رفتن یا ماندن، مسئله اینست

“تقی زاده خامسی می رود یا می ماند؟” مسئله ای که این روزها، در کنار دغدغه پیدا کردن سعید مرتضوی دادستان سابق تهران که حکم جلبش به تازگی صادر شده است، ذهن همه را به خود مشغول کرده است؛ البته اگر نوسان قیمت دلار و حمله آمریکا و متحدانش به سوریه را از سرخط اظهارنظرهای مردمی حذف کنیم.

ماجرا از جایی شروع شد که استعفای محمدعلی نجفی شهردار تهران رسمی شد و نام شهردار مشهد به عنوان یکی از گزینه های جانشینی وی بر سر زبان ها افتاد. این موضوع واکنش های زیادی را تابحال به دنبال داشته است که جدی ترین و رسمی ترین آن اظهارنظر محمدرضا حیدری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در بیست و دومین جلسه علنی این شورا بود که اعلام کرد شهردار مشهد تعهد 4ساله برای خدمت در این شهر دارد.

وی در صحن علنی روز گذشته گفت: ز منظر شورای شهر مشهد آقای تقی‌زاده خامسی تعهدی چهارساله به ما دارند که به عنوان شهردار مشهد انجام وظیفه کنند و اگر خلاف این عمل شود خلف وعده و قراری است که با اعضای شورای شهر مشهد گذاشته‌اند.

حیدری ادامه داد: لذا ما معتقدیم که در کشور چهره‌های توانمند و خدوم فراوانی وجود دارند و شورای شهر تهران اجازه دهند آقای تقی‌زاده خامسی همچنان در شهرداری مشهد انجام وظیفه کنند و از چهره‌های توانمند دیگر در شهرداری تهران استفاده کنند.

حیدری تصریح کرد: از منظر ما این موضوع متصور نیست که آقای تقی‌زاده خامسی به شهرداری تهران بروند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به این پرسش که در صورت استعفای آقای تقی‌زاده خامسی آیا آن را می‌پذیرید، افزود: ما تاکنون به این موضوع فکر نکرده‌ایم.

همه این گفته ها و اتفاقات درحالی است که خود تقی زاده خامسی هنوز در خصوص حدس و گمان های رفتنش به شهرداری تهران واکنشی نشان نداده است. بنظر می رسد تقی زاده خامسی که تاکنون کارنامه موفقی را در مدت ریاستش بر شهرداری مشهد از خود برجای گذاشته است، حالا در برابر یک پیشنهاد وسوسه کننده قرار گرفته است و باید بین شهرداری پاستخت و دومین کلان شهر ایران یکی را برگزیند.

رفتن او می تواند مسیر تحقق شعار مدیریت شهری را دشوار سازد و انتخاب جایگزین وی بسیار دشوار است؛ ماندن او نیز کسینی را که با مسیر او موافق نیستند ناامید می کند.

 

دریافت هزینه جمع آوری و پاکسازی تبلیغات از شرکت ها

جلسه علنی روز گذشته شورای شهر، چندین مصوبه داشت که یکی از مهمترین آن مربوط به گرفتن هزینه جمع اوری و پاکسازی تبلیغات از شرکت های تبلیغاتی است. هزینه این کار بنابر شاخص های تعیین شده بین 2500تومان تا 60هزار تومان است.

در این مصوبه آمده است: به شهرداري مشهد مقدس اجازه داده مي‌شود بهاي خدمات (هزینه جمع‌آوري و پاكسازي) را از مؤسسات و شركت‌هاي خدماتی اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی سفارش دهنده (صاحب تبلیغات) یا موزع و مجری تبلیغات که نسبت به نصب و الصاق برچسب‌ها، پوسترها و تراکت‌های تبلیغاتی و یا نصب و ترسیم نوشتار و ساير موارد اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی به صورت غیر مجاز و بر خلاف ضوابط و مقررات موضوعه (مصوبه شماره 4/94/6387/ش مورخ 1394/5/14 درخصوص ضوابط و مقررات تبليغات شهري) بر روی جداره‌ها و عناصر شهری اقدام می‌نمایند، دريافت و به حساب درآمدهاي عمومي شهرداري واريز نمايد.

 

تصویب آئین نامه ساماندهی بهره برداری اصناف از پیاده روها و فضاهای شهری

یکی دیگر از مصوبات مهم روز گذشته که بنظر می رسد چهره شهر را کمی دگرگون خواهد کرد، تصویب آئین نامه ساماندهی بهره برداری اصناف از پیاده روها و فضاهای شهری بود که شامل حال صنوفی مانند اتحادیه رستوران داران ، چلو کباب و حلیم مشهد، اتحادیه چایخانه داران و سفره خانه های سنتی مشهد، اتحادیه غذاهای سفره خانه ها و غذاهای سنتی، اتحادیه آبميوه و بستني و کافی شاپ مشهد، اتحادیه فروشندگان فراورده های گوشتی، اغذیه و پیتزا و غذاهای فانتزی، اتحادیه کتاب و نوشت افزار، اتحادیه فروشندگان و تولید کنندگان شیرینی مشهد می شود. با این مصوبه نیاز به ایجاد پیاده راه ها در مشهد بیشتر احساس می شود و بصورت غیرمسقیم روی موضوعاتی مانند کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار خواهد بود.

از جمله اهداف این طرح استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بالقوه شهر مشهد مقدس برای ایجاد فضاهای شهری امن، پویا و فرح‌بخش
ساماندهی به چینش مبلمان معابر پیاده و بهبود سیما و منظر شهری و پاسخ‌گویی به اصناف متقاضی برای تجهیز و مبلمان معابر پیاده شهری است و در متن مصوبه مربوط به آن آمده است: به منظور ایجاد محیط های شهری پویا، سرزنده، فرح بخش و دستیابی به استراتژی منتخب «مشهد شهر امید و زندگی»، آیین‌نامه ساماندهی بهره‌برداری اصناف از پیاده‌روها و فضای شهری، تصویب شد.

گفتنی است كميته ساماندهي پياده‌روها متشكل از نماینده کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر، معاونت خدمات و محيط زيست شهري، ‌معاونت شهرسازي و معماري،‌ معاونت حمل و نقل و ترافيك، سازمان حمل و نقل و ترافیک، ‌سازمان ميادين ميوه و تره‌بار و ساماندهي مشاغل شهري، سازمان پارك‌ها و فضاي سبز ، نماینده اتاق اصناف، و نماینده منطقه شهرداری مربوطه است.

 

صدور پایان کار ساختمانی مستند به نقشه های تهیه شده توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان

در مصوبه دیگر شورا، شهرداری مشهد مقدس مکلف شد ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ قانونی با هماهنگی اداره کل ثبت اسناد و املاک، نقشه های ساختمانی جهت پایانکار و صدور اسناد مالکیت ساختمان را توسط کارشناسان نقشه برداری مورد تأیید اداره ثبت اسناد و املاک ، در یک مرحله تهیه و ملاک عمل اداره ثبت اسناد و املاک کشور قرار گیرد. بدین ترتیب صدور پایان کار ساختمانی مستند به نقشه های تهیه شده توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان محسوس تر خواهد بود.

 

واگذاری زمین برای احداث کتابخانه

براساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد یک قطعه زمین 600 متری بصورت عاریه بمدت 30سال برای احداث کتابخانه به اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی واگذار می شود. این اقدام به منظور توسعه فضاهای فرهنگی و کمک به ارتقا و ترویج امر کتابخوانی در مناطق کم‌برخوردار و پیرامونی شهر صورت می گیرد.

 

واگذاری مدیریت خطوط تاکسیرانی به شرکت های حمل و نقل خصوصی

در راستای تحقق اهداف اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور چابک‌سازی سازمانی، ایجاد فضای رقابتی، کاهش هزینه‌ها، سرعت‌بخشی به انجام‌ امور و با هدف استفاده بهینه از ظرفیت و توانمندی بخش خصوصی و تعاونی در ساماندهی و مدیریت حمل و نقل سبک درون‌شهری، دستورالعمل اجرایی واگذاری مدیریت خطوط تاکسیرانی به شرکت‌های حمل و نقل درون‌شهری مورد تصویب قرار گرفت.

باید دید این مصوبه آیا منجر به ایجاد فضای رقابتی و تغییر قیمت تاکسی ها خواهد شد یا خیر.

 

 

گزارشی از صادق شیخی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *