همیشه مشکل تأمین آب شرب داشته‌ایم

مراسم افتتاح پروژه‌های آب و فاضلاب مشهد با حضور رضا اردکانیان وزیرنیرو، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی، قاسم تقی‌زاده خامسی شهردار مشهد برگزار شد. در این مراسم تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشهد، اعضای شورای اسلامی شهر مشهد و مدیران و مسئولین اجرایی حضور داشتند.

 

پیشرفت در زمینه آب رسانی

رضا اردکانیان وزیر نیرو در مراسم افتتاحیه پروژه آب و فاضلاب مشهد که در محل تاسیسات آب و فاضلاب مشهد برگزار شد بیان داشت: امروز شاهد افتتاح ١٨ پروژه با بیش از 80 میلیارد تومان اعتبار هستیم. وی با اشاره به بحث کمبود آب به ویژه در خراسان رضوی ادامه داد: باید به عنوان یک عمل صالح توجه بیشتری به شیوه‌های مصرف این ماده حیاتی داشته باشیم.

وزیر نیرو اظهار کرد: عرصه مدیریت آب یکی از میدان‌گاه‌هایی است که هرکس توفیق کار در آن داشته باشد از آن بهره کافی را می‌برد و کشور ما از تمدنی ارزشمند بهره‌مند است. اردکانیان با اشاره به 40 سالگی انقلاب اسلامی یادآور شد: در سال جاری که انقلاب در آستانه 40 سالگی است همه دستگاه‌ها به فکر برگزاری یک مراسم باشکوه برای یادواره آن هستند تا یکسال به یاد ماندی رقم بخورد. وی افزود: امروز در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی ابعاد مختلف موضوع مدیریت آب از حیث منابع مورد بررسی قرار گرفت این در حالی است که ما به همه فعالیت‌های آب می‌پردازیم و در این زمینه تلاش می‌کنیم، چرا که معامله پرثمری است.

وزیر نیرو با بیان اینکه پیشرفت‌های خوبی در زمینه آب داشته‌ایم تاکید کرد: در کنار همه این پیشرفت‌ها از حیث الگوهای مصرف نمره خوبی را نمی‌گیریم و در دسته‌بندی‌های موجود یک جامعه بد مصرف تلقی می‌شویم، دستگاه‌های اجرایی در اولویت‌بندی‌ها، آن گونه که شایسته است توجه افکار عمومی را به این مسئله جلب نکرده‌اند.

اردکانیان با بیان اینکه امروزه در تقسیم‌بندی‌های بین‌المللی آب دیگر اسمی از فاضلاب دیده نمی‌شود و به عنوان یک منبع در نظر گرفته می‌شودگفت: ما همیشه مشکل تأمین آب شرب داشتیم و با توجه به اولویت‌ها باید آب شرب را تامین کنیم که از راه‌های مختلفی همچون آب‌های متعارف، غیرمتعارف و حتی در برخی کشورها به صورت وارداتی تامین می‌شود. وی اضافه کرد: در کشور ما 4.7 میلیارد مترمکعب پساب تولید می‌شود و این منبع ارزشمندی در تامین آب شهری و صنعتی است.

اردکانیان ادامه داد: 20 میلیون هکتار از اراضی دنیا با پساب آبیاری می‌شود، پساب یک منبع مورد اعتماد است و در آن شکی نیست.

 

تسریع در اجرای طرح‌ها

در ادامه این مراسم، استاندارخراسان رضوی با اشاره به وضعیت بحران منابع آب و خشکسالی های مداوم در استان گفت: نیازمند همراهی بیشتر وزارت نیرو در اجرای سریعتر طرح های میان و بلندمدت تامین آب استان هستیم.
از جمله این طرح ها انتقال آب از ارتفاعات هزار مسجد و نیز دریای عمان به استان های شرقی کشور از جمله خراسان رضوی است که امید است با سرعت بیشتری به مرحله اجرا برسد.

علی‌رضا رشیدیان افزود: امید است با مساعدت وزارت نیرو به استان های شرق کشور مشکل بلندمدت این استان ها برای مشکل آب با اجرای این طرح حل و فصل شود.
استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: در این میان با توجه به کاهش جدی بارش ها، روان آبها و وضعیت نامطلوب سدها نیازمند اجرای طرح های مدیریت هوشمندانه آب اعم از باز چرخانی آب و تفکیک آب شرب از فضای سبز، تصفیه آب صنعتی به عنوان طرح های کوتاه مدت هستیم که در کنار طرح های انتقال آب از مناطق دوردست پیگیری می‌شود.

رشیدیان اظهار کرد: شرکت های تابعه وزارت نیرو در استان همکاری خوبی در بخش های مربوطه برای تامین نیاز مردم داشته اند چنانکه در موضوع کلان آب اقدامات بسیار خوبی را در این تعامل و همکاری به اجرا درآورده اند. وی گفت: از جمله این طرح‌ها همکاری وزارت نیرو و جهادکشاورزی در مدیریت برداشت آب از چاه‌های کشاورزی است که با اقدامات صورت‌گرفته منجر به‌کاهش 350 میلیون متر مکعبی برداشت آب‌های زیرزمینی شده است بدون آن‌که به تولید کشاورزی صدمه‌ای وارد شود.

استاندار خراسان رضوی افزود: این امر با افزایش کیفیت بهره برداری و بهره وری آب در استان همراه بوده و امید است با تداوم این طرح شاهد کاهش بیشتر وبهره وری بالاتر از مصرف آبهای زیرسطحی در استان بویژه در شرایط بحرانی کنونی باشیم. وی تصریح کرد: هم اکنون حدود 100 درصد چاه های کشاورزی استان به کنتور هوشمند تجهیز شده اند و کارخانجات و شهرک های صنعتی هم با ایجاد تصفیه خانه های فاضلاب نیز همکاری خوبی در این حوزه داشته‌اند.

رشیدیان عنوان کرد: امید است در حوزه آب و انرژی و برق تحولات خوبی در سایه این تعاملات و نیز توجه ویژه وزارت نیرو در استان صورت گیرد.در حوزه نیروگاه های بادی و خورشیدی هم اقدامات خوبی صورت گرفته و سال قبل در بخش نیروگاه های خورشیدی رشد خوبی حاصل شد و امسال هم امید است در حوزه نیروگاه های بادی با اقداماتی که در دست انجام شاهد تحولات خوبی باشیم.

 

نبود اعتبارات لازم

در ادامه این مراسم، نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: : موضوع آب در بعضی از نقاط کشور و به‌خصوص استان خراسان رضوی بسیار مضاعف و دوچندان است و در این بحران و شرایط امروز به روزمرگی گرفتار شدیم ولی هیچوقت نتوانستیم با افق روشنی پیش برویم.

حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر افزود: یک بخش این مشکلات اعتبارات است که نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است و باعث پدیدآمدن مشکلاتی در اجرای پروژه‌ها در این زمینه شده است.

نماینده مشهد و کلات در مشهد تصریح کرد: کمبود این اعتبارات در بخش آب‌رسانی خاطرات جیره‌بندی آب را در اذهان عمومی زنده می‌کند،بحث اعتبارات عمرانی باید به‌صوت جدی‌تری باشد .وی گفت: در حوزه تصفیه‌خانه‌ها نسبت به سایر نقاط کشور خوب جلو رفتیم ولی نتوانستند رشد کافی داشته‌ باشند و با افت کیفیت روبه‌رو شدیم.

 

 

گزارشی از مرجان فرهمند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *