زور آزمایی «پدیده» با پدیده شکایت‌ها

عدد شش در فوتبال ایران معانی گوناگونی برای تیم‌های مختلف دارد. برای برخی‌ها عددی دوست داشتنی و برای برخی دیگر عددی منفور است. برای یک تیم یادآور بهترین برد تاریخ تیمشان مقابل رقیب سنتی و کری خوانی 44 ساله و برای تیم دیگر یادآورد بدترین خاطرات فوتبالی که از تیم محبوبشان به یاد دارند محسوب می‌شود. اما این عدد در سال 96 برای هواداران فوتبال پدیده به کابوسی تبدیل شده که ممکن است تیمشان را به ورطه نابودی بکشاند.

ضعف مدیریتی شاید اصلی ترین مشکل نه فقط در فوتبال بلکه در کل ورزش ایران است. مشکلی که در سال گذشته بدجور گریبان تیم پدیده مشهد راگرفتوممکناستسال 97 آخرینسالحیاتاینتیمباشد.

پدیده سال 96 را با بسیار خوب و با دو برد مقابل صبا و ماشین سازی آغاز کرد اما در ادامه چهار مسابقه آخرش را در لیگ شانزدهم واگذار کرد تا فصل را با رتبه یازدهم تمام کنند.

شاگردان رضا مهاجری درابتدایفصلهفدهمباترکیبیازبازیکنانباتجربهوجوانواردمسابقاتلیگبرترشدندوبانتایجخوبشانپدیدهلیگلقبگرفتند. نتایجپدیده‌ای‌ها،مردممشهدوهوادران این تیم را حتی به کسب سهمیه آسیایی بسیار امیداور کرده بود تا اینکه روزهای کابوس وار برای این تیم آغاز شد. 17 آذر 96 خبر کسر شش امتیاز از این تیم مشهدی فوتبال مشهد را در شوک فرو برد.زوران کنژویچ بازیکن سابق تیم فوتبال پدیده مشهد که در سال 2014 در این تیم توپ می‌زد بعد از جدایی از این تیم از این باشگاه شکایت کرد و در نهایت حکم کسر شش امتیاز از باشگاه پدیده را گرفت.

پدیده که تا آن زمان بین مدعیان لیگ حداقل برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان بود، با این کسر امتیاز تا رتبه دهم جدول پایین رفت و خیلی راحت از جمع مدعیان خارج شد. این شش امتیاز در حالی کسر شد که بارها خبر تهدید پدیده به کسر امتیاز به دلیل شکایت این بازیکن منتشر شده و به این باشگاه بارها ازطرففیفااخطاردادهشدهبودولیکسیجدینگرفتیاشایدهمپولینداشتندتاایناخطارراجدیبگیرند.

پس از این اتفاق نتایج خوب پدیده جایش را به نتایج سینوسی و تقریبا ضعیف داد تا جایی که این تیم اکنون در رتبه دوازدهم جدول قرار گرفته و فقط سه امتیاز تا منطقه سقوط فاصله دارد.

اما این پایان تیره روزی های پدیده نبود و چند هفته پیش نیز بازهم خطر کسر امتیاز و حتی سقوط به دسته پایین تر این تیم را تهدید کرد. مشکلات مالی باشگاه پدیده اجازه نداده تا مسئولان این باشگاه بتوانند طلب پراهیچ را که مبلغ سنگینی هم هست، پرداخت کنند و از طرفی این بازیکن هم به هیچ وجه حاضر نیست به مسئولان باشگاه سابقش مهلت دهد. با شرایط موجود اگر باشگاه مشهدی با کسر شش امتیاز دیگر از سوی فیفا مواجه شد اصلاً نباید تعجب کرد.

پس از این اتفاق حمیدرضا کریمویی که نتوانست پولی برای پدیده فراهم کند از سمت مدیرعاملی این تیم استعفا داد و پیام پارسا سرپرست مدیرعاملی این تیم شد.

مدت‌هاست شرکت پدیده به تیم فوتبالش کمک مالی نمی‌کند و فقط اسم پدیده روی این تیم مانده است و احتمالا این آخرین فصلی است که این تیم با نام پدیده فعالیت می‌کند زیرا ممکن است امتیاز پدیده به فروش برسد و سرنوشتی شبیه به ابومسلم پیدا کند. با توجه به اینکه مجموعه پدیده برای فصل آینده قصد تیمداری ندارد چند شرکت و شخص حقیقی برای خرید امتیاز این باشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند.

البته تمام مشکل پدیده فقط بدهی پراهیچ نیست و بازیکنان فعلی این تیم چک‌های دریافتیشان از باشگاه برگشت خورده است. بازیکنان پدیده بیش از چهار ماه است که دریافتی از باشگاه‌شان نداشته‌اند از این‌رو به مربیان خود اعلام کرده‌اند اگر مشکل مالی آنها برطرف نشود در سال جدید در تمرینات این تیم حاضر نمی‌شوند.

در روزهای پایانی سال 96 ، پارسا اعلام کرد 10 درصد از قرارداد پراهیچ را پرداخت کرده‌اند و با این بازیکن به توافق رسیده‌اند. با این حال هواداران پدیده سال 96 را با استرس و نگرانی از وضعیت تیمشان به پایان رساندند و امید دارند در سال 97 مشکلاتشان برطرف شود.

از طرفی دیگر در آخرین روزهای سال 96 فدراسیون جهانی فوتبال در نامه‌ای که به باشگاه پدیده و فدراسیون ایران ارسال کرد، یادآور شد باشگاه مشهدی تعهدات خود نسبت به ایگور پراهیچ را عملی نکرده و فرصت این باشگاه برای پرداخت بدهی ایگور پراهیچ در تاریخ 9 اسفندماه به پایان رسیده است.

فیفا در این نامه همچنین یادآور شد اگر باشگاه پدیده تا تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۱۸ یعنی ۲۸ اسفند ماه اقدام به پرداخت بدهی نکند، پرونده ذکر شده به یکی از اعضای کمیته‌ انضباطی فیفا ارسال می‌شود تا یک هفته‌ پس از زمان گفته شده در مورد آن تصمیم گیری شود.

اینطور که از شواهد پیدا است مسئولان باشگاه پدیده مشهد برای پرداخت این مبلغ قبل از تعطیلات نیز اقدامی نکردند و حالا نگرانی بزرگ آنها کسر 6 امتیاز دوم و سقوط به دسته پایین‌تر است.

طبق حکم فیفا، پدیده باید ۷۹ هزار و ۱۸۶ یورو به علاوه پنج درصد سود و همچنین ۵۳ هزار و ۱۷۲ یورو به عنوان جریمه به علاوه پنج درصد سود، به پراهیچ پرداخت کند و با توجه به سابقه بد پدیده در عدم پرداخت بدهی کنزوویچ، به نظر می‌رسد این تیم گزینه اصلی سقوط به دسته یک خواهد بود.

پدیده در حال حاضر 26 امتیاز دارد و اگر 6 امتیاز از این تیم کسر شود،‌20 امتیازی می‌شود و به رده پانزدهم سقوط می‌کند. از سوی دیگر زمان زیادی به پایان لیگ برتر باقی نمانده و انتظار می‌رود فدراسیون فوتبال با ورود و واکنش به موقع به این مساله هرچه سریع‌تر درباره مشکل پیش آمده برای باشگاه مشهدی شفاف‌سازی کند.

با توجه به وضعیتی که مشکی‌پوشان در قعر جدول لیگ برتر دارد، بعید به نظر می‌رسد این تیم فصل آینده در لیگ برتر باشد از این رو تمام دلخوشی مردم مشهد به حل شدن مشکل پدیده است تا در فصل آینده نیز تیم در لیگ برتر داشته باشند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *