بورس مکانی امن برای سرمایه‌گذاری

حفظ سرمایه یکی از دغدغه‌های همیشگی افرادی است که توانسته‌اند از فعالیت‌های اقتصادی خود سرمایه‌ای را پس انداز کنند. افراد برای حفظ و استفاده درست از سرمایه‌ خود روش‌های مختلفی مثل افتتاح حساب‌های بانکی، سرمایه‌گذاری در مشاغل مختلف و یا سرمایه‌گذاری در بورس را به کار می‌بندند.

با شرایط به وجود آمده در اقتصاد کنونی کشورکه موجب رکود بازار مسکن، خودرو و کسب‌وکارهای دیگرشده، همچنین کاهش سودهای بانکی والبته نوسانات بازار طلا و ارز، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند تا پول خود را به گونه‌ای سرمایه‌گذاری کنند که کمترین ریسک متوجه آن باشد.

یکی از بهترین روش‌ها برای استفاده از سرمایه در شرایطی امن، سرمایه‌گذاری در بورس است چرا که در این روش از دو طریق دریافت سود نقدی و افزایش قیمت سهام منتفع می‌شود. همچنین سرمایه‌گذاری در بورس علاوه بر اینکه از دیدگاه اقتصاد کلان بسیار مناسب بوده و موجب جمع‌آوری سرمایه‌های جزئی، استفاده از پس اندازهای راکد، رشد تولید ناخالص ملی و اشتغالزایی می‌شود؛ به دلیل وجود قوانین حمایتی از سرمایه‌گذاران بورس نیز از امنیت بالایی برخوردار است.

مثلا اگر فردی سهام شرکت الف را در بورس خریداری کند و این شرکت در پایان سال با وجود تصویب سود نقدی از پرداخت سود در مهلت مقرر خودداری کند سهامدار می‌تواند از شرکت الف شکایت کرده و سود خود را دریافت کند. همچنین شرکت‌هایی که سهامشان در بورس خرید و فروش می‌شود موظف هستند تا اطلاعات مالی یا عملکردی خود را به صورت مستمر بر روی سایت کدال (codal.ir) منتشر کنند تا سرمایه گذاران با شناخت کافی درباره خرید یا فروش سهام آن شرکت تصمیم گیری کند. در صورتی که شرکتی طبق قوانین و مقررات اطلاعات خود را منتشر نکند، اعضای هیئت مدیره شرکت مسئول بوده و باید پاسخگو مراجع قانونی باشند.

 

شفافیت مالی در بورس

برای آگاهی بیشتر از جزئیات و ویژگی‌های سرمایه‌گذاری در بورس به سراغ عضو هیئت علمی‌دانشگاه آزاد مشهد رفتیم و به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

عضو هیئت علمی‌دانشگاه آزاد مشهد گفت: سرمایه‌گذاری در بورس نسبت به روش‌های معمول دیگر بازار دارای مزیت‌های ویژه‌ای است، چرا که در بازار بورس شفافیت اطلاعاتی بالایی وجود دارد. یعنی شما می‌توانید به صورت‌های مالی شرکت‌ها به صورت گزارشات حسابرسی شده و حسابرسی نشده سه ماهه دسترسی داشته باشند. در حالی که اگر فرد در هر شرکتی خارج از بورس سرمایه‌گذاری کند، هرگز به اطلاعات مالی شرکت دسترسی نخواهد داشت که همین موضوع باعث وجود اطمینان خاطر بیشتر از سرمایه‌گذاری در بورس می‌شود.

 

بورس یک سرمایه‌گذری پایدار است

میثم دعائی در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌امروز» افزود: اگر مقایسه‌ای بین بازار سرمایه و بازارهای رقیبش داشته باشیم متوجه خواهیم شد که بازار سرمایه همیشه پربازده‌تر بوده است. شاید در کوتاه مدت و سودهای مقطعی بازارهای رقیب بهتر بوده باشند اما در طولانی مدت و به عنوان یک سرمایه‌گذاری پایدار، قطعا بازار سرمایه بهتر بوده است.

 

خرید طلا و ارز برای اقتصاد زیان‌بار است

دعائی ادامه داد: علاوه بر این که ریسک بازارهایی چون دلار و طلا بسیار بالا بوده و احتمال سرقت سرمایه بسیار زیاد است، خرید طلا و ارز برای اقتصاد کشور امری مضر است، چرا که موجب افزایش تقاضا و بالا رفتن نرخ ارز می‌شود که اثر منفی روی بقیه کالاها نیز دارد. اما سرمایه‌گذاری در بورس باعث فراهم آوردن تامین مالی ارزان قیمت برای شرکت‌ها شده که این شرکت‌ها می‌توانند طرح‌های توسعه‌ای خود را افزایش داده، به سودآوری بهتری دست یابند، در نتیجه رشد اقتصادی کشور افزایش یافته و در نهایت رفاه را برای تمام افراد جامعه به ارمغان می‌آورد.

 

روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس

دعائی در خصوص چگونگی ورود به بازار سرمایه اظهار کرد: اگر بخواهیم وارد بحث سرمایه‌گذاری در بورس شویم، این کار دو روش مستقیم و غیر مستقیم دارد. در روش مستقیم خود فرد پس از گذراندن دوره‌های آموزش بورس، مطالعه و رصدطولانی مدت این بازار به سطحی از تبحر می‌رسد که می‌تواند ارزشمند بودن سهم یک شرکت را تحلیل کند. البته این روش بسیار زمان‌بر است و فرد باید وقت زیادی صرف این موضوع کند که در نهایت نیز ریسک بالایی دارد.

وی افزود: در سیستم غیرمستقیم فرد به شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مراجعه می‌کند و بجای خرید سهام، واحد صندوق سرمایه‌گذاری را می‌خرد و مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز با استفاده از سرمایه‌های مردم، سهام شرکت‌های مختلف را خریداری می‌کند.

 

شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خریدهای مطمئن‌تری دارند

دعائی تصریح کرد: یقینا تیم حرفه‌ای شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تجربه و دانش بالایی که دارند می‌توانند خرید بهتر و مطمئن‌تری داشته باشند و سود بهتری را نسیب سرمایه‌گذار کنند. طبیعتا خرید برای مردم عادی خرید واحد سرمایه‌گذاری از صندوق‌های سرمایه‌گذار روش بهتری است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: با وجود این که در بازار سرمایه این امکان وجود ندارد که کل سرمایه یک فرد از بین برود، اما این سرمایه‌گذاری نیز ریسک‌هایی دارد. به این شکل که تحلیل اشتباه افراد و خرید سهام شرکت‌هایی که عملکرد خوبی نداشتند موجب می‌شود در آن مقطع سهام شما با کاهش قیمت مواجه شود و به همان میزان زیان ایجاد شود. اما این اتفاق بسیار کمتر در صندوق‌ها رخ می‌دهد چرا که مدیریت و تحلیل حرفه‌ای در آن‌ها صورت می‌گیرد.

وی در خصوص بهترین روش برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه گفت: افراد تازه کار اگر دارای سرمایه چندصد میلیونی هستند می‌توانند با مراجعه به شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری کنند. این شرکت‌ها به آن‌ها مشاوره می‌دهند که کدام سهام را چه زمان بخرند و چه زمانی بفروشند، اما برای مردم عادی که سرمایه‌های کمی‌دارند بهترین روش خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

 

برای بازار سرمایه باید آموزش و فرهنگ‌سازی صورت بگیرد

دعائی در پایان گفت: متاسفانه آموزش و فرهنگ‌سازی برای بازار سرمایه در کشور ما نسبت به کشورهای پیشرفته بسیار کم است که موجب شده استقبال کمتری در کشور ما وجود داشته باشد. البته از سال 1384 که قانون بازار اوراق بهادار توسط مجلس تصویب شد، اقداماتی در بحث فرهنگ‌سازی صورت گرفت اما این موضوع هنوز بسیار جای کار دارد.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *