تلگرام همکاری کند، فیلتر نمی‌شود

معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه گفت: به دلیل محدودیت های شرعی و قانونی، رسانه ای کردن برخی پرونده های قضایی ممکن نیست.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای عصر چهارشنبه در نشست دانشجویی و پرسش و پاسخ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بیان برخی مسائل داخل پرونده های قضایی از نظر شرعی جایز نیست و بیان برخی موارد را هم قانون اجازه نمی دهد، لذا ممکن است بعضی از مردم بگویند ‘پرونده ای را ماست مالی کردیم و می خواهیم سر مردم شیره بمالیم'.

وی اظهار کرد: قانون اجازه نمی دهد تا حکم پرونده ای قطعی نشده است مطلبی در باره آن بیان کنیم.

وی گفت: یکی از دلایل طولانی شدن پرونده‌ های قضایی، اخذ نظرات کارشناسان پزشکی است و مواردی از قبیل تصادف و نزاع که منجر به جراحت، مصدومیت و فوت می شود، نیاز به نظر پزشکی قانونی دارد.

معاون اول قوه قضائیه در باره درخواست ملاقات های مردمی نیز افزود: مردم دوست دارند ما را ببینند و مسایل خود را با ما در میان بگذارند باید ببینیم چگونه می شود برای آنها امکان دیدار فراهم کرد، در طول روز چند نفر را می شود ملاقات کرد و کارهای موظفی خود را نیز انجام داد.

وی با بیان اینکه امکان دیدن همه افراد میسر نیست اما توقع ملاقات هم وجود دارد، از دانشجویان خواست در این زمینه و همچنین برخی موضوعات به قوه قضائیه راهکار ارائه داده و مشورت بدهند.

معاون اول قوه قضائیه اظهار کرد: باید عیب خود را ببینیم و گرنه اگر کسی عیب خود را نبیند و به عیوب دیگران مشغول شود گرفتار خودخواهی و خودبزرگ بینی می شود به طوری که حاضر است همه را برای آنچه در ذهن خود دارد، فدا کند.

 

حصر مصوبه شورای عالی امنیت ملی است

وی در خصوص موضوع حصر نیز گفت: این موضوع مصوبه شورای عالی امنیت ملی است که کماکان به قوت خود باقی است و محتوای آن طبقه بندی شده است و بنا به تشخیص خودشان آنچه لازم بدانند اطلاع رسانی می کنند.

وی با اشاره به پرونده های شهرداری تهران هم گفت: یکسری پرونده ها مربوط به مسئولان جدید و پرونده هایی نیز مربوط به شهردار سابق تهران است، پیش از اینکه شهردار مستعفی تهران گزارش خود را بفرستد خبرهایی به ما رسید و ما نیز به مراجع مربوط ارجاع دادیم و تحقیقات خود را آغاز کردیم و معلوم نیست چقدر زمان ببرد.

 

پرونده برادران مسئولان عالی کشور در حال رسیدگی است

حجت الاسلام اژه ای با اشاره به پرونده برادران سه تن از مسئولان عالی کشور گفت: این پرونده ها در حال رسیدگی است و هنوز هیچکدام به مرحله کیفرخواست نرسیده است.

وی ادامه داد: پرونده برادر یکی از این مقامات مالی و سنگین است و نیاز به کار فراوان دارد. در پرونده یکی دیگر از اینها هم یکطرف پرونده فراری است.

 

حکمت عدم برخورد با احمدی نژاد قابل توضیح نیست

وی گفت: در خصوص حکمت عدم برخورد با رئیس جمهوری سابق هنوز نمی توان توضیح داد و هیچوقت نگفته ایم به خاطر مصلحت یک پرونده را رسیدگی نکرده و یا به تاخیر انداخته ایم، ولی با گذشت زمان بسیاری از مسائل برای مردم روشن شده است.

محسنی اژه ای گفت: بعضی از پرونده ها شاکی دارد و یا گزارش آنها از مراجع مربوط می رسد اما آنچه مربوط به شکایت است تا زمانی که شاکی نیاید کاری نداریم. تا زمانی که گزارش از نهاد نظارتی نیاید نمی شود کاری کرد یا اینطور نیست که پرونده ای را ثبت و دیگری را ثبت نکنیم.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اینکه شورای عالی فضای مجازی تصمیماتی در خصوص مدیریت و توسعه زیرساخت های پیام رسان های داخلی و اینترنت ملی اتخاذ کرده است، افزود: مصوباتی هم در قوه قضائیه تدوین و تنظیم کرده ایم و اگر همه همکاری کنیم لطمات و صدمات این حوزه کمتر می شود.

حجت الاسلام اژه ای در مورد پرونده اسیدپاشی چندسال پیش اصفهان، گفت: این پرونده مفتوح است و تحقیقات بسیاری انجام شده است اما کسی دستگیر نشده و قوه قضائیه حق صدمه دیدگان را به عنوان دیه پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه مسئولیت حفاظت از زندانیان به عهده سازمان زندانها است، اظهار کرد: ۲۰۰ هزار نفر زندانی داریم و اگر توقع داریم که هیچکس به مرگ طبیعی نمیرد، غیرممکن است.

 

تلگرام همکاری کند، فیلتر نمی شود

معاون اول قوه قضائیه در مورد فیلتر کردن تلگرام گفت: مدیر این پیام رسان پیش از این قول همکاری داده بود اما در حوادث دیماه به بعد نقض عهد کرد. باید زیرساختهای پیام رسان داخلی را تقویت کنیم. اگر مدیر تلگرام همکاری کند حاضریم با پذیرش برخی خطرها نیز اجازه فعالیت بدهیم.

حجت الاسلام اژه ای افزود: اولا، فناوری جدید یک تحول بزرگ در دنیاست و در قرن حاضر این بزرگترین تحول است که ایران اسلامی نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد و ما باید از مزایای این تحول استفاده کنیم و در زمره کشورهایی قرار گیریم که در این تحول نقش مثبتی ایفا می کنیم.

وی اظهار کرد: همان طور که عقل، دین، قانون و هم مردم کشور اجازه نمی دهند که فردی به مرزهای فیزیکی کشور تجاوز کند، باید از استقلال کشور در برابر چیزی که مرزهای کشور را درنوردیده است، دفاع کرد.

وی گفت: اگر شبکه های پیام رسان مدیریت نشوند همه مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور را در اختیار خواهند گرفت لذا باید تلاش کنیم و با سرمایه گذاری از حریم مردم و حریم کشور در مورد خطوطی که همه عقلا بر آن تاکید دارند، حفاظت کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: باید زیرساخت ها را بومی و مدیریت کرد و تا جایی که می شود از علم و استعداد ایرانیان بهره گرفت و در مدیریت شبکه های پیام رسان نقش ایفا نمود.

حجت الاسلام اژه ای اظهار کرد: اگر 20 سال قبل وارد مساله مدیریت شبکه های پیام رسان شده بودیم، اکنون بسیار جلوتر بودیم لذا اگر الان مدیریت این شبکه ها را در دست نگیریم، عقب خواهیم ماند و اگر آن را رها کنیم، همه چیزمان زیر سئوال می رود.

وی مساله کسب و کار از طریق شبکه های پیام رسان را مساله ای جزئی دانست و گفت: باید زیرساختهایمان را بومی کنیم و آنها را مدیریت نماییم و تا جایی که می شود مانع از بروز خطرات عظیم برای کشور و ضرر رساندن به منافع حکومت و مردم شویم.

وی اظهار کرد: یک زمانی به سبب مسائل انتخابات، شعارهایی داده می شد؛ همین دیروز من در رسانه ها شنیدم که آقای نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهوری نقل کرده است که ‘یکی از عوامل اصلی نوسانات بازار ارز، فضای مجازی و تلگرام بود'، رئیس بانک مرکزی نیز همین را گفت.

معاون اول قوه قضائیه در مورد شبکه تلگرام گفت: اگر مدیر تلگرام حداقل بخشی از حق حاکمیت ایران را می پذیرفت و از قوانین کشورمان تبعیت می کرد امکان داشت این قضیه را با تعامل مدیریت می کردیم، اما از دیماه پارسال به این سو، مدیران تلگرام در باره موارد درخواستی با کشورمان همراهی نکردند.

 

امنیت شبکه های پیام رسان داخلی کم نیست

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اینکه شورای عالی فضای مجازی تصمیم گرفته از حقوق مردم حمایت کند، اظهار کرد: امنیت شبکه‌های اجتماعی ایرانی اصلا کم نیست و شاهد بودید که مقام معظم رهبری نیز فرمودند دسترسی به اطلاعات شخصی حرام شرعی است و حفاظت از اطلاعات مردم واجب است.

اژه ای افزود: مدیر یک پیام رسان حق ندارد اطلاعات خصوصی مردم را به دیگران بدهد و بدون حکم قاضی حق انجام چنین کاری را ندارد.

 

تردیدی در خودکشی سیدامامی نداریم

سخنگوی قوه قضائیه در مورد خودکشی کاووس سیدامامی گفت: احتمال خودکشی وی داده نمی شد اما تمامی جنبه های لازم در بحث حفاظت رعایت شد، درباره خودکشی سیدامامی تردیدی نیست اما انگیزه وی از خودکشی هم مشخص نیست.

اژه ای در خصوص موسسه اعتباری میزان، اظهار کرد: این موسسه به نام قوه قضائیه نبوده اما چند نفر از قضات بازنشسته و غیربازنشسته عضو آن بودند. در هر صورت با بروز مشکلات، پیش از هر موسسه ای با آن برخورد کردیم.

وی با بیان اینکه هزینه دادرسی در ایران از بسیاری کشورها پایین تر است افزود: مبالغ واریزی به خزانه دولت می رود‌ و از آنجا درصدی به هلال احمر و درصدی به دولت می رسد و در لایحه بودجه نیز برای قوه قضائیه مبالغی اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: امسال برای انجام تکالیفی که بر عهده داریم 230 هزار میلیارد ریال نیاز داریم اما تنها 90 هزار میلیارد ریال منظور شده است. هرچه کمتر اختصاص یابد ما در انجام امور محوله و تکالیف خودمان شرایط سخت تری خواهیم داشت.

 

علنی کردن اسامی قضات مجرم

سخنگوی قوه قضائیه در مورد اعلام اسامی قضات متخلف گفت: بهمن پارسال رئیس این قوه هشدار داد که هر قاضی مرتکب جرم شده و تخلف او ثابت شود به صورت علنی معرفی می شود و این موضوع را ما دنبال می کنیم اما هنوز حکمی قطعی و ثابت نشده است.

محسنی اژه‌ای در مورد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار کرد: این ستاد چهار ماه است تشکیل نشده و امیدواریم معاون اول رئیس جمهوری، به عنوان رئیس این ستاد، هر چه زودتر این جلسه را تشکیل بدهد.

وی با اشاره به سند 2030 اظهار کرد: آنگونه که مسئولان وزارت آموزش و پرورش می‌گویند دیگر این طرح اجرا نمی‌شود اما اگر کسی اطلاعی دارد که در گوشه و کنار این سند در حال اجراست به دادستانی کل کشور اعلام کند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: این قوه در اطلاع‌رسانی ضعف دارد و اطلاع‌رسانی کافی و وافی را ندارد اگر این اطلاع‌رسانی کافی و درست انجام شود به اعتماد مردم هم کمک می کند. ما در حجمی که کار می کنیم و برای خنثی کردن توطئه های دشمن و مغرضان لازم است اطلاع رسانی نداریم باید از طریق فیلم و سریال و تریبون‌های مختلف اطلاع رسانی انجام شود و فقط محدود به نشست های خبری سخنگوی این قوه نباشد.

 

برخی در پرونده حقوق‌های نجومی مرتکب جرم شدند

وی در مورد حقوق های نجومی گفت: از زمانی که دولت در این خصوص بخشنامه صادر کرد این مصوبه در حال اجراست اما نسبت به حقوق های گذشته دولت کاری انجام نشده و گزارشی هم به قوه قضاییه نرسیده است. دیوان محاسبات هم در این باره اقدام کرد اما چیزی را جرم تشخیص نداد تا به ما اعلام کند.

اژه ای ادامه داد: سازمان اطلاعات سپاه و بازرسی کل کشور در این خصوص وارد شدند و پرونده‌هایی از طرف اطلاعات سپاه آمد که به دو بخش تقسیم می‌شود؛ عده‌ای حقوق های اضافه گرفته بودند اما مرتکب جرم نشدند که حقوق های اضافه را برگردانده و یا در حال برگشت دادن هستند و عده‌ای نیز در این خصوص حقوق های نجومی گرفتند و جرم نیز مرتکب شده اند به این صورت که مثلا در شرکت هایی که سوددهی نداشته، صورتحساب های جعلی تنظیم و سود گرفته‌اند که این کار جرم است.

 

پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان سنگین است

وی در باره صندوق فرهنگیان اظهار کرد: این صندوق نیز پرونده‌اش با بانک سرمایه در ارتباط است و برای بیش از 30 متهم پرونده تشکیل شده است و برای عوامل اصلی آن کیفرخواست صادر شده یا به زودی صادر می‌شود و این پرونده ای سنگین است.

 

بازداشت یکی از اعضای شورای شهر مشهد

محسنی اژه ای درخصوص بازداشت یکی از اعضای شورای شهر مشهد نیز تصریح کرد: این مساله صحت داشته و فردی که بازداشت شده بود، آزاد شده  است. البته قانون اجازه نمی دهد در مورد آن مطلبی بیان کنیم چراکه حکم قطعی ندارد. این را مقام قضایی استان به من گفته که یکی از اعضای شورا بازداشت شده و آزاد شده است.

 

حواشی اظهارات دادستان کل کشور

وی در خصوص اظهارات اخیر دادستان کل کشور در مورد استعفای شهردار تهران هم گفت: اگر برداشت بیشتر مردم از صحبت های دادستان به عنوان دخالت باشد انتقاد به صحبت های او وارد است و الا این انتقادها درست نیست.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *