مدیران اقتصادی اجازه ندادند ارز همراه با تورم رشد کند

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: تیم اقتصادی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم که مدیریت اقتصادی کشور را در اختیار گرفتند با دست‌کاری و مداخله که در دولت‌های قبلی نیز معمول بود، اشتباه بزرگی مرتکب شدند که اجازه ندادند نرخ ارز همراه با تورم افزایش یابد.

محمدحسین روشنک افزود: تیم اقتصادی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم از پنج سال پیش که مدیریت اقتصادی کشور را در اختیار گرفتند با دست‌کاری و مداخله‌ای که در دولت‌های قبلی نیز معمول بود اشتباه بزرگی مرتکب شدند که اجازه ندادند نرخ ارز همراه با تورم افزایش یابد.

وی اضافه کرد: متأسفانه مشاورین دولت در تشکل‌های اقتصادی نیز که بیش‌تر بنگاه‌های دولتی و یا خصوصی مصرف‌کننده ارز هستند به ‌اشتباه و یا منفعت‌طلبان دولت را به دخالت در نرخ ارز تشویق کرده و راه غلط نشان می‌دادند. البته در مقابل کارشناسانی در بخش خصوصی به‌ویژه تشکل‌های صادرات محور بودند که بارها اعلام کردند دست‌کاری غیر کارشناسی در نرخ ارز بدون در نظر گرفتن تورم آینده خوبی را برای اقتصاد کشور به‌ویژه تولید و صادرات به همراه نخواهد داشت و در نهایت نیز فنر فشرده‌شده نرخ ارز از کنترل خارج خواهد شد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه تیم اقتصادی دولت آقای روحانی همچون دولت‌های گذشته دخالت و دست‌کاری در نرخ ارز را وسیله کنترل تورم قرار داده است اظهار کرد: تیم اقتصادی دولت با نظر موافقان دخالت در نرخ ارز بیش‌تر هماهنگ بوده و به نظر مخالفان توجه نمی‌کردند.

وی تاکید کرد: تیم اقتصادی دولت روحانی نسبت به تیم اقتصادی دولت‌های نهم و دهم که به دلیل داشتن ارزهای فراوان نفتی توانسته بودند هفت سال مقاومت کرده و نگذاشتند نرخ ارز همراه با تورم افزایش یابد ارز کمتری در اختیار داشتند، فقط توانستند پنج سال مقاومت کنند که با توجه به حجم درآمد ارزی دولت، پنج سال نیز مقاومت موفقی بود و باعث شد همکاران اقتصادی آقای روحانی باور کنند می‌توانند بیش‌تر مقاومت کرده و فنر نرخ ارز را تا آخر دولت دوازدهم در کنترل نگهدارند از این رو همچنان با دادن اطلاعات و مشاوره امیدوارکننده به رئیس‌جمهور تلاش می‌کردند این مقاومت و شرایط ادامه داشته باشد.

روشنک ادامه داد: برای کارشناسان اقتصادی که ارز را نیز یک کالا می‌دانند، مشخص بود وزنه و توان درآمدهای ارزی نصف شده دولت دوازدهم نسبت به دولت دهم برای حفظ فشردگی بیش‌تر فنر نرخ ارز کفایت نمی‌کند و همان‌گونه که کارشناسان اقتصادی کشور از همان سال اول دولت یازدهم پیش‌بینی می‌کردند و تیم اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم را از ادامه راه دولت‌های نهم و دهم در خصوص دخالت و دست‌کاری در نرخ ارز بر حذر می‌داشتند، از کنترل خارج و خود را به تورم ذخیره‌شده می‌رساند.

وی اضافه کرد: اکنون نرخ ارز به نرخ تورم واقعی کشور که از پنج سال قبل تاکنون ذخیره‌شده است نزدیک شده و با تورم هماهنگ و در حال آرام گرفتن است از این رو بعید است شاهد تنش و افزایش بیش‌تری در نرخ ارز باشیم. به‌خصوص که در روزهای آینده بازارها فعال و ارز حاصل از صادرات به بازار وارد و نرخ ارز کنترل و اگر دست‌کاری جدیدی در کار نباشد، به آهستگی همراه با سرعت تورم افزایش خواهد داشت.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بیان داشت: افزایش نرخ ارز با توجه به تورم پنج سال گذشته امری طبیعی بوده و ارتباط چندانی به مسائل سیاسی و تحولات و رفتارهای دیوانه‌ای چون ترامپ ندارد، ضمن اینکه با آرام گرفتن قیمت، ارزهایی که بدون مصرف و برای ذخیره در گاوصندوق‌ها، لای بالشت‌ها و حساب‌های خارجی خریداری‌شده‌اند به بازار برگشته و نرخ ارز را در حدود تورم مهار‌ می‌کند.

وی اضافه کرد: آنگاه ریال‌ها نه به‌سوی تولید که به‌سوی ملک که با تورم چند سال گذشته هماهنگ نشده روانه خواهند شد همین موضوع باعث می‌شود که در سال ۱۳۹۷ مهار تورم و یک‌رقمی بودن آن از اختیار تیم اقتصادی دولت خارج و البته گردش نقدینگی ایجاد و اقتصاد فعال شود؛ اینکه تا چه درصدی در سال جاری تورم خواهیم داشت، باید بررسی شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *