زمینه‌های سرمایه‌گذاری بسیاری در حوزه آب و فاضلاب داریم

مدیر کل آبفای استان خراسان رضوی گفت: زمینه‌های سرمایه‌گذاری بسیاری در حوزه آب و فاضلاب داریم که این موضوع بستر بسیار خوبی را برای اداره اوقاف به وجود آورده است.

حسین اسماعیلیان در نشست عقد تفاهم با اداره كل اوقاف و امور خيريه استان خراسان رضوي، با بیان اینکه دو ماموریت مهم  تامین آب شرب و بهداشتی شهرهای استان و خدمات دفع بهداشتی فاضلاب داریم، عنوان کرد: 100 درصد جمعیت استان از آب شرب و بهداشتی سالم برخوردار هستند و در حوزه فاضلاب 11 شهر استان شبکه فاضلاب ایجاد شده و حدود 30 درصد از خدمات دفع بهداشتی فاضلاب بهره‌مند هستند.

وی با تاکید بر اینکه تامین آب شرب یکی از حساس ترین نیازها است، ادامه داد: لذا با توجه به شرایط اقلیمی خشک استان در دهه‌های گذشته میزان بارندگی‌ها کاهش یافته که در نتیجه با برداشت بیش از حد سفره‌های آب زیرزمینی مواجه هستیم.

اسماعیلیان با بیان اینکه حدود 7 درصد مصرف آب استفاده شربی دارد، عنوان کرد: هر آبی برای شرب استانداردهای مناسب را نداشته و معمولا با توجه به اینکه تامین آب از مناطق دور دست انجام می‌شود، آب شرب با هزینه‌های بسیاری به شهرها می‌رسد.

مدیر کل آبفای استان خراسان رضوی افزود: متاسفانه شرایط بحران آب به گونه‌ای بوده که در تامین آب شرب شهرهای استان شرایط پایداری را نداشته، به طوری که در آینده شرایط مناسبی نخواهیم داشت.

اسماعیلیان با بیان اینکه 30 شهر استان با شرایط تنش آبی مواجه است، بیان کرد: روند آینده نشان می‌دهد در افق 1400 حدود 50 شهر اضافه خواهد شد که در برنامه‌ریزی‌های افق 1420 بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته با محدودیت‌های آبی بیشتری مواجه هستیم، لذا از 73 شهرستان استان 71 شهرستان با شرایط تنش آبی مواجه خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه یکی از بهترین وقف‌هایی که در گذشته صورت گرفته فرهنگ وقف آب شرب است، عنوان کرد: اولین شبکه آب شرب کشور که حدود 100 سال قدمت دارد در شهر بیرجند بوده که این شبکه آب شرب توسط خیرین احداث شده است.

مدیرکل آبفای استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشکل کیفی در آب شرب بعضی از شهرها وجود دارد، بیان کرد: در بعضی از شهرهای استان کیفیت آب شرب از نظر مردم مطلوب نیست، از این جهت ما نیاز داریم شبکه مجزایی از آب شرب و آب بهداشت در این شهرها انجام دهیم، نمونه این کار در شهرستان‌های گناباد، جنگل و در چندین شهر دیگه در دستور کار قرار گرفته است.

اسماعیلیان افزود: به عقیده ما یکی از کارهایی که می‌توان واقفین را نسبت به آن تشویق کرد در حوزه آب بوده، همچنین ما آمادگی این را داریم که ایستگاه‌های برداشت آب و تاسیسات به اسم واقفین نام‌گذاری شود.

وی در خصوص منابع آبی که در اختیار اداره اوقاف قرار گرفته است، بیان کرد: این منابع مصارف مختلفی چون کشاورزی داشته که این منابع آب با تغییر کاربری می‌توان برای تامین آب شرب اختصاص یابد، از این جهت شرکت آب و فاضلاب استان آمادگی دارد مسائل قانونی و مادی که در این راستا وجود دارد را پرداخت کند.

مدیر کل آبفا استان خراسان رضوی افزود: زمینه‌های سرمایه‌گذاری بسیاری در حوزه آب و فاضلاب داریم که این موضوع بستر بسیار خوبی را برای اداره اوقاف به وجود آورده است، یکی از این طرح‌ها سرمایه‌گذاری در استفاده از پسآب فاضلاب بوده که در طی سه سال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته است، در حال حاضر بیش از 500 میلیارد تومان پروژه‌های سرمایه گذاری طرح‌های آب‌وفاضلاب استان عملیاتی و اجرایی شده است./ایسنا

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *