند که این مساله می‌‌تواند موجب مشکلات قلبی عروقی شده و سطح انرژی شما را کاهش دهد. همچنین نیاسین به همراه ویتامین‌های دیگر از خانواده ویتامین ب به بهبود تولید انرژی در بدن کمک می‌کند.

 

ویتامین B5(پانتوتنیک اسید)

این ویتامین هم به افزایش انرژی بدن شما کمک کرده و سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می‌کند و در صورتی‌که شما بیمار باشید با تقویت ایمنی بدن به بهبود سریع‌تر شما کمک می‌کند.

 

ویتامین B6 ( پریدوکسین)

این ویتامین به سلامت عروق بدن و سیستم گردش خون کمک می‌‌کند و همه می‌‌دانیم که بدون گردش صحیح خون در بدن ما داشتن انرژی و فعالیت غیر ممکن است و سلول‌ها نمی‌توانند اکسیژن لازم را جذب کنند.

 

ویتامین B7 (بیوتین)

این ویتامین چربی و پروتئین را به انرژی تبدیل می‌کند و نقش موثری در تبدیل مواد غذایی به انرژی بازی می‌‌کند.

 

ویتامین B9 (فولیک اسید)

این ویتامین هم از رگ‌های خونی مراقبت می‌‌کند و نقش موثری در شکل گیری سلول‌‌های خونی بازی می‌‌کند که این سلول‌‌های خونی اکسیژن را در سراسر بدن حمل کرده و برای حفظ انرژی بدن ضروری هستند.

 

ویتامین B12 ( سیناکلوبامین)

این ویتامین همراه با فولیک اسید از سلول‌‌های خونی بدن مراقبت می‌کنند همچنین این ویتامین نقش موثری در جذب مواد غذایی و تبدیل آن به انرژی دارد.

 

مکمل‌های دیگر غذایی برای انرژی بخشی

8 نوع ویتامینی را که از خانواده B اشاره کردیم تنها نیاز بدن شما نیستند و شما برای داشتن انرژی بیشتر به مکمل‌‌های غذایی بیشتری نیاز دارید.

 

آهن

آهن برای تولید هموگلوبین در بدن لازم است زیرا هموگلوبین همراه با خود اکسیژن را به نقاط مختلف بدن می‌برد و به همین دلیل کمبود آهن سطح انرژی شما را پایین می‌آورد.

 

منیزیوم

منیزیوم در واقع به تقویت استخوان‌‌ها و توانمندی استخوان‌‌های ضعیف با انرژی بخشی بیشتر به آنها کمک می‌‌کند.

 

روی

مقدار کمی روی در رژیم‌‌های روزانه ما مورد نیاز است، زیرا به بدن برای تولید پروتئین کمک می‌کند و این موضوع به رشد موها، سلامت پوست، ناخن‌‌ها و تقویت عضلات بدن کمک می‌کند.

 

رژیم سالم غذایی

مکمل‌های غذایی به تنهایی انرژی مورد نیاز بدن ما را تامین نمی‌کنند و باید برای داشتن رژیم غذایی سالم از همه گروه‌های غذایی اعم از کربوهیدرات‌ها، پروتئین، مواد مغذی و … در برنامه روزانه‌مان استفاده کنیم.

 

منابع غذایی ویتامین‌ها:

در مواد غذایی که مصرف می‌کنیم  به خصوص میوه و سبزیجات هم مقادیر زیادی از ویتامین‌ها وجود دارند، برای مثال مواد غذایی زیر منابع سرشاری از ویتامین B هستند.

اسفناج، موز، دانه آفتابگردان، سیب زمینی، هندوانه، گوشت کم چرب، عدس، مارچوبه، جعفری، کلم بروکلی، تخم مرغ، جگر، شیر، آب گوجه ، نخود، لوبیا سبز.

بنابراین در کنار مصرف ویتامین و مکمل‌های مختلفی مثل ویتامین  B، آهن، منیزیوم، روی و … نباید از تاثیر رژیم‌های غذایی سالم غافل شویم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *